Kujuta ette, et oled autot ostmas, leiad müüja ja lepid temaga kokku, et ostad ta neljarattalise lähema paari päeva jooksul. Päev enne ostu sooritamist leiad aga parema pakkumise teisele autole. Millistel tingimustel sa oma esimesest kokkuleppest taganeks? Telefoni teel? Kohvitassi taga?
Inimeste käitumist majanduslike otsuste langetamisel uuriv professor Dan Ariely tegi sotsiaalse eksperimendi, millest selgus, et üle poolte ütleksid leppe üles kas e-kirja, telefoni teel või muul moel otse müüjaga kokku puutumata. Kui leppe peaks üles ütlema läbi sõbra, teeksid seda napilt vähem kui pooled. Näost-näkku lepingust taganemist kaaluks veidi enam kui 40% inimestest.
Viisist vähem tähtis pole ka kus ja kuidas seda tehakse. Kõige tõenäolisem on personaalselt sõlmitud leppest lahti ütlemine kohvitamas või dringil, golfimängul. Kõige vähem taganetaks aga kas allkirjastatud memorandumist või koostööleppest, seda võimalust kaaluks iga viies. Samasse klassi jääb ka salvrätikule kritseldatud diili katkestamine.
Ehk siis - kui hakkad midagi müüma, võta alati pastakas ja salvrätik kaasa. Kui sa aga ostus raudkindel pole, ära allkirju jaga.