20. mai 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Killukesi draamažanrist

Järgmise nädala suursündmus on rahvusooperis Estonia esietenduv “Carmen”. Georges Bizet’ ooperi uus versioon teeb teose tänapäeva publikule lähedaseks.

“Carmen” on ooperiteatrite üks mängitumaid teoseid ja seda nii kauni muusika kui ka haarava süžee poolest. Rahvusooper Estonia on “Carmenit” esitanud juba üheksa korda. Kümnenda “Carmeni” toob lavale britt Walter Sutcliffe ning temagi lavastusel on publikule mõndagi uut pakkuda.

Killukesi draamažanrist. Erinevalt klassikalisest käsitlusest, on uus “Carmen” rikastatud tekstidialoogidega, mida esitatakse kõneledes. Seetõttu kaldub etendus pisut rohkem draamažanri suunas kui eelmised versioonid. “See meenutab veidi ooperit, veidi muusikali, veidi sõnateatrit – selles saavad kokku erinevad žanrid,” rääkis Sutcliffe.

Kõnetekstid on prantsuskeelsed ning nende ettekandmine annab osatäitjatele võimaluse laulmise kõrval ka näitlemisele keskenduda. Sellest tulenevalt on uue “Carmeni” tegelased varasemast elulähedasemad ning emotsioonitulv, mida nad kannavad, on tõeliselt värske.

Sutcliffe’i sõnul on see taotluslik – tema lavastamise eesmärk on olnud suunatud just sellele, et tegelaskujude karakterite olemus ja loo emotsionaalne areng võimalikult värvikalt välja tuua.

Kirglik, seksikas ja dramaatiline lugu. Mis puudutab sisulist poolt, siis teose klassikaline lugu on ooperi süžees rikkumata kujul alles. “Lugu peab olema selge joonisega, et oleks võimalik jälgida ning aru saada, miks inimesed just niimoodi käituvad ja miks nad sellised on,” ütles lavastaja.

Lineaarses kulgemises rullub lahti Carmeni suhtelugu nii Jose kui ka härjavõitleja Escamilloga. Carmen on saatuslik ja kirglik naine, samas vallatu peibutaja ning paraku iseenese tundelõõma ohver.

“Tulemuseks on puudutav etendus. Ooper koosneb erinevatest osadest ja elementidest. See on ühtaegu dramaatiline, seksikas, kohati naljakas... Ma ei tea küll, kui emotsionaalsed on inimesed, kes saalis istuvad, aga see lugu pakub võimalust kogeda tugevaid emotsioone vihkamisest armastuseni,” märkis Sutcliffe.

Muusika, mis “Carmenis” kõlab, on mõjus ja tuttav. “Ma ei usu, et üldse on selliseid inimesi, kes ei ole kuulnud kas või mõnda “Carmeni” meloodiat,” lausus lavastaja.

Samavõrd kõrgeid kiidusõnu kui materjali enda kohta jätkus Sutcliffe’il ka Eesti ooperisolistide jaoks, kes “Carmenit” ette kannavad.

“Carmen”

Esietendus 26. mail rahvusooperis Estonia

Piletid: 4,47–28,76 eurot

www.opera.ee  

Autor: Urve Vilk, Mari Hiiemäe

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700