Disainiöö fookuses on tänavu innovatsioon ja inimkeskne disain, sotsiaalne kaasatus, mobiilsus, säästlikkus ja tehnoloogia mõju igapäevaelule. “Kui eelnevatel aastatel on olnud festivali keskne slogan “Disain teie teenistuses”, siis sellel aastal on Disainiöö fookuses inimene ja tema vajadused,” tutvustas Disainiöö pressiesindaja Piret Potisepp. Tähendab see seda, et kui eelnevatel aastatel on olnud põhirõhk disaini teadvustamisel ja inimestele tutvustamisel tootedisaini kaudu, siis sel aastal on rõhk teenuste disainil.
Kavast leiab mitu asjakohast ettevõtmist. Suurim, millest Potisepp soovitab kõigil osa võtta, on Gulliver Mapi täitmine. “Tallinnasse Vabaduse väljakule pannakse maha 40ruutmeetrine Tallinna kaart, kuhu kõik linnakodanikud on oodatud peale märkima keeruliselt ligipääsetavaid kohti või siis hoopis paiku, mis on heaks näiteks ja eeskujuks,” tutvustas ta.
Samuti soovitab Potisepp minna kaema täna tarbekunsti- ja disainimuuseumis avatavat näitust “Uutmoodi”, kus külastaja saab esimest korda tutvuda innovatsiooninäidetega Eesti disainist 20. ja 21. sajandil. Muu hulgas on näitusel väljas 1936. aastal Eestis leiutatud ja loodud miniatuurne fotokaamera Minox, mille autor on Walter Zapp.
“Ehkki Zapp nägi oma leiutise põhikasutajana mugavat reisihimulist inimest, tormasid esimesena seda aparaati omandama diplomaatilised teenistused, kel olid selleks erihuvid. Ootamatult spioonikaameraks saanud fotoaparaati võib näha isegi James Bondi filmides. Uudistada saab ka nõukogudeaegseid Eestis valmistatud sõidukeid ja tänapäeva Eesti disaini pärleid,” rääkis Potisepp.
Lisaks on programmis disainioksjon, konverentsid, koostöös “Tallinn Fashion Weekiga” mitu moeetendust, disainiööklubi ja õpikojad. Arhitektuurimuuseumis on üleval valgustinäitus ja Prantsuse disaini näitus. Elevaatoris aga saab näha Taani-Malaisia ühistööna valminud interaktiivset graafikat ja elamudisaini “Man & God”.
Disaini-Oscarid
Festivalile paneb punkti Euroopa disainijuhtimise auhindade pidulik gala, kus jagatakse n-ö disainimaailma Oscareid. Auhindu jagatakse Euroopa ettevõtetele, kes on disainijuhtimist edukalt rakendanud.
“Võib kindlalt väita, et tegemist on disainimaailma pioneeridega, kellelt teistel ettevõtetel tasub eeskuju võtta,” sõnas Potisepp. 15 nominendi hulka on pääsenud ka kaks Eesti ettevõtet. Üks neist on Pärnus asuv kohvik Supelsaksad, teine Velvet Creative.
Disainiöö ja innovatsiooni-festival IF
16.–25. septembril Tallinnas
Pilet: 1,5–13 eurot, pass 24–30 eurot
info: www.disainioo.ee,
Autor: Signe Sillasoo, Urve Vilk