1. detsember 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Valmista auto talveks ette!

Kõik on kuulnud ütlust, et “pole olemas halba ilma, vaid on vale riietus”. Sama kehtib ka talve ja auto kohta. Autodega ei tohiks talvel tekkida probleeme, kui nad on vastavalt ettevalmistatud ja hooldatud. Et talv ei tuleks ootamatult, mõned kasulikud näpunäiteid auto talveks ettevalmistamiseks.

Pese auto puhtaks

Talvist ettevalmistust tuleks alustada korraliku pesuga (soe vesi ja šampoon). Tähtis on eemaldada suvega kogunenud pigi ja putukajäänused. Kasuks tuleb ka auto vahatamine, kuna vahatatud pinnale ei jää igasugune sodi ja mustus nii kergelt  külge. Ärge unustage ka velgede puhastust, klaaside sisepesu ja tolmuimejaga koristust autosalongis.

Tihendid ja lukud

Et kõik uksed ja luugid külmaga muretult avaneksid, tuleb tihenditelt eemaldada niiskus ja  need silikoonõliga määrida. Õlitada tuleb ukselukud, uksehinged ja piirajad. 

Külmumise vastu

Jälgi, et sinu auto jahutus- ja klaasipesuvedelik oleksid talvised. Klaasipesuvedeliku külmumispunkt võiks olla vähemalt -20C, jahutusvedelikul vähemalt –30C. Jahutusvedelikku tasub vahetada iga nelja aasta tagant, lisandite toime lihtsalt kaob aastatega. Need aga on vajalikud, et kaitsta mootori jahutusüsteemi mitte soovitavate keemiliste protsesside eest. Kui juhtub, et klaasipesuvedelik külmub, siis ei soovita pesurit kasutada, vaid minna sooja garaaži ja lasta vedelikul üles sulada ning alles seejärel vahetada vedelik külmakindlama vastu või lisada kontsentraati (edaspidise külmumise ärahoidmiseks). Pesuri iga hinna eest käivitamisel põleb läbi kaitse või pesuri mootor ning võivad puruneda juhtvoolikud.

Vaata üle ka “kojamehed” ning vajadusel vaheta uute vastu. Vahel aitab ka kojamehe harjade korralik pesu, mille käigus eemaldatakse hoolikalt pigieemaldusvahendiga harjadele kogunenud mustus. “Selge pilt” on talvisel pimedal ajal oluline. Pimedas sõites on igasugused liigsed triibud ja täpid esiklaasil eriti häirivad ja väsitavad silma. Korrektse  ja parema nähtavuse hoidmiseks on oluline, et salongi ventilatsiooni- ja kütteseadmed töötaksid korralikult. See hoiab ära klaaside külmumise. Kui juhtub, et salongi ventilatsioonifilter on vahetamata, on soovitatav see enne talve uue vastu vahetada.

Rehvivahetus ja tuled

Kuigi talverehvide kasutamine muutub Eestis kohustuslikuks alates 1. detsembrist, siis naastudega talverehvid võib autole alla panna juba alates 15. oktoobrist. Lamellrehvidega võib sõita aga aastaringselt. Vastu talve tuleb kindlasti jälgida ka lamellrehvide mustrit. See peab olema korralik, et libeda ja külmaga oma eesmärki täita. 

Rehvivahetust soovitan teha vastavas töökojas. Juhul, kui talverehvid on eraldi velgedel, siis piisab rataste vahetamisest, kuigi rattaid tuleks tasakaalustada vähemalt üle aasta. Tasakaalustamata rattad põhjustavad vibratsiooni ja seega veermikudetailide tunduvalt kiiremat kulumist.

Kontrollige, et kõik tuled-pirnid põleksid korralikult ning vajadusel vaheta läbipõlenud pirnid. Kasuks tuleb ka autotöökojas tulede üle kontrollimine, et need oleksid õigesti reguleeritud. Valesti näitavad tuled pimestavad vastutulijaid ja juhi vaateväli on samuti kehvemini valgustatud. Pane tähele, et tulede ebaõige valgusvihu üheks põhjuseks võib olla erineva kõrgusega rehvide kasutamine ees-ja tagateljel.

Jälgi mootoriõli viskoossust

Soovitan enne talve vahetada auto mootoriõli ja filter, kuna värske ja külmakindlam (SAE 0W-X, 5W-X või 10W-X) mootoriõli on kerge külmkäivituse eelduseks.

Kui teil on plaanis sõita autoga eriti külma kliimasse (näiteks Lapimaale), siis võiks õli viskoossus olla vähemalt SAE 5W-X või 0W-X.

Samuti ei tohi unustada pidurivedeliku vahetust, kui seda ei ole tehtud rohkem kui neli aastat.

Labidas ja käivituskaablid pakiruumis

Enne talve tuleb kasuks ka aku ning selle võimekuse kontrollimine. Vajadusel aku korralikult laadida - seda aitab teha spetsiaalne laadija või võtta ette pikem sõit ca 150 km, mis aku korralikult täis laeb.

Igaks juhuks hoidke ka talve tulles pakiruumis paar kindaid, väike labidas ja nõrgema aku puhul ka käivituskaablid.

Autor: Urve Vilk, Kaido Kööp

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700