21. detsember 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Lämmastik ja tapiokk

Töötajate motiveerimiseks ja koolitamiseks ei pea neid tingimata erialaselt harima – üha populaarsemaks muutub meeskonnaga toidukoolitusel käimine.

“Ettevõtted tahavad oma inimestele mõnusat äraolemist ja uusi kogemusi pakkuda,” põhjendas restorani Dominic peasommeljee Imre Uussaar, miks ettevõtted aina enam tee toidukoolituste juurde leiavad. “Toidukultuur areneb ja inimesed tahavad teada, mida nad söövad.”

Planeeri pikalt ette. Ettevõtteid, mis selliseid koolitusi pakuvad, on turul juba omajagu. Kuna toidukoolitused näikse praegu moes olevat, tuleb arvestada sellega, et koolitusele minekut tuleb pikalt ette planeerida. Näiteks mullu veebruaris alustanud Food Studios on järjekord umbes pooleteise kuu pikkune. Eks nende pakutav ole muidugi ka põnev, näiteks saab seal koolituse käigus lämmastikuga jäätist teha.

Koolitunni asemel muhe ajaveetmine. “Tavaliselt tullakse jutuga, et tehku me midagi head ja huvitavat, mida saab koduski proovida,” sõnas Food Studio peakokk Indrek Kivisalu. Tema sõnul otsivad ettevõtted kokanduskoolitustelt pigem head äraolemist ja peomeeleolu kui tõsist koolitundi.

“Näitame oma koolitustel, kuidas süüa teha, et inimesed restoranis käies koka tööd väärtustaksid,” ütles Kivisalu. “Klient näeb, mis selle taga on. Seletame, miks restoranis tipp ja täpp ja kolm ampsu anuma peal on ning nad üritavad seda järele teha.”

Food Studio koolitused hea toidu võtmes

Food Studio koolituste valik on lai – alates autentsest Vene köögist ja lõpetades molekulaargastronoomiaga. Käe saab toidutegemises ise valgeks teha või osaleda koos kolleegidega pimeõhtusöögil.

“Reegel on, et toit valmib alati kliendi silme all. Iga hetk saab juurde astuda ja katsuda. Midagi ei tule anonüümsena, tööprotsess on kõigile näha,” selgitas Food Studio peakokk Indrek Kivisalu.

“Paljud tulevad siia ja loodavad, et saavad paksu retseptiraamatu. Ei saa! Selgitan, et raamatus ei tohi näpuga järge ajada, tooraineid, retsept käes, poest tooma minna või ühe toote puudumisel kogu roa tegemist pooleli jätta,” sõnas Kivisalu. “Õpetan toitu looma kodus olevatest asjadest.”

Koolituse hind sõltub inimeste hulgast – mida rohkem osalejaid, seda odavam on hind inimese kohta. 14 inimesele läheks üks tavaline õhtu Food Studios­ käibemaksuta maksma 640 eurot.

Grillikoolitus 20-le või 200-le?

15 aastat grilli taga askeldanud Enn Tobrelutsu grillikoolitus on protsessipõhine. “Näitan, kuidas grillida, sütt põlema saada, liha ette valmistada, millised töövõtteid kasutada ja miks ei tohi grillkahvliga lihas sonkida,” selgitas Tobreluts, kes tuleb treileriga kliendi juurde, kaasas 15 grilli, mille seas maailma suurim ufo, kolm barbeque-ahju ja neli gaasigrilli. Koolitus võib kesta kaks tundi või ka kaks päeva.

Keskmiselt osaleb Tobrelutsu koolitusel kuni poolsada inimest, kuid ka 200–300 inimese lõbustamine ei ole probleem. Ta ise eelistab koolitada suuri seltskondi, kuna siis saab rohkem show’d teha.

Vein nõuab õiget kaaslast

Restorani Dominic peasommeljee Imre Uussaar on Dominici peakoka Allar Oeseljaga veini- ja toidukoolitusi juba kümme aastat teinud. Nende koolitustel osaleb keskmiselt 16 inimest, kes on jagatud nelja meeskonda, millest üks valmistab peakoka juhendamisel, valged mütsid peas, eelroa, teine pearoa ja kolmas magustoidu. Neljas meeskond katab peakelneri juhendamisel laua. Pärast lastakse heal maitsta ja sommeljee tutvustab veine, mida toidu kõrvale mekitakse.

Halba veini pole olemas. “Kui inimesed tulevad esimest korda veinikoolitusele, tutvustan, milline vein ja miks teatud söögi juurde sobib, sest poest on sadade seast päris keeruline õiget välja valida,” rääkis Uussaar ja lisas, et tihti on inimestel viinamarjasortide suhtes suured eelarvamused.

“Näiteks mõni teatab, et talle ei meeldi Chardonnay, aga ta ei tea, et seda on 28 erinevat variatsiooni väga kergest täidlaseni. Kindlasti on ka tema maitsele sobiv olemas,” lisas ta. “Tihti tulevad jutuks tuntud margid, nagu näiteks Castillo ja Late Harvest, mille hulgas on häid veine, tuleb ainult õige kaaslane leida. Nagu ei ole halba ilma, vaid vilets riietus, võib öelda ka, et ei ole halba veini, on vilets kaaslane ehk toit.”

Hind sõltub veinist. Veinikoolituse hinnaks võiks arvestada vähemalt 20 eurot inimese kohta. Kui soovitakse ka suupisteid, on maksumus keskmiselt 40–50 eurot inimese kohta. Hind sõltub muu hulgas sellest, millise hinnaklassi veine proovitakse. Koolituse hind jääb enamasti 1000 ja 2000 euro vahele sõltuvalt inimeste arvust ja menüüst. 

Autor: Urve Vilk, Mariliis Pinn

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700