Statistika näitab, et hoolimata laiast rukkitoodete sortimendist ning toiduliidu agarast tervislikkuse propageerimisest, tarvitab keskmine eestlane ikkagi rohkem nisu- kui rukkitooteid.
Eesti Toiduainetetööstuse Liidu juhataja Sirje Potisepp kinnitas, et eestlased tarbivad peamiselt kodumaiseid pagaritooteid ja see on tema hinnangul ka loomulik.
“Rukkileiva tähtsust toidulaual teavad ju lapsedki ja võib öelda, et pagaritööstuse kujunemisel on just rukkileival suur tähtsus,” märkis Potisepp.
“Praeguseks on pagaritööstusettevõtted erastatud ning tekkinud on arvukalt uusi, peamiselt väikeettevõtteid.”
Kodumaine pagari- ja kondiitritoodete sektor on pikki aastaid püsinud küllaltki stabiilsete müügimahtudega, nii ei erinenud ka mullu turule jõudnud kaubakogus suuremat tunamullusest. Suured pagaritööstused toodavad ja müüvad ligikaudu
80 protsenti kogutoodangust. Väiketootjatel on võimalus suurtootjate vahel välja paista vaid juhul, kui nende toode on mingil moel omanäoline.
“Uutel tegijatel on väga raske turule tulla ja letile pääseda – vaja oleks eripära või oma nišši. Uus tulija peab turuosa kelleltki ära võtma,” iseloomustas Potisepp kauplustesse jõudmise nimel toimuvat rabelemist.
Saia-leiva tootmismaht püsib stabiilsena. Potisepa sõnul on raske prognoosida, kas leiva ja saia hinnad tõusevad või mitte. Energia, küte ja elekter kallinevad, seevastu on tooraine pisut odavamaks läinud.
“Prognoosida on keeruline, sest kõik sõltub majanduse üldisest käekäigust ja kulude maksumusest, samuti valitsuse maksupoliitikast,” märkis ta.
Heiki Hallik, kes juhib Hagari pagaritööstust, on arvamusel, et pelgalt emotsioonide ajel leiva hind sel aastal ei kerki, küll aga on ettevõtted ikkagi sunnitud hinda tõstma, kui energia või tooraine hind peaks märkimisväärselt tõusma.
Hallik märkis, et pagaritoodete turg on Eestis stabiilne, kuigi konkurents on terav. “Leiva-saia söömist majandussurutis eriti ei mõjutanud, võibolla ostetakse mõni kook ja pirukas vähem kui varem, aga mitte oluliselt,” iseloomustas Hallik tarbija
käitumist. “Samas valib klient senisest hoolikamalt, millele ta oma sendid kulutab.”
Nii nagu Fazer, Leibur jt üllatavad aeg-ajalt tarbijat uute toodetega, ei seisa ka Hagari areng paigal. Tänavugi on sortimenti oodata üllatusi. Tarbija oskab käsitööd hinnata. “Arengu juures on kõige tähtsam see, et ei tohi seisma jääda,” märgib Hallik. “Et leiva- ja saiasööjate arvukuse drastilist langust pole ette näha ning kohalik tarbija üleöö oma maitseeelistusi ei muuda, siis pole ka põhjust
olla pessimist.”
Loe pagariäridest pikemalt tänasest Äripäevast. Vajadusel osta päevapilet või telli leht.
Autor: Urve Vilk, Ain Alvela, Hille Tressum