Grupp Trükiagentuur OÜ juhi Kalle Panki sõnul käib trükiagentuuri teenus tavaliselt käsikäes kommunikatsiooniteenusega ehk reklaami- ja meediaagentuuride pakutavaga. Tavapäraselt loovad reklaamiagentuur koostöös meediaagentuuriga trükise, mille tehnilise teostuse eest trükiagentuur vastutab. “Optimeerime trükise ja otsime sellele sobiliku trükikoja,” rääkis Pank oma tööst. “Reklaam ja turundus on loovad alad. Trükk on väga tehniline ja siin ei pruugi ettevõtte turundusinimesed enam väga pädevad olla.”
Agentuurilt saab soodsamat hinda nõuda
Trükikojad ja trükiagentuurid on servast konkurendid ja teistpidi koostööpartnerid. “Meil on kogemust, et pakkuda trükikodadele stabiilset töid,” selgitas Pank, et agentuur ei saada juhuslikke päringuid trükikodadele, vaid küsivad pakkumist ainult neile töödele, mida trükikoda teha saab. Kuna pidevalt pakutakse erinevatele trükifirmadele hea tehnilise kvaliteediga töid, siis on agentuuridel ka n-ö hulgikliendi eelis.
Siit tuleb ka hinnavõit trükiteenuse tellijale. “Teeme koostööd 30 erineva trükikojaga. Teame täpselt, kellelt tellida visiitkaare, kes trükib parima kvaliteediga katalooge,” selgitas Kalle Pank, et erinevate trükikodade pakutav erineb tohutult vastavalt nende masinapargile ja kõiki töid igal pool teha ei saagi. “Meilt küsivad isegi trükikojad nõu, milliseid masinaid peaks soetama,” tõi ta välja ja lisas, et on ebatõenäoline, et trükimaalimast mitte midagi teadev klient esimese korraga küsib pakkumist täpselt sellelt trükikojalt, kes temale sobiliku trükise valmistada suudab.
Juba 1998. aastast tegutseva Ellington Trükiagentuur OÜ juhataja Eero Pank nõustus, et trükindus on spetsiifiline ala ja keskmine klient selles üldjuhul ei orienteeru. “Paljud trükikojad on spetsialiseerunud just nišitoodetele nagu blanketid ja rinnasildid,” lisas ta. Ka on agentuuridel kogemus, kuidas trükifailid korrektselt ette valmistada nii, et klient ei peaks pettuma.
Pooled otsivad ise võimalused
Tema sõnul suhtlevad umbes pooled trükiteenuse tarbijad otse trükikodadega ja teine pool agentuuride kaudu. “Kui klient on enda spetsiifilistele vajadustele konkreetse trükikoja leidnud ja tal on vaja vaid ühte kindlat asja, näiteks tootekataloogi trükkida, siis on loomulikult lihtsam suhelda otse. Kui vajadused on laiemad ehk lisaks kataloogidele on vaja visiitkaarte, reklaamplakateid jne, siis ühest trükikojast koostööpartnerina ei piisa ja nii on lihtsam suhelda kompetentse trükiagentuuriga,” selgitas Eero Pank.
PromoStar OÜ juhataja Mart Kaseväli kinnitab, et tavakliendil on lihtsam kasutada trükiagentuuri teenust. “Kui puuduvad teadmised trükist ja tehnoloogiast, kuidas failid ette valmistada, millised materjalid valida, siis on trükiagentuur vahelüli, mis muudab kliendi soovid trükikojas valmistatavaks, sest trükikoda on ikkagi tootmisettevõte,” lisas ta. “Oskame nõua anda, kuidas saavutada soovitud tulemus, millised värvid, kaetud või katmata paber jne.”
Ka puudub tavaklientidel tihti kogemus, millist trükist neil on vaja, ja näiteks tellitakse suur plakat välitingimustesse, kuid kuna selle materjal saab kogenematusest vale valitud, siis rebeneb see katki või pleegib koledaks. “Siin on väga palju nüansse, kuid põhilised märgusõnad, miks trükiagentuuri eelistada, on kiirus ja hind,” lisas Kaseväli.
Mida tellida trükiagentuuridelt
Valik teenustest
Digitrükk. Ideaalne, kui trükitavad kogused pole suured ning materjalid on väikesemõõdulised, kuni A3. Sobiv lahendus näiteks kleebistele, flaieritele, reklaamlehtedele, voldikutele ja posteritele. Laiformaadis digitrükk võimaldab suuremõõdulisi trükitöid.
Visiitkaardid. Personaalne ja soodne isiku reklaamimise viis. Euroopas enam levinud mõõdus 9×5 cm.
Kleebised. Kasutusala on lai, alates toodete markeerimisest, sõidukite disainimise või vaateakende dekoreerimiseni.
Mobiilsed stendid ehk roll-up’id. Presentatsioonide tegemiseks, mis ei vaja kinnitusi. Kasutatavad ka reklaamina sisetingimustes ning saab tellida nii ühe- kui ka kahepoolseid.
Lisaks disainiteenus, logod, viidad, erilahendused, reklaamkigitused, paigaldus ja järelhooldus, logistika ning konsultatsioon
Allikas: Äripäev
Trükikojad spetsialiseeruvad kindlatele tooterühmadele
Perioodikatrükikojad
Kasutavad rullpaberile trükkivaid masinaid – kuivatita cold-set masinaid ajalehtede trükkimiseks ja kuivatiga heat-set masinad veidi paksemale ja kvaliteetsemale kaetud paberile ajakirjade ja tootekataloogide tegemiseks.
Sageli olemas ka poognatrükimasinad ajakirjade ja kataloogide kaante trükkimiseks.
Raamatutrükikojad
Lai järeltöötlusvõimaluste valik, mis on vajalikud raamatute valmistamiseks. Eri etappidest koosnev kõvakaaneliste raamatute köitmine.
Pakenditootjad
Spetsialiseeruvad omakorda nt kilepakendite, kleebisetikettide, kartongist pakendite jms trükkimisele.
Kilele trükkimiseks kasutatakse fleksotrükki, mille ettevalmistus erineb ofseti omast.
Reklaamitrükikojad
Kasutavad erinevas formaadis poognatrüki masinaid ja erinevaid järeltöötlusvõimalusi.
Trükitakse reklaamlehti, voldikuid, brošüüre, plakateid, müügitoetusmaterjale, otsepostitusmaterjale, kalendreid, kirjalehti, nimekaarte, ümbrikke ja palju teisi trükiseid.
Digitrükkalid
Kasutavad digitaalseid trükiseadmeid. Trükivad suuri plakateid ja bännereid erinevatele materjalidele, reklaammaterjale, firmatrükiseid ja raamatuid.
Tehnoloogia pluss on väikeste koguste trükkimine ja muutuva infoga trükiste tootmine.
Allikas: Eesti Trükitööstuste Liit
Autor: Mariliis Pinn, Tiive Murdoja