Sarnaselt peavad Eesti kodanike antud digiallkirju aktsepteerima ka teiste EL liikmesriikide avaliku sektori asutused.
Eestis saab alates käesoleva aasta veebruarist ID-tarkvaraga anda lisaks siseriiklikult kasutatavatele .bdoc-allkirjadele ka Euroopa Liidus tunnustatud .asice-vormingus digiallkirju.
ELis kehtiva elektroonilise allkirja avamiseks ja kontrollimiseks tuleks laadida lehelt installer.id.ee ID-tarkvara. Elektrooniliselt allkirjastatud dokumendi avamisel kontrollib DigiDoc tarkvara, kas allkirjastamiseks kasutatud sertifikaadi on välja andnud usaldatud asutus. Seejärel annab tarkvara teada, kas allkiri on Eesti mõistes kehtiv või kehtetu, teisisõnu: kas e-allkiri on võrdne omakäelise allkirjaga.
Elektrooniliselt allkirjastatud dokumendid võivad esineda erinevates failivormingutes. Euroopas on hetkel kõige levinum e-allkirjastatud dokumendivorming PDF ning allkirjavorming laiendiga .asice. PDF-vormingus faili e-allkirja kontrollimiseks tuleb kasutajal avada fail DigiDoc kliendiga.
Euroopas kasutatakse terminit e-allkiri ning need jaotuvad nelja turvatasemesse. Neist kõrgeimat, omakäelisega võrdset allkirja nimetatakse Eestis digiallkirjaks. Riigid võivad kasutada ka madalama turvatasemega e-allkirju. Madalama turvatasemega e-allkirju võib aktsepteerida, kuid see ei ole kohustuslik. Hetkel puudub DigiDoc kliendis veel võimalus madalate turvatasemete eristamiseks.
Nüüd, kus riigi- ja omavalitsusasutustele on allkirjade tunnustamine kohustuslik, on ka erasektoril soovitatav digitaalallkirju käitlevaid infosüsteeme uuendada. Ainult nii saab garanteerida, et siin .asice-vormingus antud allkiri verifitseerub ka teiste riikide lahendustes ning vastupidi.
Eraisikutel peaks arvutis olema uusim DigiDoc klienditarkvara koos operatsioonisüsteemiga, mis seda toetab. Selle kooslusega on võimalik üleeuroopaliselt kehtivat .asice-vormingus e-allkirja turvaliselt nii anda kui ka lugeda.
5 fakti, mida võiksid alates 1. juulist teada elektroonilise allkirjastamise kohta
Alates 1. juulist jõustuvad Euroopa Liidus elektroonilise allkirjastamisega seoses uuendused, mis lihtsustavad e-allkirja abil liikmesriikide kodanike ja organisatsioonide vahel lepingute ja kokkulepete sõlmimist.
Viis olulisemat fakti, mida digiallkirja (ning laiemalt e-allkirja) kasutajad võiksid teada:
- Alates 1. juulist on kõigil Euroopa Liidu riigi- ja omavalitsusasutustel kohustus aktsepteerida EL riikide kodanike e-allkirju, mis on samaväärsed riigisiseselt kasutatavate e-allkirjadega.
- Et eraisik saaks Euroopas aktsepteeritavat elektroonilist allkirja anda või talle mõnest teisest EL liikmesriigist saabunud dokumendi e-allkirja kehtivust kontrollida, peab arvutis olema nüüdisaegne operatsioonisüsteem- ning uusim DigiDoc klienditarkvara- .
- DigiDoc klienditarkvaras saab anda nii siseriiklikke BDOC- kui ka Euroopas tunnustatud ASiC-E-vormingus digiallkirju. Tagamaks dokumendi digiallkirja kehtivust ka teistes liikmesriikides, tuleb digiallkirja lisamisel valida .bdoc-vormingu asemel .asice. Selliselt antud allkiri on Euroopa Liidus võrdne omakäeliselt antud allkirjaga.
- Elektrooniliselt allkirjastatud dokumendi avamisel kontrollib DigiDoc klienditarkvara, kas allkirjastamiseks kasutatud sertifikaadi on välja andnud usaldatud asutus. Seejärel annab tarkvara teada, kas allkiri on Eesti mõistes kehtiv või kehtetu, teisisõnu: kas e-allkiri on õiguslikult võrdne omakäelise allkirjaga.
- Erasektor otsustab ise, kas ja millise turvalisuse tasemega e-allkirju aktsepteerida.
Loe lisaks siit.
Autor: www.ria.ee