Tööelu.ee • 19 veebruar 2020

Mida teha, kui tööandja ei luba töötajal kliendialas istuda?

Klienditeeninduse valdkonnas on tihti ettevõttel erinevad reeglid selle osas, kas ja kuidas võib ja peab töötaja klientidega jagatavas alas käituma. Teatavad reeglid on loomulikult esindusliku teeninduse tagamiseks vajalikud, kuid mõnikord võivad need olla äärmuslikud ja minna ka vastuollu seadustega. Tööinspektsiooni töökeskkonna konsultant räägib, millest sellistes olukordades lähtuda.

Foto: Shutterstock

Lugeja küsib: Töötan klienditeenindajana kaubanduskeskuse riietepoes. Minu tööandja ei luba kliendialas toolil istuda. Istumisvõimalus on küll tagaruumis olemas, kuid väga harva saab seda kasutada, sest kogu aeg tuleb kliente teenindada või kaupa välja panna. Jalad on pinges ja valutavad. Mida selles olukorras teha?

Vastab Indrek Avi, Tööinspektsiooni töökeskkonna konsultant: Lihaspinge ja valu on ülekoormusele viitavad sümptomid, mille eiramisel võib aja jooksul välja areneda ülekoormushaigus. Järjepideva seismise või kõndimisega töö võib ülekoormata lihaseid, kõõluseid, sidemeid, liigeseid ja pehmeid kudesid, kui tervisekahjustuste vältimiseks ei ole rakendatud abinõusid või need reaalselt ei toimi. Kui teie arvates tööandja rakendatud abinõud ülekoormushaigestumist ei väldi ja töö ohustab tervist, millele osutavad ka teie tervisesümptomid, on õigus ja kohustus sellest tööandjat teavitada. Nii saab pöörata tööandja tähelepanu olukorra tõsidusele.

Töötervishoiu ja tööohutuse seadus ütleb, et tööandja peab töötaja ülekoormuse vältimiseks töö võimalikult sobivaks kohandama ning võimaldama töövahetuse jooksul tööaja hulka arvatavaid vaheaegu. Üldjuhul ei vähenda ülekoormushaigestumise riski üksnes vaheaegade võimaldamine ning rakendada tuleb ka teisi abinõusid. Näiteks aitab teenindusleti põrandale paigaldatud põrandamatt vähendada jalgade ülekoormust, töötajale antakse mugavad tööjalanõud, teda julgustatakse vaheaegu pidama, vähendatakse töövahetuse pikkust ja vajadusel võetakse tööle täis- või osalise tööajaga töötajaid.

Kui töötingimused ei võimalda puhkamiseks mõeldud ruumis piisavalt töökoormusest taastuda, tuleb paigutada kliendialasse toolid ja lubada nendel istuda. Seismisele ja kõndimisele vahelduvad lühikesed ja sagedased istumispausid või vähemalt nõjatumine vähendavad koos teiste abinõudega väsimust ja ülekoormusriski oluliselt.

Kui tööandja abinõusid ei rakenda, võite Tööinspektsiooni poole pöörduda, et saaksime vajadusel algatada järelevalve nõuete täitmise üle. Ühtlasi võite pöörduda arsti poole ning arsti otsuse alusel nõuda tööandjalt oma töötingimuste ajutist kergendamist.

Allikas: Tööelu

Jaga lugu:
SEKRETÄRI UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad Sekretäriuudised igal nädalal enda postkasti.

Sekretär.ee toetajad:

Liina Leiten
Liina LeitenSekretar.ee ärijuhtTel: 51 84 004
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanSekretär.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700