Eriolukord ei asendanud puhkust

Puhkuste aeg on alanud ja on olnud kuulda arvamusi, et töötajad ei vajagi puhkust, kuna on nii pikalt saanud olla kodus ning tööd on olnud vähe. Nii see kindlasti ei ole, vastupidi – segadus, teadmatus, hirm enda ja lähedaste tervise ning majandusliku turvatunde pärast on tekitanud märkimisväärset stressi ja puhkuseks sunnitud kodusolemist kindlasti pidada ei saa.

Foto: Unsplash

Puhkuse eesmärk on võimaldada ennast tööst välja lülitada, lasta kehal, meelel ja peal puhata ning taastuda. On vähe neid, kellel see koroonakevadel õnnestus. Samuti võiks puhkuse veeta argipäevast mõneti erinevalt: minna reisile, spaasse, külastada kaugemaid sõpru-sugulasi jne. Ka see ei tulnud eriolukorra ajal kõne allagi.

Selleks, et raske aeg seljatada ja puhanud töötajatega uuele hooajale vastu minna, soovitame järgmist.

Tööandjatele

1. Võimaldage töötajatele puhkust vähemalt kaks järjestikku nädalat. Uuringud näitavad, et töötajate heaolu paraneb keskmiselt kaheksa päevaga pärast puhkuse algust. Seega nädalasest puhkusest jääb väheks, et tööväsimusest korralikult taastuda.

2. Võimaldage töötajatele sellist puhkust, kus nad ei peaks pidevalt tööküsimustele vastama või probleeme lahendama. Mõnes ettevõttes ei austata kolleegide puhkust ja e-kirjade või sõnumite saatmine ning tööasjus helistamine puhkuse ajal on pigem normaalsus kui erand. Sellisel moel ei täida puhkus oma eesmärki. Piisab ainuüksi teadmisest, et iga hetk võib keegi puhkuse tööküsimusega katkestada ja tööst välja lülitumine, mis on puhkuseks hädavajalik, ongi rikutud. Hädavajalikeks kõnedeks võib kokku leppida kindla ajalise piiri (nt esmaspäeviti kell 11–12), nii saab muul ajal töötaja rahulikult puhata.

Loe lisaks

3. Korraldage töö nii, et puhkuse ajal tööd mitte ei kuhju, vaid keegi oskab ja saab jooksvate küsimustega tegeleda. Puhkuse positiivne mõju jääb liiga lühikeseks, kui puhkuselt naastes ootab töötajaid mitmekordne töökoormus vahepeal tegemata jäänud ülesannete pärast.

4. Kui võimalik, siis võimaldage töötajatel puhkuselt naasta töönädala keskel. Nii tundub uue tööhooaja algus kergem ja töötajad saavad harjuda uue elurütmiga.

Töötajatele

1. Enne puhkust prioriseeri tööd ja otsusta (vajadusel juhi või kolleegidega kokku leppides), millised tööd teed ära enne puhkust ning mis jäävad teha pärast puhkust.

2. Planeeri ja pane kirja mõned tööd, millega hakkad kohe puhkuselt naastes tegelema. Nii vabastad pea asjade meelespidamisest ja samas on tööle tulles lihtsam ülesannetega alustada.

3. Planeeri puhkuse ajale tegevusi, mis on sinu jaoks lõõgastavad. Kui kogu puhkus sisaldab aiatöid või koduremonti, siis võid olla puhkuse lõppedes sama väsinud kui puhkuse alguses.

4. Kui puhkusele on planeeritud küll meeldivaid tegevusi, aga neid on liiga palju, siis võib puhkus samuti muutuda sooritamiseks ja oma eesmärki mitte täita. Jäta ürituste ja ettevõtmiste vahele ka niisama olemise aega.

5. Hoolitse ka ise tööst välja lülitumise eest: lülita teavitused välja ja automaatvastused sisse, usalda kolleege, kes sinu ülesannetega puhkuse ajal tegelevad. Kui tööasjad tulevad meelde, siis kirjuta need kalendrisse ajale, kui puhkus on läbi. Nii võid keskenduda puhkusele ja tead, et ei unusta midagi olulist ära.

6. Esimestel päevadel pärast puhkust on väsimus normaalne, sest organism harjub uue elurütmiga. Rutiinsete tegevustega alustamine aitab tööellu tasapisi sisse elada.

Meeskond võib küll ühiselt otsustada, et sellel suvel puhatakse lühemalt kui tavaliselt, et osaliselt järgi teha eriolukorras tegemata jäänud töö. Kindlasti aga ei saa soovitada puhkuse ära jätta, sest pärast rasket kevadet ilma suvepuhkuseta jäädes võib sügistalvisel ajal töötajate väsimus kajastuda halvemas tervises, vähesemas tootlikkuses, vigades ja kehvas klienditeeninduses. See ei ole aga hea kellegi huvides.

Allikas: tööheaolu.ee

Jaga lugu:
Seotud lood
SEKRETÄRI UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad Sekretäriuudised igal nädalal enda postkasti.

Sekretär.ee toetajad:

Liina Leiten
Liina LeitenSekretar.ee ärijuhtTel: 51 84 004
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanSekretär.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700