Autor: Sekretär.ee • 7. oktoober 2020

Üha raskem on taluda mittemidagitegemist

Pead ootama arsti ukse taga ja esimese asjana haarad telefoni. Kuulad koolitust või kellegi juttu ja vaatad aeg-ajalt teavitusi, kuigi kiireid probleeme ei ole. Ootad kohvikus, kuni su sõber lauda jõuab ja kasutad seda aega, et sotsiaalmeedia üle vaadata.

Autor: Pixabay

Üha raskem on inimestel taluda mittemidagitegemist ja jõudehetki. Rongi aknast välja vaadata ja möödakulgevat maastikku vaadata. Istuda aiatoolis ja lihtsalt olla. Vanemad inimesed veel suudavad niisama olla ega vaja pidevaid stiimuleid, sest nad pole tehnoloogiaga koos kasvanud. Noortel on aga silmad pidevalt ekraanidel.

Evolutsiooni jooksul on aga tühjad hetked olnud ajule palju tuttavam seisund kui pidev meelelahutus. Aju vajab rahu, sest sel ajal settivad uued teadmised, tekivad ideed ja areneb mälu. See, mis meile tundub igavusena, on ajule väga viljakas aeg. Nii ei olegi imestada, et lahendus mingile probleemile tuleb iseenesest pähe just siis, kui oled niisama jõude istunud või jalutamas käinud.

Paljud meist „puhkavad“ tööst pausidega, mil loevad infoportaale või sotsiaalmeedia uudiseid. Tundub, et saab korrakski ennast tööasjadest välja lülitada. Tegelikult asendame aju jaoks ühed stiimulid teistega ja taastumist ei toimu. Tulemuseks võib olla pideva ajapuuduse ja kiirustamise tunne, sest meie aju on ülekoormatud kõikvõimalikust infost.

Pöörates tähelepanu välisele – uudistele, videotele, postitustele – kaotame ühenduse iseenda tunnetega. Ning imestame, kui mõni väike asi meid tõsiselt ärritab või tunneme ennast kärsitu ja rahulolematutena.

Pole mingit mõtet tehnoloogia arengule vastu seista. Kogu maailma tarkused, teadmised ja looming on kliki või paari kaugusel ning oleks rumal seda mitte kasutada. Kuulata podcast'e või audioraamatuid, lugeda artikleid ja miks mitte vaadata hea tuju tekitamiseks kassivideoid. Oluline on märgata ja eristada sundkäitumist mõtestatud valikutest. Kui käsi haarab telefoni järele, siis võiks võtta hetke ning mõelda, miks ma praegu telefoni vaatan, kas see rikastab mu päeva või lihtsalt täidab tühjuse tunnet.

Soovitused pea puhkamiseks ja jõudehetkede võtmiseks

- Vali teadlikult, millist infot tarbid, millest lased ennast kaasa haarata ja millel mitte. Päevauudiseid ei pea lugema iga tunni järel, ei pea ennast laskma ennast kaasa haarata mõnel sotsiaalmeedia vaidlusel, millest mingit kasu ei sünni, vaid mis tekitavad negatiivseid tundeid. Samas võib huvitavate podcast'ide kuulamine koristamise ajal olla vägagi kasulik aja sisustamise viis.

- Pane enda jaoks paika, millal on millegi jaoks sobiv ja piisavalt pikk aeg. Arvutimängudes ei ole midagi halba, kui need ei võta üle muud elu. Planeeri päeva aeg mängimiseks ja hoia sellest kinni.

- Hoidu mitme asja korraga tegemisest, sest tegelikult ei suuda aju tegeleda mitme asjaga korraga. Kui mängib telekas, süles on läpakas ja ühe silmaga tegeled ka lapsega, siis lööd lihtsalt aega surnuks.

- Võta enda jaoks jõudeoleku hetki, kus sa ei lähe kaasa kiusatusega haarata telefoni järele. Näiteks kedagi või midagi oodates või ühistranspordis sõites istu niisama ja lihtsalt vaata ennast ümbritsevat keskkonda.

- Ka teaduslikes uuringutes on väga kasulikeks osutunud teadveloleku ehk mindfulness'i harjutused.

Allikas: tööheaolu.ee

Jaga lugu
Sekretar.ee toetajad:
Liina LeitenSekretar.ee ärijuhtTel: 51 84 004
Cätlin PuhkanSekretär.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700