Autor: Kristel Napritson • 13. juuli 2021

Hea meeskonna dünaamika – kas sina tunned seda?

Meeskonnad on erinevad. Hoolimata sellest, kui kokkuhoidev ja -töötav on meeskond, mõjutavad seda erinevad tegurid, et meeskond oleks jätkuvalt tulvil sisemist jõudu. Hea meeskonna dünaamika mõjutab omakorda suurel määral ettevõtte tulemuste saavutamist, seega pööratakse sellele järjest enam tähelepanu. Kuidas ära tunda hea dünaamikaga* meeskonda ning mida on oluline selleks jälgida?
Foto: Pexels

*Meeskonna dünaamika näitab käitumuslikke suhteid meeskonna liikmete vahel. See hõlmab meeskonna omavahelist vastastikust mõju, suhtlust ja koostööd.

Selleks, et meeskonna dünaamika toimiks, on oluline jälgida, et meeskonnas oleks….

… Ühine eesmärk

Iga meeskonna liige peab teadma, milline on tema roll saavutamaks ühist eesmärki, mille poole liigutakse. Meeskonna dünaamika aitab korras hoida kokkulepitud käitumisviisid ja hoiakud, mis omakorda on olulised ka ühise eesmärgi saavutamiseks.

Kui meeskonnale on teada, millise eesmärgi suunas liigutakse, kuid ei suudeta jagada teadmisi, teineteist usaldada, olla avatud või oma käitumist kohandada, siis suure tõenäosusega meeskond ebaõnnestub. Üheks levinumaks ja tuntumaks eesmärkide püstitamise mudeliks on SMART mudel, mille alusel eesmärgid peaksid olema konkreetsed, mõõdetavad, saavutatavad, asjakohased ja ajaliselt seotud. Kui eesmärgid on seatud, laske inimestel oma ülesannetega tegeleda ning proovige neid mitte suruda raamidesse, vaid laske neil läbi oma kogemuse õppida ja paremaks saada.

… Usaldus ja avatus

Kommunikatsioon on iga meeskonna üks olulisemaid võtmesõnu. Kui meeskonnas on usaldus julgetakse avatult jagada informatsiooni, proovida ja katsetada ning ei kardeta eksida. Et meeskonna dünaamika toimiks, peab iga liige kinni pidama kokkulepetest, olgu selleks tähtaegsus või lihtsalt oma töö tegemine. Ning isegi kui tekivad erimeelsused, annab avatud õhkkond võimaluse kõigil oma mõtteid avaldada ning erimeelsused ei eskaleeru konfliktiks. Juhina on oluline arendada meeskonnas vastutuse võtmist ning koostöö tegemist.

… Toetav kultuur

Ei ole olemas meeskonda, kus ei tehtaks vigu. Oluline on, kuidas nendele vigadele reageeritakse ja mida nendega pihta hakatakse. Kui ettevõtte kultuur lubab inimestel eksida, siis ollakse altimad ka proovima ja katsetama. Igasugu tulemuste mõõtmine aitab siinjuures hoida kätt pulsil ning läbi eksimuste toimub ka areng paremate tulemuste saavutamiseks. Kui tead, kuidas töötulemusi mõõta ning miks ja kuidas seda teha vaja on, on võimalus jälgida oma meeskonda ning vajadusel saab kurssi muuta, kui tulemused pole seal, kus nad peaksid olema.

… Mitmekesisus ja kaasatus

Iga meeskonnaliige on oluline. Tuleb väärtustada ja kuulata iga liikme mõtteid ja ideid innovaatilisemate ja loovamate lahenduste leidmiseks. Kõik mõtted ja ettepanekud on olulised, kuna ka esialgu ebasobivast ideest võib alguse saada mõttekäik, mis võib viia hoopis geniaalse lahenduseni. Julgustage oma meeskondi mõtlema ning kaasake ka neid, kes kohe kõva häälega kaasa ei räägi. Muidugi võib juhtuda, et liikmed peavad tegema kompromisse, kuid seda tehakse rahumeelsemalt. Oluline on, et asjad oleks eelnevalt läbi arutatud ning kõik liikmed teaksid, miks just selliseid otsuseid tehakse või tehtud on.

… Vastastikune tugi ja kuuluvustunne

Läbi kaasamise tekib igal liikmel kuuluvustunne. Ning kui iga meeskonnaliige teab, miks ta meeskonda kuulub ning millist rolli ta kannab, on lihtsam meeskonnas teha ka muudatusi. Erinevad raskused ei löö dünaamikat kõikuma ning meeskond ei lagune laiali. Meeskonnaliikmed reageerivad ja võtavad üle ka teise liikme ülesandeid, kui peaks vajadus tekkima, et eesmärk saaks täidetud ning keegi ei jää kõrvaltvaatajaks. Samuti on hindamatu väärtusega teadmine, et raskes olukorras võib teisele toetuda ning kaks pead on ikka parem kui üks. Sellisel juhul jääb ära ka kõrvalt teistele hinnangu andmine ning panustatakse kindlalt ühise eesmärgi nimel, hoolimata sellest, kui keegi raskel päeval vähem panustab.

… Õige juhtimisstiil

Igas meeskonnas on erinevaid liikmeid ning kindlasti vajavad erinevad isiksusetüübid erinevat lähenemist, kuid pea meeles, et pole midagi hullemat, kui mikrojuhtimine – mikrojuhtimine viib juhtimiskvaliteedi alla ning see mitte ainult ei lämmata loovust, vaid õõnestab ka töötajate enesekindlust ja usaldust. Luues avatud õhkkonna ning kuulates oma inimesi, on lihtsam neid mõista ja ka juhtida. Mida rohkem inimestega koos tegutseda, seda lihtsam on kaardistada meeskonnaliikmeid, et aru saada, millist juhtimisstiili kogu meeskond või selles töötavad indiviidid vajavad. Esimeseks sammuks juhtimispaindlikkuse teekonnal on tutvuda ja tuvastada enda juhtimisstiil.

Hea meeskonna dünaamika paistab kaugele. Lisaks sellele, et eesmärgid on täidetud, on inimesed rahulolevad ja hakkamist täis. Sellised meeskonnad tulevad paremini toime muudatustega ning töötavad efektiivsemalt koos uute või olemasolevate eesmärkide täitmise suunas, on kiiremad probleemide lahendajad ning ebakõlad lahendatakse kiiresti omavahel suheldes (ei teki nö kahe-tooli-vahele kukkumist või probleemi peitmist, vaid need arutatakse kiiresti läbi).

Allikas: personalidisain

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700