Autor: Sekretär.ee • 18. oktoober 2021

6 efektiivset viisi ajurünnakute tegemiseks

Olgu see siis koosolek või firmapidu - planeerimisega kaasneb ka uute ideede otsimine ja ajurünnakute korraldamine. Kuidas aga korraldada efektiivset ajurünnakut?
Foto: Unsplash

Samsungi digiharidusprogrammi Solve for Tomorrow juht Egle Tamelyte sõnul on nad juba mitmeid aastaid korraldanud noortele loov- ja õppeprogramme ning selle aja jooksul näinud päris laia valikut viise, kuidas uusi ideid genereeritakse.

Ta lisas, et kuna erinevaid ajurünnaku korraldamise lahendusi ja tööriistu on tegelikult juba päris palju välja mõeldud, siis tasuks igal kollektiivil, võistkonnal jmt neid katsetada, et leida endale see sobivaim. Tamelyte märkis, et iga kogum inimesi on erinev ja kindlasti ei tasuks jäigalt kinni hoida ühest kindlast viisist, kui on näha, et see tegelikult ei sobi. Mida siis teha?

Esmalt sõnasta selge eesmärk

Kas sa otsid realistlikku „me korraldame selle käesoleval kuul ära“ ideed või hoopis „seda pole kunagi varem tehtud ideed“? Enne ajurünnaku algust peaks olema kõikidele osalejatele selge, millise eesmärgi poole püüeldakse.

Mõtete kirjutamine

Selle meetodiga paneb igaüks paberile kirja näiteks kolm ideed, mis seostuvad ajurünnaku eesmärgiga. Seejärel annavad kõik oma paberi edasi järgmisele inimesele, kes lisab ideedele juurde oma mõtteid või loovstrateegiaid. Järgnevalt antakse paber taas edasi järgmisele inimesele, kes lisab ideid, kuni paber jõuab esialgselt mõtted kirja pannud inimeseni tagasi. Nüüd alles arutab grupp avalikult kõiki ideid ja valib välja parimad.

See tehnika lahendab ajurünnakute kahte suurimat probleemi – ebavõrdne osalus inimeste poolt ja takerdumine esimesse ideesse.

Aja peale ideede tulistamine

Grupile tuleb ette anda mingi kindel lühike aeg (näiteks 4 minutit) ning selle jooksul peab igaüks kirja panema nii palju ideid kui pähe tuleb. See meetod aitab vältida olukorda, kus välja käidud ideed kiiresti n-ö alla lastakse ning ideed saab välja mõelda enne, kui kritiseerimine üldse pihta hakkab.

Isikustatud ideed

Osalejad valivad tuntud isiku, kes kohapeal ei viibi, ning üritavad ideid mõelda läbi selle karakteri. Selleks võib olla näiteks ettevõtte omanik, koolidirektor, president, ärimees või isegi välja mõeldud tegelane nagu näiteks Harry Potter või Miki-Hiir. Tuleks mõelda, kuidas näiteks Kersti Kaljulaid probleemi lahendaks? Või näiteks Urmas Sõõrumaa? Tänu sellel meetodile leitakse tihti uusi vaatenurki ning laheneb ka probleem, kus ajurünnakus osalejad tunnevad, et ei julge oma ideid välja käia, kuna neid peetakse nõmedaks.

Ideede kaardistamine

Tihtilugu pole esimene välja käidud idee kõige parem, aga seda ei peaks kohe ka maha tegema, sest sealt võib välja kasvada hoopis mõni muu parem idee. Selle meetodiga paneb grupp kirja oma esialgse idee ja hakkab siis sellest tõmbama jooni alaideedeni, mis sellest on tõukunud. See kirjutamist ja joonistamist nõudev meetod aitab kaasa mõelda ka inimestel, kes on tugevamad pigem visuaalses mõtlemises.

Kasuta ideede genereerimise rakendusi/vahendeid

Tänapäeval leidub juba päris palju tööriistu ja rakendusi, mis on loodud just efektiivsemalt ideede genereerimiseks. Mõned tulevad mängukaartide kujul ning osad on tasuta veebist leitavad rakendused. Paraku on enamus neist siiski inglise keeles, aga otsida võib näiteks tööriistu nagu IdeaBoardz, MindMup, Mind Vector, Coggle, Popplet jpt.

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700