Autor: Villu Teearu, Elisa IT juht • 24. oktoober 2023

Miks ehitada üles majasisene persoonibränd parima exceldaja, Java-tundja või mis tahes muu eksperdina?

Isikuturundusest ja persoonibrändidest räägitakse tavaliselt influentserite ja teiste sotsiaalmeediamaailma tähtede kontekstis, kuid Villu Teearu sõnul see nii olema ei peaks.
Foto: Pexels.

Ettevõtte huvides peaks olema, et igal töötajal oleks võimalus ja tahe ehitada üles omaenda majasisene bränd ja isikutuntus kellegina, kes tunneb mingit teemat, tehnoloogiat või valdkonda paremini kui keegi teine.

Nii kaua, kui on olemas olnud ettevõtted ja erinevad teemad, on olnud majades inimesed, kes taipavad ühest või teisest olulisest valdkonnast rohkem kui kolleegid. Need on need inimesed, kelle puhul koosolekul mõne väga spetsiifilise teema tõstatumisel märgitakse, et uuri Mati või Mari käest, ta on selle asjaga kursis ja saab selle paari minutiga korda ajada. Enamasti on selliseid inimesi käputäis ja nad moodustavad väikese osa töötajaskonnast, kuid asjad ei pea nii olema.

Vaadates ainuüksi IT-valdkonda, võtavad tiimid iga päev kasutusele uusi ja uusi tehnoloogiaid. Olgu tegemist uue keele, uue raamistiku, uue pilveplatvormi, või lihtsalt mõne kasuliku tööriistaga, teemasid, mida süvitsi tunda, on meeletult. Lugu pole nii väga erinev ka müügitiimides, kus CRMi võib iga paari päeva järel lisanduda mõni uus vahva võimalus, või isegi digiturunduse valdkonnas, kus ühe nime alla koondunud inimesed tegelevad samal ajal disaini, Facebooki reklaamide ja veel miljoni väiksema asjaga.

Kõik need on teemad, mida peavad mingi maani tundma kõik valdkonnas tegutsevad inimesed. Teistmoodi lihtsalt ei saa. On aga vältimatu, et isegi sama valdkonna inimestest ei saa kõik olla kõikides teemades tippeksperdid. Spetsialistid võivad nad küll olla, aga eksperdid mitte. Aga just eksperdid on need, keda ettevõtted vajavad. Aga mitte kümmet eksperti, kes teavad kõik sama asja, vaid kümmet eksperti, kel igaühel mingi unikaalne teadmine.

Ehita üles oma bränd

See ongi koht, kus ettevõtetel peaks olema suur huvi julgustada töötajaid endale kõige meelepärasemas teemas reputatsiooni ehitama hakata. Kui kellelegi meeldib meeletult Angular, anna talle aeg ja ressursid saada maja kõige suuremaks Angulari eksperdiks, kes saab toeks olla teistele ja kogu valdkonda edasi arendada. Kui turundustiimis meeldib aga kellelegi meeletult turundusandmete analüüs, anna talle julgustust see teema endale nii selgeks teha, kui inimlikult võimalik.

Muidugi jäävad nende lauale ka kõik muud teemad ja tööülesanded ning nii Angulari kui turundusanalüütikat suudavad hallata ka teised töötajad, aga vähemalt ühel töötajal peaks olema au tunda end selle teema liidrina. See peaks saama tema brändiks: tema on see, kelle poole saab alati X või Y teemaga pöörduda, kui ollakse ise juba kolm korda peaga vastu seina jooksnud. Tema on see, kelle nimi koosolekul välja hõigatakse, kui mingi kindel teema esile kerkib.

Mida rohkem ja mida eristuvamate brändidega töötajaid ettevõttes on, seda parem ettevõttele kui tervikule: mida nutikamad ja targemad töötajad, seda paremad ka tulemused. Ja seda parem ka töötajatele endile. Kuigi pole midagi halba olla osa ka laiemast massist, ei saa keegi salata, et olla maja kõige targem inimene mingis kindlas teemas, on suur trumpkaart.

Iga töötaja võib eksperdiks saada

Tihti toimub eksperdiks kasvamine ja mingi teema enda nimega sidumine töö käigus orgaaniliselt. Erinevaid inimesi tõmbavad erinevad teemad ja kui seda aktiivselt julgustatakse, hakkavad töötajad endale kõige huvipakkuvamat valdkonda ka detailselt selgeks tegema. On ka igati okei, kui juht valib üki-kaki-kommi-nommi meetodil tiimist välja kellegi, kellele pakkuda järgmises uues asjas tippeksperdiks saamist, kuid enamasti pole see vajalik. Kui kogu laiem ettevõtte mõtteviis julgustab inimesi vastutust võtma ja oma brändi ehitama, siis seda ka tehakse.

Kuigi eksperdiks saamine võib tundub pealtnäha suure ettevõtmisena, siis ühe konkreetse arenduskeele, töömetoodika või toote tundmise puhul on eksperdi taseme saavutamine oluliselt väiksema mastaabiga ülesanne kui näiteks Eesti parimaks arendajaks saamine. Loed veidi rohkem tekste ja õpetusi kui teised, sirvid valdkonna uudiseid, eksperimenteerid omast huvist erinevate võimalustega ja õpetad vajadusel ka teisi.

Pidevalt mingi teemaga nii talitades ja haarates aktiivselt võimalustest oma meelisteemaga tegeleda, on eksperttase kiire tekkima, olgu lõpptulemuseks siis bränd kui maja parim Angulari arendaja või kui kõige nutikamalt Excelit kasutav finantsinimene.

Artikkel on ilmunud teemaveebis Personaliuudised.
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700