18. mai 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

"Proovijad" testivad oma väärtust tööturul

Jutud sellest, et raske on leida head töötajat, vaatamata rohketele kandideerimistele, on ka meie kogemus. Mida mõeldakse mõiste „hea töötaja“ all? Ilmselt ikka seda, et lisaks formaalsele sobivusele (nõuetekohane haridus, kogemused, keeleoskus) on inimeses olemas ka tõsine soov tööd teha ning võime läbi avatud suhtlemise olla hea meeskonnakaaslane ja koostööpartner.

Just suhtlemisoskus on see, mis määrab personalivalikus viimased otsused.

 

Kui nn. headel aegadel prooviti, kas personalikonkursil lõppkandidaatide hulka jõudes ja uue tööpakkumist saades saan praeguse tööandja käest palgakõrgendust. Tegelikku töökoha vahetamise plaani ei pruukinud ollagi. Sageli ka saavutati palgakõrgendus – oli ju töötajaid väga raske leida. Nii need palgad kerkisid ja lõpuks oli küsimus, milline ettevõte ellu jääb.

 

Nüüd, mil majandus taas kosumas ja uusi töötajaid jälle vaja, on meil tekkinud arvamus, et on alanud mõnedel puhkudel taas „enda kui tööjõuväärtuse“ kaardistamine. Mitmetel konkurssidel on lõppkandidaadid enne kohtumisi siiski loobunud ja mõni on ka põhjuse välja öelnud – tahtsin lihtsalt proovida, kas mul on tööturul väljavaateid. Pean tõdema – need on olnud väga tugevad tegijad.

 

Kuid see on ilmselt märk rahulolematusest ja praegu võiksid ettevõtted oma meeskonna korra üle vaadata – kes on need, kes on väärt inimesed, kes on meie parimad tegijad. Taas tuleks läbi mõelda motivatsiooni süsteem ja teha korralikud arenguvestlused, et mõista – mis minu inimesi motiveerib. Juhist sõltub väga palju – paljas käsk ei motiveeri kedagi. Kuid motiveerida saab vaid seda, kellel on olemas sisemine motivatsioon. Juht saab oma käitumisega seda kas suurendada või vähendada.

 

Mõned mõtted, mida võiks silmas pidada:

Anna väga kogenud inimestele vabad käed, neid haavab pingeline järelevalve.

Ära karda oma meeskonna neid liikmeid, kes näitavad üles liidrivõimeid – delegeeri, paku neile väljakutset.

Võimalda inimestel pidevalt areneda, organiseeri koolitusi ja arenguprogramme nii individuaalselt kui ka meeskonnale. Hea töötaja soovib pidevalt areneda, ka isiksuslikul tasemel.

• Anna head eeskuju, ole otsustav ja enesekindel – alluvad vaatavad, kuidas käitub juht.

Sisenda uhkust firma ja selle toodangu üle, aita kõigil nende töö tähtsust mõista – ettevõttes pole tähtsusetuid töötajaid (kui on, tuleks nad töölt vabastada). Ka kõige lihtsama töö tegija on ettevõtte jaoks väärtuslik. Seda tunnet ei maksa palgaga kinni, seda tuleb välja öelda.

Meenuta oma meeskonnale, et nende ülesanne on rahuldada klientide vajadusi, sellest sõltub nii nende eneste kui ka firma tulevik. Mitte igaüks ei pruugi mõista, et raha tuleb kliendi käest, mitte omaniku taskust.

Rõhuta kõrget kvaliteeti, ole rahul vaid väga hea tööga – nii muutub see Sinu ettevõtte väärtuste lahutamatuks osaks.

Kasuta nn juhtimist ringi kõndides ja kui vähegi võimalik, suhtle näost näkku, telefon ja kirjalik suhtlemine on viletsad asendajad. Ükski kiri ei asenda kunagi kahe inimese jutuajamist – siis me ju kuuleme, kuidas midagi öeldakse ja näeme, millisel moel seda tehakse. Silmad räägivad …

 

Siis pole vaja muretseda, et Sinu inimesed soovivad lahkuda, sest nad ei tunne end väärtuslikena.

 

Kui aga oled endale uusi töötajaid otsimas – pööra intervjuul motivatsioonile suurt tähelepanu. Sul on võimalus otsustada, kas oled suuteline seda inimest motiveerituna oma meeskonda palkama – ja see pole vaid palgatase. Ning ei maksa CV-sid lugedes koheselt rõõmustada – nii mõnigi CV saatnu soovib saada hoopis kinnitust, et ta on ikka huvipakkuv. Ilmselt saab see ka tõukeks jõulisematele palgaläbirääkimistele. Palga tõttu lahkub inimene, kes on kindel, et leiab uue töö või on tal juba parem pakkumine olemas. Palgaralliga muidugi enam keegi kaasa ei lähe – oleme selle kogemuse võrra rikkamad.

 

Mida mõtlen „proovijatest“ – pean tunnistama, et järgmisel korral ma neid enam tõsiselt võtma ei hakka. Kõik, kes meie konkurssidel on viimasel hetkel „alt ära hüpanud“, ei ole enam need, kellele panuseid teeme. Muidugi ei ole see seotud sellega, kui tööotsija kandideerib korraga mitmel konkursil ja me oleme sellest teadlikud, ning siis teeb valiku mõne teise sobivama pakkumise kasuks. Või on meie klient kohtumistel ootamatu avaldusega välja tulnud (taganeb enne konkurssi välja pakutud kokkulepetest). Kui kohtumisel näeme, et omavahelist klappi ei teki, siis soovitame juba ise, et pole mõtet sellisel moel koostööd alustada.

 

Soovitusi ka tööotsijale

Kui oled tööga/tööandjaga rahulolematu – räägi kõigepealt oma juhiga

Kui see pole mingil põhjusel võimalik või ei anna tulemusi ja Sa otsustad töökohta vahetada – jõua endas selgusele, milline on Sinu võimetele ja kogemustele parim rakendus

Mõtle pikemas perspektiivis – mitte nüüd ja praegu, vaid mõtle 3-5 aasta eesmärke.

Kui leiad sobiva pakkumise ja saadad oma CV, võid motivatsioonikirjas juba välja tuua, mis on Sinu jaoks olulised motivaatorid. Siis saab valiku tegija otsustada – kas kohtub Sinuga või on tal koheselt selge, et antud ametikohal Sa oma eesmärke ei saavuta.

Kui CV saadad, siis ole valmis ka töökohta vahetama, niisama vestlustel käies ja lõpuks loobudes oled asjatult kulutanud valiku tegija aega. Loobumisel peab olema põhjendus.

Ei ole hea saada konkursside „turistiks“ – tulen-vaatan-mõtlen ümber - suhtumine hakkab pikemas perspektiivis Sinu kahjuks tööle

Autor: Urve Vilk, Sirje Tammiste

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700