8. juuni 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kas oodata on sotsiaalmeediamulli lõhkemist?

Ärisuhtlusele orienteeritud LinkedIni kiire ja hüplik edu New Yorki börsil on tekitanud küsimuse, kas oodata on järjekordse dot-com-mulli (õigemini SoMe-mulli) lõhkemist või on suured sotsiaalvõrgustikud väärt tõesti miljardeid dollareid?

Skype loodi 9 aastat tagasi ning juba teise tegutsemisaasta lõpuks teeniti seitse miljonit dollarit tulu. Aasta hiljem (2005) ostis Ebay Skype’i 2,6 miljardi dollari eest, makstes 370 korda suuremat hinda kui oli Skype’i äritulu aasta varem. Sel aastal maksis Microsoft Skype’i eest 8,5 miljardit ehk 10 korda rohkem kui Skype’i eelmise aasta tulust.

LinkedIn loodi 2003. aastal ning praeguseks teenib firma 200 miljonit dollarit aastas. Samas kaubeldakse LinkedIni aktsiatega 80-90 dollari piirimail (ca 20$ vähem kui IPOle järgnenud päevadel) ja firma väärtuseks hinnatakse 9 miljardit dollarit. 45-kordne erinevus ja teadmine, et veel 3 aastat tagasi hinnati LinkedIn 9 korda odavamaks, ei hirmuta investoreid.

2004. aastal loodud Facebook on sotsiaalvõrgustike imelaps, mille kiire kasv ja peadpööritav populaarsus teevad meele kadedaks kõikidel konkurentidel. Kõigest kolm aastat pärast asutamist ostis Microsoft 1,6% Facebookist hinnaga $240 miljonit.  See tehing tõstis FB väärtuse hoobilt 15 miljardi dollari piirimaile. Eelmisel aastal ületas Facebook 500 miljoni kasutaja piiri ning erinevate teenuste müügist teeniti 2 miljardit dollarit. Sel kevadel kasvas FB väärtus 75 miljardi dollarini, mis teeb FB-st väärtuslikuma kompanii kui Disney.

Kui ennustused peavad paika, läheb FB börsile järgmisel aastal, mil firma väärtusena näidatakse 100 miljardit ehk 50 korda enam kui onFB äritulud.

Lühisõnumite keskkond Twitter teenis eelmisel aastal 45 miljonit dollarit ja kaasas veel $200 miljonit investorite raha. 2010. a lõpuks hinnati säutsude firma väärtuseks 3,7 miljardit dollarit ehk 80 korda enam kui teenuste müügist teeniti. Viimaste andmete kohaselt hinnatakse Twitteri väärtuseks 7,7 miljardit ehk 50 korda enam kui äritulu.

Nende näidete põhjal on selge, et investorid ei osta mitte ettevõtete reaalset väärtust, vaid kasutajate hulka. Millal või kas üldse raha ka tagasi teenitakse, näitab juba lähitulevik. Kindel on aga see, et viiteid mullile ja selle peatsele lõhkemisele on mitmeid.

Autor: Urve Vilk, PR-blogi Vare & Jaakkola

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700