18. jaanuar 2012
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Argumenteerimise ja väite kinnitamise nipid

Veenmiskõne peamiseks eesmärgiks on panna oma kuulajaid tegema seda, mida sina tahad, et nad teeksid. Selleks aga, et nad sind usuksid, on vaja hästi läbi mõeldud ja ette valmistatud argumente.

Kui oled kehvasti oma jutu läbi mõelnud ja sinu argument kõlab "Ma arvan, et see on nii...", siis palju õnne - inimesed sind lihtsalt ei usu. Kui aga sinu argument on korralikult põhjendatud, siis on hoopis teised lood. Seega toon täna välja mõningad olulised argumenteerimisega seotud punktid.

Argumendi esitamine käib põhimõtteliselt neljas etapis.

1. Kõigepealt esitatakse väide. Näiteks: AvalikEsinemine.net on avaliku esinemise põhitõdede omandamiseks eestikeelsetest veebilehtedest parim valik.

2. Seejärel selgitatakse vajadusel seda, mida oma väitega mõeldakse. Näiteks: AvalikEsinemine.net sisaldab materjale, mis on kasulikud nii algajatele kui ka edasijõudnutele.

3. Nüüd on aeg oma väidet tõestusmaterjalidega toetada. Näiteks: AvaliEsinemine.net veebilehel on avaliku esinemise e-kursus, õppematerjalide kogu, videokursus ja ka blogi, kuhu pea igal nädalal uusi materjale juurde lisatakse. Lisaks on ta sisuliselt ainuke taolist materjalikogu sisaldav eestikeelne leht.

4. Viimase punktina tuleb selgelt välja öelda selle kõige kohta käiv järeldus. Näiteks: Järelikult on AvalikEsinemine.net avaliku esinemise põhitõdede omandamiseks eestikeelsetest veebilehtedest parim valik.

Argumenteerimisel saad oma väidete kinnitamiseks kasutada järgmiseid tõestusmaterjale:

Statistika on asi, mis paljudele korda läheb. Hoolimata sellest, et statiskitat on võimalik siia ja sinnapoole väänata, on ta tõendusmaterjalina siiski üsna hea. Selle kinnituseks on keegi nupumees kunagi irooniliselt öelnud "84% inimestest usub kõike, mida sa räägid, kui sinu kõnes sisaldub protsent."

Viited ekspertide arvamusele. Sellega saad näidata, et sina ei ole ainuke, kes nii arvab - seal on ju veel terve hulk tunnustatud eksperte, kes sama väidavad.

Standardid või kehtivad seadused. Näiteks: kui keegi sulle tänaval "Anna teed" märgi alt sisse sõidab ja sind selle eest ehtinimlikult süüdistada tahab, siis saad kohe oma väite ("Mina ei ole süüdi") põhjendamisel viidata liikluseeskirjale, mis ütleb, et "anna teed" märk sunnib külje pealt sisse sõitnud inimest sulle teed andma.

Tsitaadid on head kõne mõju suurendajad peamiselt sellepärast, et kui sa midagi omaenda tarkuse varasalvest jagad, siis leidub alati hulk inimesi, kes seda kuulata ei taha. Kui aga jagad kellegi teise (ja tsitaate kasutades ilmselt ka kuulsa inimese) tarkust ja mõtteteri, siis on selline lähenemisviis paljudele oluliselt vastuvõetavam.

Autor: Urve Vilk, Avaliku esinemise blogi - Janek Tuttar

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700