Autor: Lemmi Kann • 22. jaanuar 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

10 sammu meeskonna kaasamiseks

Organisatsioonikonsultant Kaupo Saue pani kirja 10 sammu, kuidas meeskond lihtsalt ja tõhusalt probleemide lahendamisse kaasata.

Uskumus “Mina pean sellega ise hakkama saama” toob ettevõtetele kulukaid ja krooniliselt vinduvaid lahendamata küsimusi, mille tulemusena:

* kannatavad töötajad asjatu stressikoorma all

* valitseb üksilduse ja jõuetuse tunne

* omavahelises suhtluses kostub ohvri rollile omast hädaldamist ja negatiivsust

* püsib suur lõhe juhtide ja töötajate vahel

* töölkäimine tundub raske ja rõhuva kohustusena

* eesmärgid ja soovitud tulemused saavutatakse vaevaliselt.

Kui püütaksegi koos meeskonnaga olulistest asjadest rääkima hakata, juhtub tavaliselt see, et asi läheb käest ära. Näiteks kõik räägivad korraga, kaldutakse küsimusest kõrvale, ei süveneta põhjalikult, tõstatatakse korraga palju uusi teemasid, osa vaikivad ega anna oma panust, heidetakse nalja, antakse ebaküpset nõu jne.

Järgnevalt kirjeldatud mudel on pärit töönõustamise (ingl. supervision) valdkonnast. Seda on kasutatud paljudes ettevõtetes ja saadud väga häid tulemusi. Julgustame juhte kasutama seda mudelit oma meeskonnas!

Lihtsate etappide tõttu on seda lihtne rakendada. Mudeli tõeline vägi peitub selgelt struktureeritud protsessis. Kindlaid reegleid järgides õnnestub vältida protsessi käest ära minemist ja suunata meeskonna energia konstruktiivsesse sängi.

Protsessi ei pea tingimata juhtima tegelik juht, protsessijuhi roll võib vabalt muutuda.

Meeskonna kaasamine juhtumite lahendamisse

Etapid

1. Meeskonnaliikmed, kellel on aktuaalne juhtum või olukord, mille lahendamisel nad soovivad kaaslaste abi, kirjutavad selle lühikirjelduse paberile.

Aeg: 5 min.

2. Protsessijuht loeb kõik kirjeldused ette. Seejärel palub meeskonnal hääletada, millisega nendest soovitakse kohe tööle hakata. Valitakse enim hääli saanud juhtum. Kui vaid üks inimene tõstatab oma teema, siis töötataksegi kohe sellega.

Aeg: 3 min.

3. Juhtumi n-ö omanik räägib olukorra lahti. Lõpuks esitab küsimuse, mille lahendamisele ta ootab abi. Teised kuulavad vaikides.

Aeg: 5 min.

4. Info kogumine. Grupiliikmed kirjutavad vaikides väikestele paberitele 1–2 küsimust, millele nad vajavad vastust, et saada võimalikult terviklik pilt olukorrast.

Aeg: 3 min.

5. Järjekorras loetakse küsimused ette ja juhtumi omanik vastab võimalikult selgelt ning nii lühidalt, kui on võimalik.

Aeg: 10 min.

6. Olukorra mõistmise süvendamine. Meeskonnaliikmed arutavad koos juhtumi läbi. Analüüsivad sellega seonduvat, ilma veel lahendusi pakkumata. Juhtumi omanik vaid kuulab.

Aeg: 10 min.

7. Meeskonnaliikmed kirjutavad vaikides 1–2 soovitust, mida edasi teha.

Aeg: 5 min.

8. Meeskonnaliikmed loevad oma soovitused ette ja annavad juhtumi omanikule üle.

Aeg: 10 min.

9. Juhtumi omanik teeb kokkuvõtte. Tunnustab soovitustes leiduvaid väärtuslikke mõtteid ja valib need, mida otsustab kasutama hakata.

Aeg: 4 min.

10. Kokkuvõte meeskonna liikmetelt. Mida sellest protsessist õppisin?

Aeg: 5 min.

Kokku: 60 minutit.

Seega on ühe tunni jooksul võimalik üles äratada ja kaasata kogu meeskonna tarkus. Oluline on vaid etappidest kinni pidada ja sõbralikult, kuid kindlalt kutsuda seda tegema ka meeskonna liikmeid.

Nähes sellise käsitluse suurt tõhusust, tulevad meeskonnaliikmed järgmistele samalaadsetele koosolekutele rõõmuga. Samal ajal kasvab nende nutikus ja tulemuslikkus tööolukordade lahendamisel.

Miks?

Sest kõnealune mudel õpetab tegema üksteisega koostööd ja keskenduma esmalt üksikasjaliku tervikpildi loomisele, seejärel olukorra analüüsile ja alles siis lahenduste väljamõtlemisele. Nii saadakse küpsemaid ja seega töötulemusi märgatavalt parandavaid lahendusi.

Loe pikemalt Äripäeva Arenduskäsiraamatust, mida saab tellida SIIN.

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700