23. august 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Uue töökaaslasega kohanemine

Iga uustulnuk tunneb tavaliselt ebakindlust ja üksindust, mille põhjustab tõsiasi, et uue töörühma tavad ja kombed pole talle veel teada ega harjumuspäraseks saanud. Esimestel töönädalatel või isegi kuudel vaevab mõnikord kahtlus: “Kas tegin ikka õige valiku?”

Kuidas saate teie juhiabina uut kolleegi kohanemisel aidata? Personalitöötaja olemasolu korral võite alljärgnevad ülesanded omavahel jaotada.

1. Töökoha ettevalmistamine ja töötajaga tutvumine

    * Valmistage töökoht ette ning muretsege juba eelmistel päevadel vajalikud töövahendid: telefon (ja -number), arvuti, magnetkaart, võtmed jms.

    * Olge kohal, et uustulnukat tervitada. Tutvustage talle põgusalt tööruumi ja -vahendeid ning tähtsamaid dokumente. Hoiduge üksikasjadest ning püüdke edastada vaid kõige olulisem.

    * Esimene päev tööl läheb kergemini, kui uustulnukal on õigus tulla kohale pool tundi teistest hiljem. Nii jätate ka endale aega kõige vajaliku ettevalmistamiseks.

    * Olge saadaval, kui ta tutvub uute kolleegidega, kuid sekkuge vaid siis, kui uustulnuk seda soovib. Soovi korral võite korraldada uustulnukale tööle pühitsemise rituaali: kõnelda ettevõtte ajaloost, traditsioonidest, kangelastest; kinkida mõne raamatukese, lilled või kaardi, valmistada ette humoorika tervituskõne jne. Kui uue töökaaslase vastuvõtt on pikem ja pidulikum ning tutvustamine toimub suuremas rühmas, võib igaüks rääkida uuele kolleegile endast ka midagi isiklikku.

Uue kolleegi tutvustamine leevendab töökaaslaste loomulikku uudishimu, aitab vähendada kuulujutte ja täpsustada vastastikuseid ootusi. Vaatamata sellele, et uus inimene teadlikult kogu infot talletada ei suuda, aitab selline üritus tal ettevõttekultuuri tundma õppida ning lihtsustab sisseelamist.

    * Kui firma on suur, siis korraldage mõne päeva pärast tutvumisringkäik teistesse osakondadesse. Leppige uustulnukaga kokku aeg, millal ta seda teha soovib.

    * Mõelge, kes võiks olla uue töötaja “patroon”, kes aitab tal töörühmaga liituda. Sarnasus leevendab ebakindlust. Seetõttu sobib patrooniks samaealine, samast osakonnast, samasuguse taustaga või sama ametiga töötaja.

    * Aidake kavandada sisseelamisprogramm. Pakkuge vajaduse korral täiendavat väljaõpet või treeningut.

Inimene vajab aega ja toetust nii firmaga, allüksusega kui ka oma tööga kohanemiseks. Isik, kes viiakse sama ettevõtte piires tööle teise osakonda, võib samuti vajada toetust ja aega kohanemiseks uue allüksuse ning teistsuguse tööga.

 2. Töökorralduse ja tavade tutvustamine

Vahetu juhi ülesanne on tutvustada uustulnukale töökorraldust ja -tavasid: töösisekorraeeskirju, uste lukustamist ja signalisatsiooni, tarkvarapoliitikat ja andmekaitset, suhtumist arvutimängudesse, palga- ja avansipäevi, söögiaegu ja -kohti, puhkepauside, kohvi valmistamise ja suitsetamise korda, tervise edendamise, sportimise ja puhkamise võimalusi, firma traditsioonilisi üritusi, lähetuste, koolituse jms korda, telefoni kasutamise kombeid ja tavasid.

Osa neist ülesannetest võib ta oma abile delegeerida.

3. Kohanemisvestlus

Mõne nädala möödudes võib uue kolleegiga koos läbi mõelda järgmised küsimused:

    * mis üllatas meeldivalt

    * mis üllatas ebameeldivalt

    * mis osutus töös ja ettevõttes kõige raskemaks

    * mille osas osutus töö või ettevõte oodatust lihtsamaks

    * mida peaks ettevõttes/allüksuses eelkõige muutma.

Selline kõnelus aitab uut töötajat firmaga siduda, sisendab usaldust ja suunab leidma individuaalseid töömotiive. Pealegi võib sellest kogu firmale kasu olla, sest harjumata silm märkab nii mõndagi.

4. Kohanemine firmaga

Firmaga kohanemine on

    * mõjutatud grupiprotsessidest

    * seondub enesekehtestamise oskustega.

Kohanemist hõlbustab uue töötaja koostöö juhendaja või mentoriga. Mentori roll on toetada töötajat nii tööülesannetest arusaamisel kui ka suhtevõrgustiku loomisel ja organisatsiooni tavadega harjumisel.

Meeskonnatööst lähemalt „Juhiabi käsiraamatust", mille saab tellida SIIN.

Autor: Urve Vilk, Taimi Elenurm

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700