Autorid: Urve Vilk, Urve Vilk, Ehitusuudiste kuukirja toimetaja • 23. detsember 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Puzzle töövestlusel paljastab loomingulisuse

Infoleht Tööjõuturg otsib vastuseid küsimusele, kuidas teha paremaid värbamisotsuseid – kas hinnata loomingulist mõtlemist või konkreetsel töökohal vajalikke oskusi?

Järgnevat mõtisklust illustreerib üks lugu. Füüsikatunnis tuli lahendada järgmine ülesanne: mõõta hoone kõrgust baromeetri abil. “Õige” lahenduskäik kõlas nii: mõõta õhurõhku hoone tipus ja maapinnal ning arvutada hoone kõrgus õhurõhu erinevuse alusel. Õpilased, kes kirjeldatud lahenduskäigu välja pakkusid, olid teinud õigesti ja said kiita. Ometi pakuti välja ka kaks teistsugust lahenduskäiku, mis küll sama vastuse andis, kuid

mida ometi ei aktsepteeritud. Esimene “vale” vastus: Lasta baromeetril hoone tipust alla kukkuda ja lugeda, mitme sekundiga baromeeter maapinnale jõuab ning seejärel arvutada sellele tuginedes hoone kõrgus. Ilmselt oleks vastus sama

täpne kui eespool kirjeldatud õhurõhkude erinevuse meetodi puhul.

Teine “vale” vastus – isegi leidlikum: Leida hoone juhataja ja öelda talle: “Kui ütlete mulle, kui kõrge see hoone on, annan selle baromeetri teile.” Suure tõenäosusega on selle meetodi abil saadud vastus ka kõige täpsem. Kahju, et õpetaja viimaseid kaht lahenduskäiku õigeks ei lugenud, sest just selline loominguline mõtlemine on vajalik keerukate probleemide lahendamiseks ning on hädavajalik siis, kui õpikutarkusest enam ei piisa. Töötajat tuleb valida hoolikalt, kuid värbamisotsused ei pruugi osutuda kõige edukamaks, kui tähelepanu pöörata ainult sellele, kas kandidaadil on vastav kvalifikatsioon tööülesannete täitmiseks. Selliseid inimesi on küll väga ahvatlev palgata, kuna nad ei vaja palju väljaõpet ning neid saab kohe maksimaalselt rakendada, kuid mis saab siis, kui töö muutub, kui maailm muutub,

kui mis tahes olud muutuvad. Sel juhul peab töötaja olema väga kohanemisvõimeline. Kõige paremad kandidaadid on need, kellel on tööle vastav kvalifikatsioon, kuid kes on ka õppimis- ja kohanemisvõimelised.

Intervjuul tuleb püüda hinnata kandidaadi õppimis- ja arengupotentsiaali ning oskust loominguliselt mõelda.

Mõned ideed:

Puzzled: palu kandidaadil kokku panna puzzle. Mõni ilmselt pahandab, tunneb, et teda rünnatakse ja keeldub ülesannet lahendamast. Mõni annab kiiresti alla, kuid mõni alustab kohe probleemi analüüsimist ja proovib leida lahendusi. Samal ajal võivad kandidaadid oma mõttekäiku kirjeldada, võib-olla esitavad nad täiendavaid küsimusi. Värba kandidaat, kes tõepoolest

probleemiga tegeleb.

Uuri eelmiste töökohtade kohta: kas nad viisid sisse uuendusi, kuidas töökoht

neid arendas, milline vastutus neil oli.

Tegelikud situatsioonid: palu kandidaadil lahendada konkreetne probleemsituatsioon. Palu kandidaadil oma arutluskäiku täpselt kirjeldada. Mõned

ütlevad, et ei tea lahendust, pole nii vara valmis midagi välja pakkuma. Need,

kes esitavad palju küsimusi ja ütlevad näiteks, et loomulikult pean ma koguma

infot ja juurde küsima, aga olemasolevale informatsioonile toetudes lahendaksin

küsimuse järgmiselt.

Loe pikemalt Äripäeva infolehest "Tööjõuturg".

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700