Kõige enam leiavad sotsiaalsetest ostukeskkondadest ostjaid söögikohad ning ilu- ja terviseteenuste pakkujad, häid tulemusi on võimalik saada ka hooajaliste teenuste ning kaupade pakkujatel.
Sotsiaalset ostlemist pakkuva firma ärimudel on lihtne: läbi kindla portaali ning turundusvõrgustiku kaudu edastatakse kauba või teenuse sooduspakkumine. Tavaliselt jäävad allahindlused 50 protsendi piiresse.
Sotsiaalse ostlemise Eesti keskkondade sünniaeg jääb 2010. aasta kevadesse, turuliidriks selles valdkonnas saab pidada cherry.ee keskkonda. Aga kus nõudlust, seal ka pakkumist - aasta jooksul on turule tulnud mitu keskkonda, ühena neist eelmise aasta detsembris harp.ee. Kokku on hetkel Eestis sotsiaalse ostlemise keskkondi loodud kümmekond, mis on Eesti suurust arvestades küllalt suur arv, samas kogub e-kaubandus ühe suuremaid tuure ja ringelva raha hulk meelitab proovima, sest turule sienemiseks vajaminev rahahulk ei ole suur. Ärimudelit on võimalik kopeerida, häid ärisuhteid aga mitte, edukad on need, kes oskavad häid suhteid luua ja neid ka hoida.
Peamised ostlejad nautlevad naised
“Meie senine kogemus näitab, et valdavas enamuses, ligi 70 protsendi ulatuses on sooduskampaaniates osalejad naised vanuses 25-34 eluaastat. Erandiks on söögikohtade pakutavad kampaaniad, kus ostlejate sooline ning vanuseline struktuur on palju laiapõhjalisem,” kommenteeris Harp Media OÜ juhatuse liige Henry Remmelgas.
Kommentaarid:
Cherry.ee-s tehtud pakkumises oli majutus koos hommikusöögiga. Kuna pakkumine oli jaanuarikuu teisel nädalal, siis kampaania tulemused ületasid meie ootusi päris tublisti. Ühepäevase pakkumisega müüdi 100 tuba, mida võib pidada heaks tulemuseks. Meie jaoks oli ühekordsest müügitulust olulisem turunduslik pool, kuna meie enda kodulehel olevate pakkumiste vastu tundis cherry.ee lehe kaudu huvi üle 1000 külastaja. Oluline on ka see, et selle kaudu tulnud külastajatest 88% olid meie jaoks uued kliendid, kelleni me teiste kanalite kaudu ei olnud jõudnud. Lisaks kampaania raames müüdud soodsa hinnaga tubadele tehti samal ajal palju broneeringuid ka meie teistele kodulehel olevatele toodetele, seega ei saa kampaania tulu mõõta ainult voucherite müüginumbrites.
Antud keskkondadesse sobivad hästi majutuse, toitlustuse ja igasugu meelelahutusega seonduvad pakkumised, kus lisaks hinnavõidule pakutakse ka lihtsaid kasutustingimusi. Kallite luksustoodete puhul ei annaks need kanalid ilmselt nii häid müügitulemusi.
Kadi Elmeste, Sagadi mõisa hotell, müügi-ja turundusjuht
Enda kogemusest julgen kinnitada, et cherry.ee laadsetest keskkondadest võidavad ennekõike kliendid, seejärel saab kasu portaal, kes pakkumist vahendab ning rea lõpus on teenuse pakkuja.
Läbimüüdud voutšeritest olulisem on kui palju neist inimestest hakkavad regulaarseteks klientideks. Kui sajast viis hakkavad igapäevasteks külastajateks, siis võib seda heaks tulemuseks nimetada. Põhiline on reklaam ja turundus, mida nende keskkondade kaudu on võimalik teenusepakkujal saada, eriti siis, kui oled avanud uue söögikoha või teise variandina teed reklaami madalhooajal. Hetkel sellistele müügi- ja turunduskanalitele, kus oleks võimalik saada suures koguses 50 protsendise allahindlusega nn kinkekaarte, alternatiivi ei ole.
Henri Schmidt, Katusekohvik OÜ juhataja
Autor: Urve Vilk, Kristo Kiviorg