13. aprill 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Töine koosviibimine, mitte padjaklubi

Parim viis probleemide ennetamiseks ja lahendamiseks on avatud suhtlemine ning kogemuste jagamine. Selleks sobib kovisioon, mis on koosviibimine, mille jooksul reeglite järgimine ennetab selle padjaklubi sarnaseks muutumist.

"Kovisiooni eesmärk on hoida inimesi heas töötegemise vormis – seda siis nii probleemide lahendamise ja kitsaskohtadega tegelemise kui ka arengupotentsiaali realiseerimise või motivatsiooni suurendamise kaudu,“ räägib meetodi olemusest SELF II arendusjuht ja koolitaja Endel Hango. Teemavalikul piire pole ning meetod on rakendatav sõltumata püstitatud sihtidest ja ettevõtte tegevusvaldkonnast. „Kovisiooni sisu määravad minu arvates paljuski eelnevalt nimetatud eesmärgid – mis fookus täpselt valitakse on juba organisatsiooni- või meeskonnaspetsiifiline,“ ütleb Hango.

DevelopDesign konsultandi Kadri Kõivu sõnul on meetodi alustalaks grupiliikmete võrdväärsus – käsitletavate teemade üheselt mõistmise ja huvide samasuse tagab sarnase töö tegijate ja rollide kandjate kaasamine. Kõiv viis aasta alguses läbi kovisioonigruppide taustauuringu, millest selgus peamine ootus kovisioonile - kogemuste vahetamise kaudu üksteist toetada ja üksteiselt õppida.

Kovisiooni näol pole tegu ühega paljudest koosoleku viisidest või pelgalt kolleegide koosviibimisega. Ettevõtlusklubi juhatuse liige Kadri Ruttas, kes on viibinud mitmete edukate kovisioonigruppide asutamise juures, meenutab, et Statistikaametis personalijuhina töötamise ajal oli grupi käivitamise stardifaasis hirm, et koosviibimised võivad kujuneda padjaklubi sarnasteks koosolemisteks. Eelarvamused ei leia aga kinnitust, kui jälgitakse reegleid. Aidates nüüd juba Ettevõtlusklubi kaudu töötutel kovisioonigruppe luua, kuuleb Ruttas vaid positiivset tagasisidet. "Grupijuht peab järgima reegleid, andma kohalviibijatele sõna ning juhtima teemakäsitlusi,“ rääkis Ruttas. Ülioluline on ka konfidentsiaalsus, usaldusliku õhkkonna, ühtekuuluvustunde ja suhtlemisvõimaluste loomine ning nõuannete jagamine ja kontaktide värskendamine.

Meetod on efektiivne ja toimiv, kuid algfaasis on vajalik professionaalne kaasabi. Üldtingimused on sarnased, ent möödapääsmatu on konkreetsus ja organisatsioonipõhine lähenemine. "Konsultandil on võimalik organisatsioon juhtida mööda mitmetest karidest, mille otsa halval juhul võidakse sattuda. Hästi tuleb läbi mõelda võimalikud ohud ning ühiselt välja töötada raamid ja reeglid süsteemi toimimiseks,“ kinnitas Hango. Kui meetodi abil saab reaalselt tegutsema asuda, võtab meeskonnas juhendaja rolli üle konkreetne eestvedaja. Hango peab konsultanti protsessis peamiselt juhendajaks ja mudeldajaks, sest põhitöö tuleb ära teha juhtidel. "Ilma tippjuhtkonna toetuseta ükski kovisioon mitte kuskil kuigi kaua ei kesta,“ on Hango veendunud.

Ka Kõiv usub, et väline abi on alguses määrava tähtsusega – esimesel kovisioonikohtumisel püütakse koos mudeldada sobivaid meetodeid ning leppida kokku korralduslikud ja põhimõttelised punktid. "Üldiselt on minu eesmärk kovisioonigruppe konsulteerides teha ennast võimalikult ruttu üleliigseks ehk anda vastutus grupis toimuva eest üle inimestele endile, mitte hoida neid endast sõltuvuses, töötan algusest peale eesmärgiga suunata inimesi üksteist ise toetama,“ rääkis Kõiv.

Ruttas peab kovisiooni lihtsaks ja vähe ressursse nõudvaks meetodiks. Teisalt on toimimiseks vajalik tiimiliikmete uskumine eesmärkidesse, aktiivsus ja enesekindlus. Ülioluline on olla optimistlik, avatud ja osaleda kovisioonis, mitte jääda üksinda mõtisklema, nii lahenevad muremõtted oodatust kiiremini. Kovisioon täidab igal tasandil infovahetuse, nõuannete, suhtlemise ja kontaktide vajaduse.

Kõiv ütleb samuti, et meetodi käivitamine ja käigushoidmine ei ole rahaliselt kulukas. Vaja on vaid kohta, kus korra-paar kuus kohtuda ning hoolega pühendumist ja kogemusi-teadmisi meetodi reeglistiku kohta, et mitte maha pidada tavalist koosolekut. "Kovisioon nõuab pühendumist ja seda, et vähemalt mõnel grupiliikmetest oleks kas varasem positiivne kovisiooni kogemus või kes valdaksid kuulamistehnikaid, probleemide lahendamise oskusi, gruppide juhtimise oskusi ja mõtteviisi, et teistele inimestele ei ole abistav otsene nõuanne, vaid see, et tal endal aidatakse jõuda lahenduseni,“ rääkis Kõiv.

Kovisioonist saadav kasu:

· teiste kuulamine annab ideid oma töö jaoks;

· julgustust ja toetust, et tunne, mis mind tööl valdab, on normaalne;

· infot, millised võimalused minu töös on;

· võimalus saada tuttavamaks kolleegidega

· uusi teadmisi grupiliikmetelt, kes on saavutanud kovisioonis edu;

· võimalus tegeleda süsteemselt eneseanalüüsiga;

· tagasisidet;

· organisatsiooni tasandil suureneb ühtekuuluvustunne;

· omandatud enesekindlus ja jõud aitab igapäevatöös;

· probleemidest rääkides on ka endal lihtsam teemat paremini mõistma;

· suurenev enesekindlus;

· võimaldab optimaalsete kulutustega omada parema kvalifikatsiooniga töötajaid;

· aitab kujundada kaasavat ning toetavat organisatsioonikultuuri;

· kovisioonigrupi töös osalemine võimaldab rutiinist väljuda.

Allikas: Kadri Kõiv, DevelopDesign

 

Kovisioon õpetab:

- sihte eesmärgistama

- süsteemsust

- probleeme lahendama

- eneseanalüüsi

- rutiinist hoiduma

- koolituskuludelt kokku hoidma

- negatiivsetest tunnetest vabanema

- emotsioone ja kordaminekuid jagama

- iseseisvalt, otsese kaasabita lahenduseni jõudma

- konfidentsiaalsust

- tööalast läbipõlemist ennetama

- ajakavast kinni pidama

- meeskonda kaasama

- usalduslikku õhkkonda tekitama

- motiveerima

- kontakte leidma ja suhtlema

Autor: Urve Vilk, Ain Kivesti

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700