Autor: Rivo Sarapik • 15. juuni 2011

Vähene uni ajab kaalu üles

Vähene uni vähendab keha energiatarbimist, salvestades samal ajal tavapärasest rohkem energiat, selgub värskest uurimusest. Pikas perspektiivis viib see rasvumiseni.

Uppsala ülikooli teadlased koos oma välismaiste kolleegidega on jõudnud tulemuseni, et vähese une ning ülekaalu vahel on seos, vahendab kaaluabi.ee. Samal ajal ei ole olnud piisavalt teadmisi nende endrokrinoloogiliste mehhanisimide kohta – mehhanismide, mis on seotud hormoonidega.

Uuringu käigus tehti noortele meestele läbivaatus kahel korral. Esimesel korral said nad magada terve öö (kaheksa tundi), teisel korral pidid olema ärkvel kogu ööpäeva. Unetu öö järel näitasid meeste tulemused basaalenergiatarbimise vähenemist, mis on keha funktsioonide käigus hoidmiseks vajalik. Lisaks oli näha energia salvestamist suures koguses. Selline pikaajaline tegevus viib kehakaalu suurenemiseni.

Lisaks märkasid uurijad unevaeguse järel greliini-hormooni kõrget taset. Greliin on hormoon, mida toodetakse peaasjalikult maos. See hormoon suurendab keha toiduomastamist ning vähendab energiatarbimist. Tegemist võib olla endokrinoloogilise mehhanismiga, mis võib seletada, miks uneprobleemidega inimestel on suurem risk ülekaalu tekkele ning rasvumise arenemisele.

Rasvumine on tugevalt seotud 2-tüübi diabeedi ning südame-veresoonkonna haigustega. Seepärast on korralik uni väga tähtis, lisas Christian Benedict, Uppsala ülikooli teadlane.

Jaga lugu
Sekretar.ee toetajad:
Elis VaiksaarSekretar.ee ärijuhtTel: 5613 9851
Cätlin PuhkanSekretär.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700