20. mai 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Töötajate register tekitab küsimusi

Juulist alustav töötajate register annab maksuametile õigusi juurde, näiteks võib ametnik takistada isiku lahkumist töökohast.

Seda lubab muutunud maksukorralduse seadus, juhul kui tekib probleeme isiku tuvastamisel tema töökohas. Maksuameti teatel kasutatakse seda aga vaid äärmuslikel juhtudel.

Lisaks mainitud seadusemuudatustele on ettevõtjail tekkinud teisigi küsimusi, näiteks, kuidas hakkab töötajate registrisse kandmine välja nägema. Teenindusettevõtetel pole aga selge, kuidas registreerida ajutist tööjõudu, eelkõige neid inimesi, kes tulevad suveks tööle, kuid otsustavad mõne päeva möödudes ametipostilt lahkuda, jättes sageli sellest tööandja teavitamata.

Maksuameti koolituselt loodab sellele küsimusele vastuse saada Nordic Hotels OÜ juht Feliks Mägus. „Suvisel perioodil on väga palju neid töötajaid, kes tulevadki üheks päevaks ja järgmine päev enam ei tule. Kuidas see haldamine hakkab siis käima – hommikul registrisse, õhtul maha, järgmine hommik jälle registrisse, õhtul maha… Me ei kujuta ette, palju see halduskoormust suurendab,“ rääkis Mägus.

Sama probleemi tõi välja Sokos Hotel Viru haldava Sokoteli personalijuht Maret Kaldmaa. Ta märkis, et ettevõttes on just suvi kiireim periood, mil on kõige rohkem ajutist personali ja juhtub vahel ka seda, et mõni inimene on vaid mõne päeva tööl.

„Osal koolinoortel ei ole vastutustunnet välja kujunenud. Tullakse tööle ja siis leitakse, et suvi on ilus ja sõpradega koolivaheaega veeta on palju lõbusam kui tööl käia. Siis kaotakse lihtsalt ära ja tuleb neid kaduma läinud töötajaid taga otsida,“ kirjeldas Kaldmaa. Ta lisas, et kui töötajat õigel ajal registrist maha ei võta, tuleb tema pealt maksta ka seni sotsiaalmaksu, mis on lisakulu tööandja jaoks.

Tema hinnangul olnuks parem, kui töötaja tuleks registrisse kanda pikema perioodi jooksul. „Siis korjaks nädala uued tulijad kokku ja teeks korraga ära, aga nüüd võib juhtuda nii, et iga päev tuleb näiteks üks inimene võtta,“ rääkis Kaldmaa.

Maksu- ja tolliameti teenindusosakonna juhataja Rivo Reitmann märkis seepeale, et see on üks põhjus, miks loodi lihtsustatud registreerimise võimalus telefoni või SMSi teel. „Kui tööandjal on põhjust sellist käitumist kahtlustada või on tal lihtsalt kiire, võib ta töötaja registreerida telefoni või SMSi teel ning peab selle kinnitama viie päeva jooksul. Seega, kui töötaja välja ei ilmu, jätab tööandja registreerimise lihtsalt kinnitamata,“ selgitas Reitmann. Lisaks märkis ta, et üks põhjusi, miks registreerimine tuleb teha enne faktilist tööleasumist, oligi just see, et kontrollide käigus väitsid paljud töötajad, et on esimest või teist päeva tööl.

Ajakulu võib suureneda

Suur ajutise tööjõu voolavus paneb ettevõtjaid muretsema ka kasvava töökoormuse pärast. Esiteks ei olda veel täpselt kursis, kas kõik praegu ettevõttes töötavad inimesed tuleb ükshaaval uuesti registrisse sisestada. Teiseks suureneb ajakulu just sellest, kui suveks tuleb tööle näiteks 50 inimest - nad tuleb kõik eraldi registrisse kanda ja hiljem vajadusel sealt eemaldada.

Kaldmaa ei osanud veel öelda, kui palju võtab aega ühe töötaja sisestamine, kuid märkis, et kindlasti kaasneb täiendav ajakulu. „Tööjõuressurss on ikkagi sama, siis tuleb lihtsalt mõelda, kuidas oma tööd ümber korraldada,“ lausus ta.

Sama tõdes Lemminkäinen Eesti juhatuse esimees Sven Pertens, kelle sõnul ei ole ettevõttel arvutiprogrammi, mis registreerimist automaatselt teeks. „Võib-olla on põhjust millalgi selline programm tekitada, tõenäoliselt keegi neid ka müüb või välja töötab,“ ütles ta.

Muutuse juures on ka palju positiivset

Eesti Ehitusettevõtjate Liidu tegevdirektor Indrek Peterson ütles, et liit toetab registri loomist, sest see annab ettevõtjatele võrdsed võimalused. „See aitab võidelda halli majandusega ja ebaausa konkurentsiga, mis ka ehitusturul paraku aeg-ajalt valitseb,“ selgitas ta ja tõi näiteks olukordi, kus maksuamet on läinud ehitusplatsile kontrollima ning on selgunud, et töötamas on rohkem inimesi kui tööandja on deklareerinud.

„Kui see registreerimisnõue 1. juulist käivitub, siis ei saa enam ettevõtte juht ega töötaja öelda, et tuli eile või üleeile ja pole jõudnud lepingut sõlmida. Eks ta kindlasti distsiplineerib ettevõtjaid,“ ütles Peterson.

Kaldmaa sõnul on registri juures positiivne, et enam ei ole vaja töötajate kohta infot anda erinevatesse ametkondadesse, vaid kõik on ühest kohast kättesaadav. „Uued töötajad võtame ju nii või teisiti haigekassas arvele. Nüüd seda enam topelt tegema ei pea, on üks register ja töötaja läheb ka automaatselt haigekassasse arvele,“ täpsustas ta.

TAUST

Alates 1. juulist hakkab Eestis tööle elektrooniline tööhõiveregister, mille eesmärk on vähendada ebaseadusliku tööjõu kasutamist, ümbrikupalga maksmist ja suurendada maksude laekumist riigikassasse eelkõige maksudest kõrvale hoidunud ehitusfirmadelt ja toitlustusettevõtetelt.

Maksu- ja tolliameti andmetel saab kolmandik nendes valdkondades tegutsevatest töötajatest ümbrikupalka või tööandjad maksavad neile töö eest ebapiisavat tasu. Registri projekti välja töötanud rahandusministeeriumi hinnangul suurendab register tööjõumaksude laekumist 5-12 miljoni euro võrra aastas.

Allikas: maksu- ja tolliamet

TASUB TEADA

Olulisemad muudatused

1) Töötajad tuleb registreerida enne tööleasumist, erinevalt praegusest, kus on aega seda teha 7 päeva.

2) Registreerimine toimub maksu- ja tolliametis, mitte haigekassas (e-maksuametis, mitte eesti.ee kaudu)

3) Kehtivad kanded haigekassast tuuakse MTAsse üle 30. juunil, seega juba kehtivaid kandeid kliendid uuesti sisestama ei pea (sh ka peatatud töösuhted, nagu nt lapsehoolduspuhkused, ajateenistus jne)

4) Registreerida tuleb kõik töötamised sõltumata lepingust, mille tulemusena tekib maksukohustus Eestis. Lisaks ka vabatahtlik (tasuta) töötamine FIE ja äriühingu juures.

5) Lisandub lihtsustatud registreerimise võimalus kiireks registreerimiseks nii telefoni kui SMSi teel.

6) Registreerida saab ka nutitelefoniga.

7) Töötaja saab ise e-maksuametist kontrollida, kas tema kohta on kanded tehtud ja maksud on deklareeritud ja tasutud.

Allikas: maksu- ja tolliamet

ÜKS KÜSIMUS

Maksukorralduse seaduse muutmise seaduse ütleb, et "maksuhalduri ametnikul on isikusamasuse tuvastamisel õigus kasutada füüsilist jõudu, kui see muu haldussunnivahendiga ei ole võimalik." Mida see punkt tähendab?

Vastab Maksu- ja tolliameti teenindusosakonna juhataja Rivo Reitmann:

"See tähendab, et MTA ametnikul on õigus isikut kinni pidada, kuni tema isik on tuvastatud ehk teisisõnu, takistada isiku lahkumist töökohast tema isiku tuvastamiseni. Selline võimalus on siiski ette nähtud äärmuslike olukordade puhuks, mitte tavapäraseks töörutiiniks."

Autor: Tiive Murdoja, Kadri Põlendik

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700