Autor: Mait Kraun • 13. aprill 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Mida töötajad oma ülemuselt ootavad?

Ülemus tegemas tsehhis ringkäiku
Foto: Erik Prozes
Inimesed lahkuvad oma ülemuse juurest, mitte töölt, selgub uuringufirma Gallup korraldatud küsitlusest, kirjutab Äripäev.

Neljapäeval avalikustatud Gallupi raporti kohaselt on klišees „inimesed ei loobu tööst, nad loobuvad ülemusest“ jätkuvalt tõetera sees. Küsitluses osalenud 7200 täiskasvanu seast lahkusid töölt umbes pooled selleks, et „ära saada oma ülemuse juurest“, vahendab Wall Street Journal.

Mida siis töötajad oma ülemuselt ootavad?Suhtlemist.

Küsitluse käigus leiti, et töötajad, kelle ülemused teevad regulaarselt koosolekuid, on kolm korda suurema tõenäosusega oma töös pühendunud ning aktiivsed. Nad tunnevad ennast kaasatuna ning suhtuvad ülesannetesse optimistlikumalt. Töötajad ütlesid, et nad tahavad ülemusega vähemalt korra päevas suhelda ja mitte ainult tööülesannetega seotud teemadel. Nad tahavad, et ülemus tunneks huvi ka nende isikliku elu vastu.

„Ma tunnen, et ma saan oma ülemusele läheneda ükskõik millise küsimusega.“ Sellisele lausele kõrgeima nõustumisreitingu andnud töötajatest on rohkem kui pooled (54 protsenti) oma töös pühendunud ning aktiivsed. Teisel kohal reitingu andnud töötajate hulgas oli vastav protsent aga juba 24. Umbes neljandik vastanutest ütles, et nad ei tunne ennast vabalt, kui räägivad ülemusega oma isiklikest asjadest.

Töötajad, kes tunnevad, et nad saavad ülemusega vabalt suhelda, hakkavad ka ülemust rohkem usaldama, ütles Gallupi teadlane Jim Harter.

Teine valdkond, mida tasuks arendada, on tööeesmärkide ja -prioriteetide seadmine. Küsitlusest selgus, et suur osa töötajatest ei ole rahul ette antud suunistega, sest nad ei saa piisavalt täpselt aru, mida neilt oodatakse. 12 protsenti vastanutest nõustus täielikult, et tööandja aitab seada tööprioriteete. Nemad olid küsitluse järgi oma töökohaga ka tunduvalt rohkem rahul kui need, kelle sõnul pole ülemus neile konkreetseid prioriteete selgeks teinud.

„Seatud ootuste selgus on üks töötaja põhivajadustest ja väga tähtis selleks, et töö kvaliteet oleks korralik,“ kirjutas Gallup oma raportis.

Töötajad ootavad ka aruandekohustust ja läbipaistvust. „Pühendunud töötajate jaoks tähendab aruandekohustus seda, et kõiki hoitakse tööl võrdsete standardite alusel. Logelejad tulevad siis välja. Aruandekohustus tähendab seda, et töötajad on võrdsed.“

Küsitlus näitas, et ainult 30 protsendil ülemustest on loomulik või arendatav talent, mille abil nad suudaksid inimesi hästi juhtida. Sellised ülemused motiveerivad töötajaid, näitavad, et nad saavad probleemidest jagu, loovad aruandluskultuuri, ehitavad usaldusel põhinevaid töösuhteid ning teevad informeeritud ja erapooletuid otsuseid, mis on kasulikud eelkõige meeskonna ja ettevõtte jaoks. Kahjuks on kõik viis omadust olemas vaid 10 protsendil juhtidest. 20 protsendil on olemas mõni neist ning nad on võimelised ülejäänud ära õppima.

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700