Autor: Signe Sillasoo • 4. mai 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Miks me ei usalda miniseelikus sekretäri või avara dekolteega lasteaiakasvatajat?

Arhetüüpide teooriale tuginedes esindasid sekretärid veel ca 15-20 aastat tagasi peamiselt tütarlapse ja armastaja arhetüüpi. Täna on Katrin Saali Sauli sõnul olud aga muutunud. Tänases töömaailmas otsitakse peamiselt kontorisse perenaist ja kuningannat. Tarka naist, kes inspireerib ülemust ja oskab suhelda kogu ülejäänud kontorirahvaga.
Foto: Silver Gutmann
Avara dekolteega lasteaiakasvataja, miniseelikus sekretär, hädapätakast pangateller või ebakindel arst tekitavad inimestes ebamugavust, mõjuvad kohatult ja ebapädevalt. Erinevad olukorrad ja tööülesanded nõuavad erinevat lähenemist ja energiat, mida on oluline kasutama õppida.

Iga naise sees elab neli arhetüüpi - tütarlaps, armastaja, perenaine ja kuninganna. Mõnes situatsioonis domineerib psühhoterapeut Katrin Saali Sauli sõnul üks, teises situatsioonis jälle teine. Kõige olulisem seejuures on aga see, et kõigi nende arhetüüpidega oleks naisel säilinud eluterve kontakt.

Katrin Saali Saul, kes on möödunud aastal ühe enim müüdud raamatu „Naiseks olemise kunst“ autoriks, on nõustanud inimesi 20 aastat. Kokkupuuted selle aja jooksul erinevate naistega on pannud teda mõtlema, miks püsivad osad neist rõõmsana, teised jälle kurdavad alatasa millegi üle, on pahurad ja vihased. Vastus peitub tema sõnul just nimelt mainitud arhetüüpides, millega naistel on kas eluterve või siis vastupidi puudlik side. Tegu on nö ürgnaise koodiga, mis käivitub kõigis naistes sünni hetkel, sõltumata rassist, geograafilisest asupaigast, ema vanusest või sünnituse kulust.

Neljast arhetüübist ja sellest, kuidas neid rakendada erinevate tööalaste väljakutsete teenistusse, rääkis Katrin Saali Saul 26. aprillil toimunud konverentsil Sekretäride Päev 2016.

Naise neli arhetüüpi on:

Tütarlaps

Armastaja

Perenaine

Kuninganna

Mis vahe on stereotüübil ja arhetüübil?

Stereotüüp on arvamus, mis tekib näiteks ühe väikese grupi inimeste kohta. Konverentsi raames tõid sekretärid välja, et valdavalt arvatakse, et sekretär on noor, ilus, loll, miniseelikus, blond, ülemeigitud, kõrgetel kontsadel, pidevalt telefoni otsas rippuv ja oskab ainult kohvi teha.

Arhetüüp ehk algkuju on Katrin Saali Sauli sõnul aga psühhoterapeut Carl Jungi poolt psühholoogia kullavaramusse lisatud mõiste. „See on midagi sellist, mis on ühine meie kollektiivses alateadvuses, see on ürgkood. Arhetüüp on sõna, millest me kõik ühtmoodi aru saame“ selgitas Saul. „Ilus ilm ei ole kindlasti arhetüüp – kellele on ilus päikesepaiste, kellele karge talvehommik. On aga terve rida sõnu, millest me kõik ühtmoodi aru saame. Kui ma ütlen kuningas, siis läheb mõte suhteliselt küpse mehe peale, kes kannab hoolt oma kuningriigi eest. Laps on jällegi väga armas, ilus, süütu ja puhas. Ka naine on arhetüüpne mõiste. Naisega seostub soojus, hoolivus, headus ja ilu,“ täpsustas ta.

Miks on naise arhetüübid just neljaks jagatud?  

Naist kui tervikut saab vaadata väiksemate osade ehk veel täpsemate arhetüüpide kaupa, milleks on tütarlaps, armastaja, perenaine ja kuninganna. „Neil kõigil on erinev välimus, olemus, hääl, riietus ja jutt,“ toonitas Saul ja täpsustas:

- Tütarlaps markeerib lusti, mängu, naeru, tantsu, olemise tabamatut kergust, muretust, unistusi, natuke ka naiivsust.

- Armastaja markeerib naises sensuaalset ja seksuaalset poolt. Ta on tabamatu ja müstiline.

- Perenaine vastutab puhtuse ja korra eest nii enda sise- kui välismaailmas. Ta on hoolitsev, emalik, rahulik, korda loov.

- Kuninganna vastutab selle eest, kuidas naine laseb ennast kohelda, kui väärtuslikuks ta ennast peab. Samuti, kuidas ta lubab teistel endaga käituda. Ta teab enda väärikust, on tark ja õiglane. Tal on hääl, tema arvamust aktsepteeritakse ja kuulatakse.

See arhetüüpide standardpakett on Sauli sõnul mõeldud tagama täisverelise naise elu.

Kuidas esinevad need arhetüübid naise välimuses?Tütarlapse välimus

- lühike seelik, särgike, juuksed on patsis või lahti, ehted on silmatorkavad, lõbusad, lustlikud. „Tütarlapse meik on olematu. Tema hääl on kiire ja kõne vadistav. Temas on palju üllatust ja imestust. Ta on lõbus, mõnikord ka naiivne,“ kirjeldas Saul.

Armastajal on liibuvad kostüümid, ta eelistab sensuaalseid kangaid. Tema garderoobi kuuluvad kõrged kontsad, võrksukad. Tema meik on väljapeetud, soeng sätitud, hääl madalam, sügavam ja sensuaalsem. „Armastaja keel on kehaline. Ta tahab füüsilist kontakti,“ rõhutas Saul.

Perenaise arhetüüp on peamiselt mugavusele orienteeritud. Ta kannab linaseid kangaid, ta juuksed on soengusse sätitud, tema jutt on rahulik, soe ja mõistev.

Kuninganna kannab tavaliselt rangeid kostüüme, mis kindlasti ei ole paljastavad. Tema soeng on viimistletud, kingad on ilusad ja kallid. „Ta on kõigist neljast kõige distantsi hoidvam. Ta räägib selge, kõlava häälega. Teda kuulatakse, ta on autoriteet. Ta peab pause,“ mainis Saul.

Sellele teooriale tuginedes esindasid sekretärid veel ca 15-20 aastat tagasi peamiselt tütarlapse ja armastaja arhetüüpi. „Täna on olud aga muutunud. Tänases töömaailmas otsitakse peamiselt kontorisse perenaist ja kuningannat. Tarka naist, kes inspireerib ülemust ja oskab suhelda kogu ülejäänud kontorirahvaga."

„Arhetüüp räägib meist teistele oma välimuse ja olemusega juba enne, kui me jõuame suu lahti teha selle kaudu, kuidas me tervitame, ennast tutvustame, kas meie hääl on kiire ja vadistav või selge, konkreetne ja jõuline.“

Katrin Saali Saul

Millised ametid milliseid arhetüüpseid omadusi eeldavad?

„Erinevad ülesanded nõuavad erinevaid energiaid. Lasteaiakasvatajalt eeldame, et ta oleks perenaise ja ka suures osas tütarlapse energias. Kui lasteaiakasvataja viljeleks rohkem armastaja energiat, siis meestele see muidugi meeldiks, naistes tekitaks aga küsimusi. Pangatellerile oleks tütarlapse arhetüüp aga väga kohatu. Me eeldame, et on kompetentne ja oskab meie küsimustele vastata. Arstilt ootame aga perenaiselikkust, mitte kuningannaks olemist. Tahame, et ta jagaks soojust ja mõistmist patsiendile,“ selgitas Saul. Paraku juhtub tihti aga see, et naised kaotavad osade arhetüüpidega elu jooksul kontakti, mistõttu esinebki mõnikord mõningates olukordades ebasobivat ja mõistmatut käitumist.

*Katrin Saali Saul esines teemal "Naise arhetüübid tööalaste väljakutsete teenistuses" konverentsil SEKRETÄRIDE PÄEV 2016.

Samal teemal intervjuud Katrin Saali Sauliga raadiosaates "Hallo, Kosmos!" saab kuulata siit.

Igas naises on kõik need neli alget alati kaasas. Et naine oleks eluterve, oleks vaja, et tal oleks kontakt kõigi neljaga. Kõige kurvem on naine aga siis, kui ta kaotab sideme tütarlapsega - ei ole kergust, ei ole lusti, naeru, tantsu.“

Katrin Saali Saul

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700