Gerli Ramler • 27 november 2019

Kas uudne keeleõppemeetod paneb tõesti lihtsamini keelt omandama?

Keeli on kõige lihtsam õppida isikliku motivatsiooni kaudu, kinnitab üle 20 aasta inglise keele õppejõuna töötanud koolitaja, coach ja superviisor Evelyn Soidla. Ühena esimestest Eestis alustas ta keeleõpet, kus inglise keel on kombineeritud coaching’u elementidega ning kinnitab, et õpilaste tulemused on oodatust isegi paremad.

Foto: Shutterstock

Inglise filoloogi haridusega Evelyn Soidlal on õpetajaametis muljetavaldavalt pikk kogemus – üle 20 aasta on ta õpetanud täiskasvanutele inglise keelt nii era- kui ka avalikus sektoris. Mõned aastad tagasi otsustas ta aga end täiendada International Supervision and Coaching Institute’is (ISCI) ning on omandamas coach’i ja superviisori sertifikaati.

„Õppejõu ametis sai mentorlus, nõustamine ja õppejõudude koolitamine läbi tehtud ning mõtlesin, et võiks formuleerida oma õpinguid veel kuidagi. Coaching võtab praegu väga tuult tiibadesse ning nii avastasingi, et kombineerides inglise keele õpetamise metoodika ja coaching’u elemendid, on tulemuseks eriti vinge viis õppida ja õpetada. See on põnev ja muidugi ka efektiivne,” kirjeldab Soidla. „Meil on palju inglise keele õpetajaid ja meil on palju coach’e, aga neid, kes õpetavad keelt läbi coaching’u, ma väga palju Eestis ei teagi.”

Mida siis tähendab English coaching? See tähendab, et keelt õpitakse läbi traditsioonilise keeleõppemeetodi, kuhu on kombineeritud coaching’u elemendid, mis tähendab eesmärkide seadmist ja täitmist. Klient hakkab keeleõppe protsessis eesmärgistama oma samme ja saavutab seekaudu tugeva enesemotivatsiooni. English coaching’u eripäraks on väga aktiivne õpe ehk kui muidu traditsiooniliselt käib keeleõpe õpetaja loodud programmi ja antud materjalide järgi, siis nüüd loob õpilane ise endale programmi ning õpetaja peab olema väga paindlik ja valmis selleks, et iga tund on erinev ja vahel selgub alles tunni alguses, millega seekord tunnis tegelema hakatakse.

Omandatava oskuse õppimiseks peab olema motivatsiooni

Enamasti kõnetab coaching inimesi, kes on sellega mingil viisil kokku puutunud, näiteks sageli juhtivatel positsioonidel olevad inimesed, kes on harjunud endale eesmärke seadma. Nende keeleõppes on eesmärgid harilikult sellist laadi, et soovitakse rahvusvahelisele konverentsile minnes viia läbi laitmatu tooteesitlus või firmas toimuvatel ingliskeelsetel koosolekutel julgemalt ja soravamalt teistega suhelda. Ka näiteks kirjalik inglise keel võib olla takistuseks, milles tahetakse paremaks saada.

English coach aitab neid arengukohti lihvida ja tegeleb õpilastega päevakorras olevate situatsioonidega, mis loomulikult võivad ajapikku või vahepeal muutuda. „Õpetajana tajun, kus on vaja rohkem grammatikale pühenduda või kus on puudu mõni sotsiaalne oskus. Ma pole viimastel aastatel enam õpikute järgi õpetanud, sest usun, et õppematerjali teeb atraktiivseks see, kui oluline või vajalik see hetkel õppijale on,” möönab Soidla, kelle sõnul oli see tõenäoliselt üheks ajendiks siduda coaching oma tööga.

„Pärast 20 aastat tundub mulle, et õpiku kasutamine tunnis on ainult üks viis, kuidas keelt õpetada. Mina eelistan kasutada kliendis olevat ressurssi, et luua koos kliendiga temale sobilik programm temale huvitavate teemadega. Kujutage täiskasvanuna ise ette, et tulete tundi, avate koos õpetajaga raamatu eelmisel korral pooleli jäänud kohast ja hakkate kõvahäälselt lugema. Ei ole ju motiveeriv? Aga mõelge, kui tulete tundi ja saate õpetajaga rääkida sellest, mis teid huvitab või tegeleda just nende nüanssidega, mis teil isiklikult inglise keeles veidi järeleaitamist vajavad!”

Ta naerab, et keegi ei taha rääkida reisimisest, suhetest või jõulude tähistamisest, kui tegelikult on vaja saada oma meeskond paremini toimima. „Sageli jõuavad juhid minu juurde ja nad on hetkel tegelikult inglise keele õppimisest väga kaugel, sest nad on päev otsa jooksnud ühelt koosolekult teise ja mõtted on laiali. Selleks et toimuks õppimine, peavad segavad asjaolud olema eemaldatud. Seega kasutan tihti mindfulness’i ehk peame vaikuseminuteid, mis on coaching’u oluline osa, sest kõigepealt on vaja inimene n-ö ruumi tuua, et ta ei oleks minu juures ainult füüsiliselt, vaid ka vaimselt. Pärast seda hakkab töö tema keeleoskuse arendamisega.”

English coaching on partnerlussuhe

„Ma õpin oma õpilastelt sama palju kui nemad minult,” kinnitab Soidla. „Kui äritaustaga inimene tuleb ja räägib oma teenusest, tootest, konkurentidest ja ärist, õpin ka mina. See muudab tunnid minu jaoks põnevaks. Teiseks valib materjalid klient ja tavaliselt on ta oma erialast väga teadlik: ta teab, mida ta tahab saavutada, mis teema teda konkreetselt huvitab ja ta toob need valdkonnad lauda. Näiteks olen õpetanud personalijuhte ja rääkinud personalivaldkonda puudutavatest teemadest alates meeskondade toimimisest ja värbamisest kuni innovaatilise organisatsiooni arendamiseni. Nii suureneb ka minu teadlikkus erinevatest erialadest.”

Evelyn Soidla õpilased on nii grupid kui ka eraõppijad. Keeleõpe ei ole nädalaga omandatav kiirprotsess, mistõttu on tema õpilased pigem pikemaajalised õppijad. „See on protsess, millel põnevust jagub. Näiteks ühe grupi puhul sidusime inglise keele õppe tiimi-coaching’uga, mis mõjus positiivselt nii nende keeleõppele, oskuste omandamisele kui ka organisatsioonikultuuri parandamisele. Samas ei ole kindlasti English coaching mõeldud ainult edasijõudnutele, seda võib teha ka päris algajatega.”

Nagu igasugune eesmärgi seadmine nõuab endaga tegelemist, nõuab ka inglise keele õpe edukuse saavutamiseks pingutamist. Õppija peab millegi kohta lugema või kuulama, näiteks podcast’e. Olgu selleks siis värbamine, 21. sajandi ärimudel, uued juhtimisstiilid või äridisain. Teemade valik võib tulla nii õpetajalt kui ka õpilaselt.

Samas tunnistab Soidla, et sõnu tema õpilased pähe tuupima ei pea. „Sõnavara omandamine peab tulema läbi kasutamise. Kui inimene tegeleb aktiivselt ja iga päev oma valdkonnas, jäävad sõnad ja terminid talle ka meelde, sest tal on vaja neid pidevalt kasutada. Aga õppida asju, mida tegelikult pole vaja ... milleks? Küll aga võivad olla tihedalt seotud töö ja hobi, näiteks kui juhil on äripartneriga plaanis minna golfi mängima, võime tunnis vabalt hoopis golfist rääkida. Või mõnda sihtkohta reisimisest. Või isegi tervisest.”

English coaching nõuab õpetajalt aga seda, et ta oleks kursis õpilaste erialadega. „Loen iga päev artikleid erinevatest valdkondadest ja õpin seekaudu uusi sõnu-väljendeid, aga kindel on see, et mitte ükski inglise keele õpetaja ei tea kõiki ärimaailma termineid peast. Need tulevad koos õpilastega,” arvab ta, lisades, et tema kogemuse põhjal võiks öelda, et coaching keeleõppes on meie kõigi tulevik. „Muidugi peab sel juhul olema õpetajal mitu kvalifikatsiooni – õpetaja ja coach’i oma – et ta suudaks kliendi vajadusi välja selgitada ja keelealaseid eesmärke koos kliendiga püstitada, teemasid kombineerida, õpitulemusi kiirelt parandada ning olla piisavalt paindlik. Tulevik võikski olla selline, kus coaching on õpetaja tavapärase kvalifikatsiooni osa, aitab olla õpilasega personaalsem ja õpetada efektiivsemalt. Inimesed võiksid seda julgemalt proovida!”

Jaga lugu:
SEKRETÄRI UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad Sekretäriuudised igal nädalal enda postkasti.

Sekretär.ee toetajad:

Birgit Aljaste
Birgit AljasteSekretar.ee ärijuhtTel: 5373 8733
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanSekretär.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700