Merit Pärnpuu • 26 november 2019

Koolitusreisid turgutavad töötaja loomevõimet

Lisatasud, boonused ja preemiad on möödanik – uus trend on viia töötajad võõrasse riiki koolitusreisile, et ärgitada uut moodi mõtlema ja arendada loovust.

Foto: Shutterstock

Mainor Traveli tegevjuht ja juhatuse liige Krista Esta räägib, et kui mõni aeg tagasi olid rohkem hinnas koolitusreisid kaugematesse ja eksootilisematesse kohtadesse, siis viimastel aastatel tahetakse näha, millised arengud on olnud endistes sotsmaades: popid on Rumeenia, Bulgaaria, Slovakkia, Ukraina jt. „Koolitusreis pannakse kokku koostöös tellijaga, kes annab teada, mis sihtkoht teda huvitab, mida tahetakse näha, kellega kohtuda,“ lausub Esta, lisades, et seejärel teeb reisibüroo oma välispartneritega pakkumise.

Samas võib koolitus- ja õppereisidel ka lihtsalt koos sportlikult aega veeta ja nõnda on suusa- ning jooksureisid samuti popid, lisab ta.

Parim reis sünnib alati koostöös

Tamonte koolitusreiside juhi Heleri Wazza sõnul on ettevõtted hakanud järjest rohkem koolitusreise tellima, sest see liidab inimesi pikaks ajaks. „Tänu sellele, et mul on kogemusi erinevate tööandjate juures, sain aru, miks mõnda organisatsiooni saadab edu, samal ajal kui teine vaevleb raskustes. Nägin iga päev, kuidas ettevõtetes jäi kasutamata suur osa töötajate potentsiaalist. Tundsin, et nüüd on õige aeg teha oma pikalt settinud mõtted teoks ning nii sündis ettevõte,“ räägib ta.

Nimelt korraldab Wazza koolitusreise Marokosse, kuhu ta kümmekond aastat tagasi sõbrannaga reisis ja mis nõnda hinge läks. Olgugi et vahepeal tuli sisse paus, julgustasid tuttavad ja tuttavate tuttavad teda Marokoga edasi tegelema ja nüüdseks on naine saanud jala ukse vahele. „Kuna mul olid head tutvused ees olemas, oldi nõus minuga koostööd jätkama ja seda edasi arendama,“ lausub Wazza, kellel on sõlmitud kokkuleppeid muu hulgas kohalike koolide ja haiglatega, kus koolitusgruppidele sealseid tingimusi ja olustikku näidata. Näiteks on Marokos Wazzaga käinud ehitusettevõtted, et tutvuda valdkonnaga ja uudistada ehitustavasid (savimajade ehitus).

Kuna ollakse alles noor ettevõte, õpivad nad ka ise kogu aeg. „Iga uus väljakutse on meilegi kui koolitus,“ ütleb Wassa, kes on harjunud reisima nii, et ei väisa ainult turistide vaatluskohti, vaid põikab ka kõrvaltänavatele, et näha tegelikku eluolu.

Wazza sõnutsi on Tamontel võrreldes tavaliste reisibüroodega täiesti oma nišš. „Ettevõte sai alguse soovist tuua töötajates välja parim ja teha seda eesmärgiga, et sellest oleks kasu nii organisatsioonidele kui töötajatele,“ räägib ta. Iga koolitusreis on individuaalselt planeeritud, kuid eesmärk on üks – tegeleda üheskoos enesearenguga ja tugevuste arendamisega, minna meeskonnaga kontorist välja end tuulutama ja infot ammutama, et olla hiljem tiimina veelgi edukam.

Võõras keskkond aja mahavõtmiseks parim

Ettevõtetel on muidugi erinevaid põhjusi, miks nad tellivad koolitusreisi. Kas on muutunud tööelu üksluiseks, kolleegid ebasõbralikuks või on töötajad lihtsalt väsinud ning nende panus meeskonnas ei ole enam piisav. „Vahel on vaja kaugele ning kõrgele sõita, et endasse uut väge ja inspiratsiooni laadida,“ ütleb Wazza ja lisab, et firmasisesed koosviibimised annavad aega arendada meeskonnaliikmete omavahelisi suhteid, eelkõige suurendada usaldust, leida üksteise seni avastamata oskusi ja suurendada seeläbi töö efektiivsust.

Kui küsida gruppide tagasiside kohta, ütleb ta, et teises riigis käinuna osatakse rohkem väärtustada elu Eestis.

Ensil MTÜ juhatuse liige Silva Sirge räägib ettevõtja vaatepunktist, et vahel tuleb töötajatele pakkuda võimalust minna igapäevasest tööõhkkonnast välja, et nad hakkaksid asju teistmoodi vaatama ja teistmoodi mõtlema. „Ära pea koolitust kontoris, vaid sõida kasvõi Lõuna-Eestisse või mine laevareisile. Peaasi – mine töökeskkonnast välja,“ soovitab ta.

Ta teab omast kogemusest rääkida, et üle vee sõitmised mõjuvad alati hästi, justnagu puhastusprotsess. „Teatavasti on loovusel omad reeglid, millal ta tööle hakkab. Kui istud nõupidamistelaua taha ja käsid inimestel mingit projekti algatada, ei pruugi see üldse nii hea tulla,“ arutleb ta. „Aga kui teha tore väljasõit, kas piknik või vaimset või füüsilist pingutust vajav treening, siis see käivitab hoopis teised jõud.“

Koolitus sobitugu kokku sihtkohaga

Maailma eri paiku koolitusreise pakkunud ettevõtjana on Sirge sõnul kaks võimalust: kas premeerida inimesi heade töötulemuste eest rahaliselt või saata nad kambakesi koolitusele. Ent kindlasti ei pea ta õigeks, kui töötaja saab võimaluse valida reisi asemel rahalise preemia. „Töötajal on ju eesmärk saada mitte raha, vaid midagi endale kahe kõrva vahele, mingit emotsiooni, arusaamist, mõtet,“ räägib Sirge. „Ühe firmaga oli mul kogemus, et inimesed said seal koolitusreisi preemiaks ning juhtkond soovis, et koolitusel käijad kannaksid hiljem ette, mida nad seal õppisid.“

Sirge sõnul tasub koolitusreisile alati saata kogu kollektiiv, sest siis õpivad inimesed rääkima ühte keelt ja saavad asjadest ühtmoodi aru. Niisamuti tasub hoolitseda selle eest, et koolitus kasvõi natukenegi välissõiduga haakuks. „Ei tasu minna õppima raamatupidamisarvestust Albaaniasse, kui sa saad teha seda ka kodus. Aga kui minna vallavalitsusega kohtuma Albaania vallavalitsusega, et vaadata, kuidas nemad seal toimetavad, siis on teine lugu.“

Pikemaid bussisõite ei tasu ettevõtliku naise sõnul niisama raisu lasta, sest loenguid saab pidada ka teel olles: inimesed ei vaata lihtsalt aknast välja, vaid arutlevad millegi üle ja vaatavad vahele ka videoid. Ja kui minna väiksema seltskonnaga, saab tegevusi sujuvalt ümber mängida vastavalt sellele, kuhu satutakse. „Minu arvates on väiksemad seltskonnad koolitusreiside pidamiseks efektiivsemad,“ leiab Sirge.

Jaga lugu:
SEKRETÄRI UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad Sekretäriuudised igal nädalal enda postkasti.

Sekretär.ee toetajad:

Birgit Aljaste
Birgit AljasteSekretar.ee ärijuhtTel: 5373 8733
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanSekretär.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700