Autor: Piret Kask • 24. mai 2021

Circle K personalijuht: värbamisel tuleb üha rohkem mõista, et töö tegemine ei ole igapäevaelus prioriteet number üks

Mitmed ettevõtted seisavad kevaditi silmitsi suvehooajaks töötajate värbamisega. Kuidas leida efektiivselt kümneid uusi töötajaid olukorras, kus konkurents tööjõuturul on tihe? Circle K Eesti personalijuht Piret Kask jagab nippe.
Foto: Pexels

Circle K Eesti personalijuht Piret Kask nentis, et igal kevadel tuleb teenindusjaamadesse leida ligikaudu 100 uut töötajat, kuna just suveperioodil kasvab üle Eesti kõikide teenindusjaamade külastatavus. Nende ettevõtte jaoks on suvine värbamine suur väljakutse, kuna suveks otsivad tööjõudu paljud sektorid, mistõttu on konkurents hooajalistele töötajatele tihe. Täiendavat tööjõudu otsitakse nii klienditeenindajateks restoranidesse, kohvikutesse, kauplustesse ja kindlasti ka põllumajandus- ja tootmissektorisse. Suur tööjõu nõudlus annab eelise tulevasele töötajale valida, kuhu ta suveks suundub, kuid tööandjad peavad olema üha nutikamad, kuidas noori enda juurde meelitada. Samuti tõi ta välja, et suvehooaja töölised on tihtilugu just täisealised õpilased või üliõpilased, kes otsivad esimesi väljakutseid ja paindlikkust.

Tee selgeks ettevõtte tööjõu vajadus

Hooajaliste töötajate värbamisel on ääretult oluline adekvaatselt hinnata ettevõtte tööjõu vajadusi. Circle K Eesti personalijuhi sõnul on oluline teha vahet, kas tööjõudu otsitakse vaid hooajaks või on võimalus sobivuse korral pakkuda ka pikemat lepingut hooaja lõppedes. Teisisõnu, kas sügisel kooliteed alustav tudeng saab sügisel osalise koormusega jätkata või mitte, sest just see võib osutuda võtmeks uue töötaja värbamisel. Samuti selgitab ta, et kuigi enamus noori otsib tööd suveks, siis tihtilugu hakkab neile töö niivõrd meeldima, et soovivad ka sügisel teatud koormusega jätkata. Kindlasti tasub ühendust võtta ka eelmisel aastal tööl olnud suveabilistega.

Kask usub, et sel hooajal lihtsustab suviste töötajate värbamist muutuvtunni lepingu pilootprojekt, sest paindlikum töölepinguvorm aitab nii töötajate värbamisel kui ka tasustamisel: „Usume, et uus lepinguvorm sobib töötajatele, kes soovivadki töötada näiteks õpingute kõrvalt, omavad mitut töökohta või soovivad mõnel muul põhjusel veidi paindlikumalt tööaega,“ sõnas ta.

Peamine on tahe, mitte kogemus

Noored ei julge sageli töökuulutustele reageerida, kui seal on nõutud eelnevat töökogemust. Kask tõdeb, et nad on oma ettevõttes võtnud suuna, et kõige olulisem on inimese tahe tööd teha – kui see on olemas, siis vajalikud oskused on alati juurde õpitavad. Kui kandideerijal on positiivne ja õppimisvalmis hoiak, siis kõik oskused on omandatavad väljaõppel ja töökogemus tuleb igapäevatööst.

Samuti soovitas ta ettevõtetel kasutada noorte värbamisel võimalusi tutvustada ettevõtet ametikoolides ja miks mitte ka juba gümnaasiumi lõpuklasside karjääritundides. Ta tõdes, et kui on olemas mängulisi ülesandeid või e-õppe võimalusi ettevõttes, siis ka see julgustab noori rohkem kandideerima ning nendega ühist keelt leidma.

Toeta ka hooajatöötajate sisse elamist

Kuna suvisele hooajatööle kandideerib enamasti palju noori, kelle jaoks on see esimene töökoht, siis on oluline panna rõhku väljaõppele ning juhendamisele. Kask soovitab, et kindlasti peaks ka suvisel hooajatöölisel olema mentor või juhendaja, kes hõlbustab sisse elamist ning kasvatab noores enesekindlust, et ta saab selle tööga hakkama. Juhi roll on selles äärmiselt oluline – ta peab olema mõistev ja kannatlik, sest kui töötajal puudub varasem kogemus, siis kulub ka väljaõppele rohkem aega, sest selgitustööd miks, mida ja kuidas tehakse, on palju. Ta lisas, et kuna paljud suvised töötajad on noorema generatsiooni esindajad, siis tuleb arvestada ka sealsete eripäradega ning mõista, et töö tegemine ei ole igapäeva elus prioriteet number üks.

Lisaks on oluline, et uue töötaja otsene juht pööraks kaastöötajate tähelepanu uue töötaja vastuvõtmisele ning kutsuks neid ülesse suhtuma uude töötajasse eelarvamuste vabalt. Kaks kirjeldas, et kuna paljudel hooajatöölistel puudub eelnev kogemus, siis on oluline, et töötajad ei eeldaks, et suveabiline omaks valdkonnaspetsiifilisi teadmisi või teatud oskusi. Teda tuleb võtta puhta lehena ning julgustada omandama uusi teadmisi ja kogemusi.

Kutsu enda olemasolevaid töötajaid üles värbamist toetama

Circle K personalijuht tõdeb, et nende ettevõtte puhul on suviste töötajate leidmist lihtsustanud just nende pikaajaliste töötajate entusiasm värbamisele kaasa aidata, pakkudes, soovitades ja kutsudes sinna tööle tulema nii oma sõpru, sugulasi kui ka lapsi. Kui tööpakkumine tuleb otse tuttavalt, mitte töökuulutusena portaalist, siis julgevad inimesed ka rohkem kandideerida, kuna tuttava soovitus on märk sellest, et talle endale tõesti meeldib oma töö.

Suust-suhu turundus on tõhus viis leidmaks nii kliente kui ka töötajaid leida. „Kindlasti ei saa töötajaid kohustada värbamist läbi viima ja näiteks sotsiaalmeedias oma kontol postitusi tegema. Töötajad, kes on hingega asja juures ning tõesti armastavad oma tööd ja ettevõtet, teevad seda pigem enda entusiasmist vabatahtlikult. Sellisel juhul on see ainult boonuseks,“ kirjeldas Circle K personalijuht.

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700