Autor: Kristina Judina • 27. juuni 2022

Kuidas ka kõige suurema kriisi ajal meeskonna motivatsiooni üleval hoida

Igas ettevõttes oma paremad ja halvemad hetked. Isegi kui paremaid hetki võib olla kordades rohkem kui raskemaid, on just viimased need, mis võivad meeskonna motivatsiooni, töötahte ning initsiatiivikuse kiiresti murda.
Elisa teeninduse valdkonna juht Kristina Judina teab, kuidas raskete olukordadega toime tulla.Autor: VIDEAL

Elisa teeninduse valdkonna juht Kristina Judina märgib, et see on ka põhjus, miks juht peab ka üksikute mõõnade ajal meeskonnale eriliseks toeks olema ega saa loota vaid sellele, et enamasti-on-kõik-hästi-poliitika suudaks tiimi rasketest aegadest läbi kanda.

Raskete olukordadega tegelemine nõuab nii proaktiivset pikemaajalist kui ka agiilselt lühiajalist vaadet, millel mõlemal on töötajaskonna seas motivatsiooni säilitamiseks meeletu tähtsus, kuid millele võetavad lähenemised on juhi vaatest täiesti erinevad. Kui lühiajalise vaatega seotud sammudele saab läheneda üsnagi jooksvalt, siis on just pikem perspektiiv see, mis loob raskete aegade üle elamiseks vajaliku vundamendi, muutes selle millekski, millele on kriisi puhkemisel hilja mõtlema hakata.

Katkise lahenduse peale uusi lahendusi ehitada ei saa

Juba niigi kreenis meeskonnakultuurile ja tiimimotivatsioonile võib ka ajutine raske hetk mõjuda laastavalt, lükates inimesed n-ö üle ääre ning viies neilt igasuguse huvi üritada probleeme päriselt hästi lahendada ja pärast seda tugevamalt edasi minna. Seetõttu peab juht, kes soovib tagada meeskonna pikaajalise edu, sihtima alaliselt tippvormi säilitamist ja mõistma, et raskematel aegadel tuleb tugevalt toetuda rahuajal kogutud krediidile ning ettevaatavalt paika pandud protsessidele ja lähenemistele.

Pädev ettevalmistus hõlmab ühest küljest seda, et tiim oleks päriselt hästi juhitud, juht oleks oma inimestele olemas, saaks reaalselt oma tööga hakkama ning on piisavalt kogenud, puhanud ja ärgas, et probleemide tekkimisel neile kiiresti ja sobivalt reageerida, meeskonda soovitud suunas vedada ja olla piisavalt motiveeriv, laskmata raskemal ajal oma moraali ja motivatsiooni alla tõmmata. Juhi enda valmisoleku ja sobilike juhtimispraktikate viljelemise kõrval on pikema perspektiivi vaatega aga oluline ka tiimi kui terviku valmisoleku tagamine ning sobivate protsesside, praktikate ja lähenemiste juurutamine, mis aitavad meeskonnal jooksvalt tugemaks muutuda.

Sõltuvalt meeskonna olemusest võib eesmärgile läheneda eri viisidel, kuid levinumateks lähenemisteks on piisavas koguses töötajatelt tagasiside küsimine ja sellest tulenevalt muutuste tegemine, piisava tunnustuse jagamine, läbimõeldud ning inimesi pidevalt osavamaks muutvate koolituste ja täiendõppe võimaluste rakendamine ning õigete protsesside loomine, mis aitab motivatsiooni kõrgel hoida nii tavapärase töörütmi käigus kui ka siis, kui motivatsiooniküsimusega on tarvis hakata tegutsema kiirkorras.

Kiiretel lahendustel on oma koht

See aga ei tähenda, et lühiajalistel motivaatoritel raskel ajal oma kohta poleks – on, aga need peavad töötama tandemis varasema hea tööga. Iga suurem proovikivi hakkab varem või hiljem ka kõrgelt motiveeritud meeskonda maadligi tooma, mistõttu on oluline kriisiaegadel või lihtsalt keerulisematel perioodidel rakendada konkreetse meeskonna puhul päriselt töötavaid lähenemisi, mis aitaks inimesed ajutistest madalpunktidest välja vedada.

Lühiajalisi võite aitab saavutada kõik see, mis võimaldab inimesel mõista, et teda väärtustatakse, et juht mõistab täpselt olukorra keerukust ja et tunneli lõpus paistab valgus. See tähendab, et nii nagu juht peab kriisiaegadel inimeste jaoks olemas olema ja neile igakülgset tuge pakkuma, tuleb tal ka tagada, et töötajad ise oma panuse väärtust mõistaks. See võib hõlmata enne vahetuse algust kõikide panuse väljatoomist, mõne eriti tubli töötaja esile tõstmist ja ettepanekut paluda tal rääkida, kuidas on ta keerulisest ajast hoolimata nõnda hästi töötanud, samuti viitamist sellele, et iga raske asi saab ükskord läbi ja sarnaseid olukordi on üle elatud ka varem.

Eelneva juures on kriitiliselt oluline ka see, et juht ise püsiks positiivsena. Meeskonnaliikmed vaatavad oma juhte eeskujuna ja kui juht ise on allaandmise äärel ning näeb ees vaid pimedust ja katastroofi, kaob kiirelt igasugunegi võimalus, et tiimiliikmed näeks ja läheneks olukorrale kuidagi teisiti. Isegi kui olukord on tõeliselt keeruline, peab juht suutma keskenduda positiivsele ning tegema enda poolt kõik, et laev taas õigele kursile juhtida.

Artikkel on ilmunud teemaveebi personaliuudised.ee.

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700