Autor: Daisy Koorits, GPV Estonia AS, People Development Manager, Brightera OÜ coach, konsultant • 26. oktoober 2022

Kuidas luua usalduslikku keskkonda, töötades virtuaalselt?

Töötan rahvusvahelises ettevõttes globaalses rollis enamasti kodukontoris. Kõik mu meeskonnaliikmed töötavad eri riikides.
Pexels.com

Meie ettevõtte üks põhiväärtus on, et me usaldame inimesi. Kui olin ettevõttes töötanud kuu aega, pidin korraldama virtuaalse kohvipausi „Coffee and values“, rääkima seal ettevõtte väärtuste juurutamisest ja korraldama sel teemal arutelu. Kartsin natuke, kuidas teised töötajad suhtuvad, kui räägin uue töötajana ettevõtte väärtustest. Mu juht aga usaldas mind ja mina otsustasin võtta vastutuse ning leida lahendused (need on meie teised kaks väärtust), kuidas võita inimeste usaldus.

Soovitused, mis aitasid mul võita inimeste usaldust

* Näita inimestele, et hoolid päriselt.

* Ole siiras ja aus.

* Oota inimestest parimat, siis saad ka ise parima.

Pärast esimest kohvipausi tundsin end väga inspireerituna. Olin õnnelik, et juht mind usaldas. Sain aru, et usaldus paneb mind tõepoolest andma endast parimat.

Esimene väärtuste arutelu läks väga hästi, aga tahtsime, et veelgi rohkem inimesi saaks oma arvamust avaldada. Järgmistel aruteludel proovisime mentimeetrit ja break-out-gruppe. Sain tagasisidet, et inimestele meeldis omavahel arutada ja nad tahaksid selle jaoks rohkem aega. Aga oli ka hulk inimesi, kes olid koosolekul vaiksed, ilma kaamera ja helita, ning break-out-gruppe tehes osa neist lahkus. Polnud kontrolli, kes soovib päriselt rääkida. Paljudel oli huvi lihtsalt kuulata, sest suures grupis polnud piisavalt psühholoogilist turvalisust, et rääkida.

Leidsime lahenduse, et teeme iga teemaga kõigepealt arutelu suures grupis, kus küsin küsimusi mentimeetris ja aktiivsemad saavad rääkida, ning inimestel on võimalus osaleda eraldi ka väikestes arutelugruppides, kus on julgem rääkida. Kui suures grupis oli vaid mõni inimene kaameraga, siis väikestes aruteludes kasutavad kaamerat paljud.

Soovitused

* Ära eelda, et psühholoogiline turvalisus on olemas – seda tuleb luua.

* Loo kõigile võimalused arvamuse avaldamiseks.

* Julgusta kaamerat kasutama, aga ära nõua seda.

Inimesi on vaja julgustada rääkima ja arvamust avaldama. Mentimeter on hea tööriist, kus inimesed saavad anonüümselt vastata, aga ka siis on hea alustada lihtsate küsimustega. Suures grupis olen küsinud aruteludel erisuguseid küsimusi, et inimesed üksteist tundma õpiksid, näiteks, mis on su hobid, milline muusika sulle meeldib, kirjelda ühe sõnaga oma meeskonda. Head on ka valikvastustega küsimused, mis nõuavad vähem pingutust.

Pingelisel ajal on hea lihtsalt küsida, kuidas teine end täna tunneb. Väikestes gruppides alustame arutelu alati tutvumisringiga, kus tuleb välja põnevaid sarnaseid huvisid, mis inimesi ühendavad.

Soovitused

* Tunne huvi ja õpi inimesi tundma.

* Räägi meeskonnaga muustki, kui vaid tööga seotud asjadest.

* Leia ühisosa – me usaldame lihtsamini neid, kes on meiega sarnased.

Usaldus on isiklik ja see on alati otsus. Sina ise otsustad, kas ja keda sa usaldad. Inimestel on usaldusega erisugused kogemused, kipume asju vaatama oma mätta otsast. Kui mina usaldan teisi, siis eeldan, et teised arvavad, et ma usaldan ka neid, ja loodan, et nad ka mind usaldavad. Või kui on raske teisi usaldada, siis on ka raskem uskuda, et teised sind usaldavad. Oluline on üksteist tundma õppida ja uurida, mida usaldus üldse inimesele tähendab ning mida ta vajab, et seda luua.

Arutlesime ka psühholoogilise turvalisuse ja meeskonnas usalduse loomise teemadel. Küsisin kolleegidelt, mida nad vajavad, et neil oleks psühholoogiline turvalisus, ja mida nad saavad ise teha, et luua usalduslikku keskkonda. Vastused mõlemale küsimusele tulid peaaegu samad.

Soovitused, mida töötajad tõid usaldusliku keskkonna loomiseks välja kõige enam

* Selge, aus, avatud suhtlus

* Läbipaistvus ja infojagamine

* Avatud arutelud ja ideede jagamine

* Üksteise toetamine ja julgustamine

* Avatud tagasiside kultuur

* Koostöö

* Ühisüritused, ühised lõunad, kohvipausid

* Näost-näkku-kohtumised

* Ole ise usaldusväärne

* Suhtu kolleegidesse austusega

* Õpi tundma oma kolleege

* Räägi ka tööga mitteseotud asjadest

* Pea kinni oma lubadustest

* Tunnista oma vigu

* Ära mikromanageeri

* Kuula kõigi arvamust

* Tunnusta kolleege

Usaldusliku keskkonna loomine on kogu meeskonna ülesanne. See võtab aega ja selle jaoks tuleb võtta aega. Üks juht kutsus mind juhtima arutelu usalduse loomise teemal tema meeskonnas. Pärast kaht kohtumist otsustasime jätkata koostööd meeskonna coaching'u vormis. See tiim on meie ettevõttes üks kõige hõivatumaid, aga nad otsustasid võtta aega, sest näevad selles pikaajalist kasu ja mõju meeskonna tulemuslikkusele.

Usaldus on meeskonna tulemuslikkuse üks olulisemaid eeldusi. Kui meeskonnas on usaldus, tahavad inimesed anda endast parima. Tiimiliikmed on uhked, et nad on osa meeskonnast, ja neil on motivatsioon saavutada tulemusi. Nad teavad, mida neilt oodatakse ja mida nad võivad teistelt oodata. Nad julgevad võtta riske ja mõelda kastist välja. Nad on loovad ja innovaatilised ning teavad, et kui teevad vea, siis meeskonnaliikmed toetavad neid. Usalduslikus keskkonnas saavad asjad tehtud kiiremini, tulemused on paremad ja kulud madalamad.

Artikkel on ilmunud teemaveebis personaliuudised.ee.

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700