Autor: Ann Udam, Wise'i personalitiimi projektijuht • 2. november 2022

Endised töötajad on ettevõtte saadikud

Endisi töötajaid tasub hoida ka pärast töölepingu lõppemist. Neist võivad saada ettevõtte saadikud, kes hea sõna levitamise kaudu toetavad ettevõtte värbamist.
Wise’i personalitiimi projektijuht Ann Udam

Tänapäevane ühendatud maailm on loonud olukorra, kus suundumused muutuvad kiiremini kui kunagi varem ning töötaja vajadused saavad üha olulisemaks. Näiteks sai 2021. aastal Ameerika Ühendriikides alguse töölt lahkumiste laine (ingl great resignation). Inimesed hakkasid vabatahtlikult ettevõtetest lahkuma, tuues põhjuseks madala palga, hüvede puudumise, elukalliduse tõusu, karjäärivõimaluste puudumise ja tööga rahulolematuse.

Sel aastal tõusis fookusesse aga hoopis vaikne loobumine (ingl quiet quitting), eelkõige tänu TikTokis ilmunud videotele. Vaikselt loobujad teevad võimalikult vähe tööd, sooritavad ülesandeid minimaalselt ja viibivad töökeskkonnas ainult ettenähtud aja. Statistikaameti andmetel oli selle aasta juuli lõpu seisuga Eestis rohkem vabu töökohti kui kunagi varem, mis viitab suuremale valikule tööturul ja võimaldab inimestel töökohti vahetada lihtsamini.

CVKeskus.ee ja Eesti Palgainfo Agentuuri 2021. aasta juunis tehtud küsitluse tulemused näitasid, et 78% vastanutest otsib tööd või oleks hea pakkumise korral valmis töökohta vahetama. Ettevõtte vaatest tasub selle kõige taustal rääkida endistest töötajatest, kelle suhtlust toetades saab luua ühtekuuluva ettevõtte saadikutena toimiva kogukonna.

Gümnaasiumi ja ülikooli lõpus saavad meist oma õppeasutuste vilistlased. Aeg-ajalt saadab alma mater kuukirju, korraldab aastaballe või kogub raha uue staadioni ehitamiseks. Seltskonnas on tore kohtuda inimesega, kes on samuti Nõmme metsade all koolis käinud või üle Tartu kaarsilla jalutanud – need kogemused ühendavad meid. Taolise vilistlaskonnaga suhtlemise võiksid üle võtta ka tööandjad ning siduda edasi liikunud töötajad mitte ainult orgaaniliselt üksteisega, vaid ka sihipäraselt ettevõttega.

Wise on rahvusvaheline ettevõte, kus tegutseb üle 4000 inimese ühise eesmärgiga muuta raha liigutamine üle maailma võimalikult lihtsaks. 2011. aastast on inimesi meie missiooniga liitunud, edasi liikunud ning paljud on ka ringiga tagasi tulnud. Soovides ühendada endised töötajad kogukonnaks ja pakkuda neile keskkonda, kus vabalt ja turvaliselt suhelda, veab Wise’i personaliosakond koos mõne aktiivsema liikmega Wise Alumni gruppi.

Kuidas endised töötajad ettevõtet toetavad?

Edasi liikunud töötajatest võivad saada ettevõtte saadikud, kes hea sõna levitamise kaudu toetavad ettevõtte värbamist. Temkin Groupi uuringu kohaselt soovitavad ettevõtte käekäiku kaasatud edasi liikunud töötajad viis korda suurema tõenäosusega oma sõpru ja sugulasi endise tööandja juurde tööle. Nii leiavad ettevõtted sobivaid töötajaid väiksema vaevaga ja vähemalt kolm korda kiiremini.

Teiseks toimib endiste töötajate kogukond ka kasuliku suhtlusplatvormina, vahendades kontakte ja infot. Wise’i vilistlaste Slackis palutakse kontakte ja soovitatakse üksteisele kõike, alates juristidest kuni puhastusteenuste pakkujateni. Seda kõike sõbralikul moel, eelkõige jagatakse üksteisega positiivseid kogemusi.

Kolmandaks – ükski lahkumine ei tarvitse olla lõplik. Töötajad võivad proovida kätt teistes ettevõtetes ja rollides ning jõuda seejärel ringiga tagasi. Nende kohta öeldakse bumerang-töötajad. Gracechurch Consultingi andmetel on ligi 30% edasi liikunud töötajatest valmis naasma endise tööandja juurde. Uuringu kohaselt on endiste töötajate värbamine poole soodsam, samal ajal võib olla töö tulemuslikkus suurem. Sama uurimuse kohaselt on „uuel ringil“ olevad töötajad ka märgatavalt lojaalsemad.

Vilistlaskogukonna loomine annab võimaluse tuua kokku inimesi, kes ei tarvitse olla tegutsenud samal ajal või isegi samas kohas, kuid keda ühendavad samad väärtused. Samuti elab kogukond kaasa uusi idufirmasid loonud endiste töötajate käekäigule. Paljud ägedad Eesti ettevõtted, teiste seas näiteks Salv, Grünfin, Lightyear ja Membo, on loonud endised wiserid, eesmärgiga lahendada mõnd eriomast probleemi, millega nad ise on oma igapäevaelus kokku puutunud. Wise’is tegutsemine on andnud neile oskused ja kogemuse, kuidas ehitada hästi töötavat tiimi ning skaleeritavat toodet ning nüüd rakendavad nad neid kogemusi oma uutes ülesannetes.

Kuus sammu endiste töötajate kogukonna ehitamiseks

1. Mõtle, kellel ettevõttest on võimalus ja soov endiste töötajatega tegeleda. Kas see peaks olema personaliosakond, turundus või mõni aktiivne vabatahtlik? Oluline on uurida ka varuvariante ehk mis saab siis, kui see inimene lahkub või on puhkusel?

2. Otsusta, mis on vilistlaskogukonna eesmärk. Valikuid on mitmesuguseid:

* kiire suhtluskanal, kus ettevõte saab edastada infot. Sel juhul on kogukonna vedajaks pigem ettevõte;

* töötajate suhtluskanal. Selline suhtlus toimib tõenäoliselt edukalt ka siis, kui ettevõte sellesse palju ei panusta;

* mõlemad koos. Sel juhul veab kogukonda nii ettevõte kui ka töötajad koos.

3. Analüüsi, millist suhtluskanalit kasutada. Korraga võib käibel olla ka mitu: e-post igal kuul või kvartalis korra ilmuva uudiskirja jaoks ja mõni suhtlusplatvorm vahetumaks suhtluseks. Platvormi valimisel tasub mõelda, kus töötajad juba aega veedavad ning mida on neil mugav kasutada. Facebook on laialt levinud, kuid paljud soovivad seda hoida ainult erasuhtluseks. LinkedIn on mõeldud professionaalseks kasutamiseks, kuid selle teavitussüsteem ei ole kõige kasutajasõbralikum. Slack on sobilik ettevõtetes, kus see juba on kasutusel, kuid tasuta versioonil on mahupiirang ja kõik ettevõtted ei soovi sellist lisakulu. Seda platvormi kasutab suhtlemiseks Wise Alumni grupp. Oleme sinna loonud eri kanalid enda tutvustamiseks, tööpakkumiste edastamiseks, investeerimisega seonduvaks ja paljuks muuks.

4. Tee teavitustööd ja kutsu liituma. Anna inimestele grupist teada ja selgita, mis on selle eesmärk. Palu töötajatel lisada sinna inimesi ja tee haaravaid üleskutseid ning mänge, et julgustada inimesi suhtlema. Personaliprotsessidesse võiks juurutada kombe jagada lahkuva töötaja viimastel tööpäevadel grupi infot. Wise’is jagab personaliosakond töötaja lahkumise eel temaga Alumni Slacki infot e-posti teel.

5. Korralda vilistlastele üritusi ja kutsuge neid ettevõtte sündmustele. Nii nagu koolid korraldavad vilistlaskokkusaamisi, võiksid ka ettevõtted endisi töötajaid kindla aja tagant kokku kutsuda, et inimesed saaksid suhelda näost-näkku. Olenevalt ettevõtte valdkonnast ja võimalustest võib endisi töötajaid kutsuda ka messidele, laatadele ning miks ka mitte suvepäevadele.

6. Paku soodustusi. Ettevõtte töötajatele pakutakse tihti soodustusi, näiteks kohvikus -10%, mööbli tellimist soodustingimustel jne. Need soodustused võiksid laieneda ka endistele töötajatele. Mõnes ettevõttes pakutakse sõpru ja tuttavaid ettevõttesse tööle soovitanud töötajatele soovitusboonust (ingl referral bonus). Seegi võiks võimaluse korral laieneda endistele töötajatele.

Ettevõtte endised töötajad on oluline ressurss, keda tasub hoida ka pärast töölepingu lõppemist. Seda eriti praegusel turbulentsel ajal, kus töökohti vahetatakse sagedamini kui kunagi varem. Alumni grupi loomiseks on vaja teha veidi eeltööd, seada eesmärke, hoida püsivust suhtlemisel ja uudiste edastamisel, kuid loodav väärtus on mõõdetav nii värvatud talendi, säästetud raha kui ka ühiselt loodud mälestuste näol.

Artikkel on ilmunud teemaveebis personaliuudised.ee.

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700