Autor: Evelin Parv • 14. veebruar 2023

Tööle kandideerimise kogemus põhineb töökuulutusel ja sellele järgneval suhtlusel

Mõisted tööandja bränding ja värbamisturundus ei vaja tõenäoliselt selgitamist, ent ometi pole paljud organisatsioonid nende olulisusest veel aru saanud.
Pixabay

Mille põhjal sünnib kandideerimise otsus? On see põnev pakkumine? Sõbra või tuttava soovitus? Ettevõtte maine või positiivsed ja paljutõotavad lood karjäärivõimalustest? Mõned soovitused värbajatele:

1. Eristu oma tööpakkumistega!

Sageli on töökuulutus tööotsija ja tööpakkuja üheks esimeseks kokkupuutepunktiks. Seega võiks töökuulutus olla midagi sellist, mis on kutsuv ja tekitab huvi. Tihti aga kohtame limiteeritud pinnale kokku pressitud väikeses kirjas mahukat ametijuhendit koos detailselt lahti kirjutatud nõuete ja tingimustega kandidaadile, mille läbilugemine on ajakulukas ja vaevarikas.

Kuigi ka mulle meeldib mõnikord pikalt ja laialt kirjutada, soovitan olla kriitiline ja mõelda, kas päris “esimesel kohtumisel” on mõistlik kohe kõigest rääkida. Naljaga pooleks: ka uue inimesega tuttavaks saades ei teki head klappi, kui puudub teatud salapära. Mõistlik oleks liikuda tasa ja targu, anda töö olemus ja sisu edasi mõistliku pikkusega kokkuvõttena, tutvustades organisatsiooni, tiimi ja töökeskkonda ning lisades paar atraktiivset pilti tulevasest ülemusest või kolleegidest. Väldi kindlasti korduvalt nähtud pildipanga piltide kasutamist! Headesse fotodesse investeerimine tasub end ära, sest neid saab kasutada lisaks töökuulutustele ka kodulehel või sotsiaalmeediakanalites.

Mõnikord on kuulutuse tekstis lisaks erialastele terminitele ritta seatud ka palju võõrsõnu, et organisatsiooni ja ametikohta olulisust rõhutada. Ehk võiks võtta eeskuju nendest, kes julgevad ja oskavad seletada keerulisi asju lihtsalt ja loovalt, kandideerima kutsuva ja innustava loona?

Minus on sooja tunde tekitanud organisatsiooni, selle igapäevatööd ja tiimi tutvustavad video-lood. See tekitab kandideerijas tugevama emotsiooni, aitab võimalikust eesootavast kohtumisest parema ülevaate saada ja kandideerijal end paremini ette valmistada. Pikki lohisevaid tekste on tunduvalt igavam lugeda, kui vaadata kaasahaaravat videokokkuvõtet.

Siinkohal mängib kandidaadikogemuse kujundamisel rolli turundusspetsialist, kes aitab kirjutada kutsuva pealkirja, koostada reklaamtekstid ja leida sobivad visuaalid, mis seovad kujunduse pilkupüüdvaks tervikuks. Tehke midagi ägedat ja olge eristuv – ja mitte ainult oma tootega!

2. Loo kontakt ja suhtle kandideerijatega

Peale töökuulutusega tutvumist suundutakse tõenäoliselt organisatsiooni kodulehele, sotisaalmeediakanalitesse, aga ka Google’isse või räägitakse tuttavatega. Kui töökuulutus tundus põnev, siis uuendatakse oma CV-d, kirjutatakse valmis motivatsioonikiri ja mõnikord tuleb koos kandideerimisdokumentidega teele panna ka lahendatud kodune ülesanne, mis on edasise suhtluse eelduseks. Tehtud!

Vaikus … täielik vaikus – mõnikord päevi, teinekord isegi kauem.

Siinkohal jätavad kandideerija ootele mitte ainult väiksemad ja vähem tuntud, vaid ka suured mainekad organisatsioonid, tekitades kandideerijas ebamugavust ja tunde, nagu ei oleks ta nende jaoks piisavalt oluline või oodatud. Sellises olukorras tekib küsimus, miks peaksin tahtma kandidatuuriga edasi liikuda, kui organisatsiooni suhtumine on juba teekonna alguses nii puudulik ja külm. Toon paralleeli – soovid minna restorani, sätid end valmis, lähed kohale ja astud uksest sisse, kuid seal sind isegi ei tervitata (kuigi sind on märgatud) ega teenindata, enne kui oled ise pärast pikka ootamist kontakti loonud.

Mina lähen minema, tagasi ei vaata ja sõpradele räägin pigem ausalt halvast kogemusest! Sama lugu on kandideerimistega.

Seega, võta kandidaadiga kindlasti ühendust ja anna talle teada, et tema soovi on märgatud ja temaga tegeletakse. Ideaalsel juhul võiks kinnituskiri sisaldada ka infot otsuse aja ja edasiste sammude kohta.

Paljud tööandjad kasutavad juba automatiseeritud lahendust, mis pärast kandideerimisdokumentide või -soovi laekumist saadab kandideerijale personaliseeritud kinnituskirja. Kui sina sellist põnevat lahendust veel ei kasuta, võiksid koostada vähemalt ühe põhja, mida vastavalt vajadusele muudad ja igale kandideerijale vastuseks saadad.

3. Keelekasutus ja killuke päikest

Juhul, kui uuele ametikohale kandideerimise teekond oli pikk ja kulges mitmes etapis, võib eeldada, et kandidaadid häälestusid eesootavaks väljakutseks ja on protsessiga emotsionaalselt tugevamini seotud. Valituks mitte osutumine on sellel teekonnal võtmetähtsusega sündmus, kuna kandideerijale saabub teine määrava tähtsusega kiri, mille põhjal kujuneb edaspidine suhe organisatsiooniga. Äraütlemine on alati valus, aga kuidas teha nii, et inimesele jääks hea tunne ja julgus edasi liikuda? Siin mängib kandidaadikogemuse kujundamisel kõige suuremat rolli kommunikatsioonispetsialist.

Heade suhtlejatena oskavad kommunikatsioonispetsialistid valida sõnu vastavalt olukorrale ja sellele, kellega suheldakse. Atraktiivseks tööandjaks olemine tähendab ka oskust leida ja hoida talente – ka neid, kes tegelevad talentide värbamisega –, aga ka organisatsiooni valmisolekut tegeleda nendega, kes veel ei kvalifitseeru, ja neid on ühe konkursi raames kordades rohkem.

Eitavaid vastuseid saada on alati raske, eriti pikalt tööd ostivale inimesele, aga ka nendele, kes on läbi mitme vooru võidule üsna lähedale jõudnud. Mõnikord lastakse selles viimases kokkupuutepunktis ehk äraütlevas kirjas käest võimalus nende inimeste jaoks tulevikuski atraktiivne organisatsioon olla. Unustatakse, et kõik kandideerijad võivad olla tulevased potentsiaalsed kliendid, töötajad või koostööpartnerid! Oluline on olla viisakas, sõbralik, läbipaistev ja avatud!

Liiga lakooniline ja üldsõnaline lähenemine ei mõju hästi. „Täname kandideerimast, kuid sel korral Te ei osutunud valituks” ei anna kandideerijale tagasisidena midagi kasulikku, ei aita tal olla järgmisel korral edukam ning mõjub külmalt ja võib põhjustada ka motivatsiooni langemist. Kandideerija hindab, kui teda tänatakse tema aja ja panuse eest.

Kui valik ei olnud ainult CV-põhine ja kandidaat osales mitmes voorus, on ta tänulik soovituste eest ja hindab, kui kirjutada talle ka midagi sellist, mis temast kui inimesest meelde jäi. See julgustab ja aitab kaasa positiivse tööandjabrändi loomisele ja hoidmisele!

Kokkuvõtteks

Alusta värbamisprotsessi ja kandidaadikogemuse disainimisega juba täna!

* Mõtle läbi, millised on peamised puutepunktid ja millisena (mitte ainult tööandjabrändi vaid ka brändina üldiselt) peaks organisatsioon inimesele meelde jääma.

* Kaasa kandidaadikogemuse loomisse turundus- ja kommunikatsiooniinimesed, kes tagavad selle, et töökuulutus kõnetaks talente ja edasine suhtlus kandideerijatega jääks meelde hea sõnaga.

* Planeeri ja mõtle läbi kohtumised ja intervjuud kandideerijatega ning koosta uue töötaja jaoks hästi toimiv sisseelamisprogramm.

Artikkel on ilmunud teemaveebis personaliuudised.ee.

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700