Autor: Fred Moritz • 14. november 2023

Haloefekt ja sarveefekt võivad värbajale karuteene teha

HR Agency värbamisagentuuri turundusjuht Fred Moritz selgitab, miks pigistatakse mõne kandidaadi puuduste ees silm kinni ja teiste kõige pisemad miinused paisutatakse suureks. Värbajad peavad tööotsijate puhul vähem lähtuma esmamuljest.
Kui värbaja kohtub kandidaadiga, kes on füüsiliselt atraktiivne, lõhnab hästi ja on väga viisakas, võib tekkida hinnang, et see kandidaat on ka oma töös väga hea. Foto: Pexels.

Haloefekt ja sarveefekt – nähtused, mida enamik meist päevast päeva paratamatult tajub, ilma enesele seda tunnistamata. Sisuliselt kujutab see endas olukorda, kus meie üldmulje (tihti esmamulje) inimesest mõjutab seda, kuidas me tema iseloomu ja võimeid tajume.

Kui värbaja kohtub kandidaadiga, kes on füüsiliselt atraktiivne, lõhnab hästi ja on väga viisakas, võib tekkida hinnang, et see kandidaat on ka oma töös väga hea. Sama juhtub ka näiteks siis, kui juba tuttav töötaja on väga meeldiv, hea huumoriga ja alati särab – pole hullu, kui ta aeg-ajalt ei saa oma tööga hakkama, päevad polegi ju vennad! See on haloefekt, mis võib hinnata inimese võimeid kuni 30% paremaks, kui need tegelikkuses on.

Haloefekti korral on vastutav värbaja nõus pigistama silma kinni kandidaadi nii mõnegi nõrkuse koha pealt. Samuti võetakse positiivseid tunnustusi arvesse tunduvalt mõjukamalt kui negatiivset kriitikat tema kohta. Selline suhtumine võib viia negatiivsete tagajärgedeni mõlema poole jaoks. Tööandja võib palgata vale inimese, mis viib madalama produktiivsuse ja käibeni ning olenevalt meeskonnast võib see langetada ka moraali. Samal ajal on tööotsijal raske võistelda teiste kandidaatidega, kui värbaja pole haloefektiga kursis: isegi kui teised kandidaadid on nõrgemate oskustega, võib nende esmamulje olla parem.

Muidugi saavad tööotsijad ka ise haloefekti enda kasuks tööle panna. Riietades end professionaalselt ning jättes väga hea esmamulje, tehes värbaja kohta natuke taustatööd ja näidates välja enesekindlust, on plusspunktid garanteeritud. Värbaja töös võib see aga viia ebaõiglaste või ebatäpsete hinnangute andmiseni kandidaadile või töötajale, sest inimesed, kellega haloefekti ei teki, võivad kannatada hoopis sarveefekti mõju all.

Sarveefekt on vastupidiselt haloefektile tunnetuslik olukord, kus kellelegi antakse sisetunde järgi negatiivne iseloom või võimekus. See olukord tuleb väga tihti mängu häbelike ja närveerivate kandidaatidega ning ka füüsiliselt vähem atraktiivsete inimestega. Kui kandidaat on kogukam, kannab teistsuguseid riideid või on näiteks iluveaga, võib tekkida olukord, kus isegi väikesed apsakad või puudused tunduvad suuremad, kui need tegelikkuses on. Michigani ülikooli andmetel saab kuni 20% kvalifitseeritud kandidaatidest just sarveefekti tõttu eitava vastuse.

Et olla professionaalsem ja hinnata kandidaate võrdsetel alustel, tuleb end alustuseks halo- ja sarveefektiga kursi viia. Kui värbajal on selge, kas ja kuidas need nähtused teda üldse mõjutavad, saab värbamisprotsessi kohandada nõnda, et see keskenduks just kandidaadi oskustele ja kogemustele: spetsiifilisemad küsimused, mõõdetavate tulemustega vastused ja mitme inimese kaasamine enne otsuse langetamist. Halo- või sarveefekti all kannatamine ei peaks kellelgi negatiivseid emotsioone tekitama, ent SHRM (Society of Human Resource Management) andmetel on nende efektide mõjul otsuste langetamist tunnistanud 75% värbavatest juhtidest.

Artikkel on ilmunud teemaveebis Personaliuudised.

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700