10. jaanuar 2012
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas koostada köitvat töökuulutust?

Soovides palgata häid inimesi, on oluline, et ettevõte tutvustaks ennast. Tutvustus ei pea küll väga pikk olema, sest huviline otsib lisainfot kodulehelt. Kui kodulehe info on korporatiivne ega kajasta Eestis asuvat ettevõtet piisavalt, peaks kuulutuses ka kirjas olema vajalik info ettevõtte tootmise, struktuuri, suuruse jm kohta.

On rusikareegel, et mida tähtsam ametikoht, seda suurem on kuulutus. Juhtide ja tippspetsialistide ametikohti tutvustatakse enamasti suuremal pinnal kui lihtsamaid ametikohti. Otsides lihttöölisi pole vaja ka firma tutvustust väga võimsaks kirjutada ega lisada, kui palju on kogu maailmas töötajaid jne – see võib lihtsa inimese eemale peletada. Ühel kliendil oli kogemus mehhaaniku kuulutusega – ta sai tublid mehed alles siis, kui loobus korporatiivsest informatsioonist.

On ettevõtteid, mis ei vaja tutvustamist, näiteks Eesti Energia. Nagu näeme reklaamides, on sellele ka kuulutus üles ehitatud, kus kutsutakse kohe kodulehele lisainfoga tutvuma.

Väga oluline on läbi mõelda ametinimetus – see peaks võimalikult täpselt edasi andma töö sisu. Projektijuhi töö on erinevates ettevõtetes väga erineva vastutusega, seepärast on hea nimetada ka peamised vastutusvaldkonnad.

Kuulutustes tuuakse välja ka nõudmised sobivale kandidaadile. Vahel on selles osas veidi ka liiale mindud – kui oodatakse inglise, saksa, rootsi ja soome keele oskusega müügijuhti, on üsna ebatõenäoline sellist inimest leida. Me võime enne otsingut mõelda oma suurimale unelmale, kuid valida saame ikka reaalsete inimeste seast. Nii tasubki nõudmiste esitamisel lähtuda pigem sellest, missugused oskused on kriitilise tähtsusega. Siin mõtlen haridustaset, keeleoskuse taset, juhilubade olemasolu. Arvutiprogramme õpime me läbi elu juurde, see ei peaks valiku aluseks olema, kuid formaalseid nõudmisi selgelt sõnastades on võimalik hiljem äraütlevates kirjades neile viidata.

Eraldi soovitan mõelda väga hea suhtlemisoskuse nõudmisele. Ma ei ole paljude konkursside läbiviimisel kohanud kedagi, kes kurdaks oma suhtlemisoskuse üle. Kuigi inimesed osad ei ole kontakti loomisel avatud, vastavad lihtlausetega ega paista palju teadvat silmkontakti olulisusest, on nad ikka otsustanud sellise nõudmisega konkurssidel osaleda. Sest nende endi arvates on suhtlemisoskus väga hea. Suhtlemisoskuse hindamine on paljus subjektiivne, seepärast ei aita selle nimetamine konkursile õigeid inimesi.

Ikka soovitakse kuulutuses ka üles lugeda, mida ettevõte pakub. See peab olema kindlasti aus pakkumine. Kui kirjas on koolitusvõimalus ja tegelikult pole viimastel aastatel ettevõtte töötajad koolitustel käinud, viib see hoopis ettevõtte mainet oma töötajate silmis alla.

Väga tähtis on kontaktisiku nimetamine, kelle poole saab soovi korral pöörduda. Loomulik, et see inimene on kõigest teadlik ja telefoni teel kättesaadav. Kui kontaktisikuks on tootmisjuht, kes on pidevalt koosolekutel või suure müraga tsehhis, võiks kaaluda tema asendamist ehk mõne teise inimesega, kel oleks mugavam telefonile vastata.

Kindlasti tuleb mõelda ka sellele, kus oma potentsiaalseid kandidaate kohata. Hiljuti viisin ühe tuttava autoga ettevõtte juurde, kuhu ta kandideeris. Suure ähmiga unustas ta maha oma CV. Läksin seda järele viima ja mõistan, miks ta välja tulles ütles – sinna ma küll tööle ei lähe. Ruum oli möödunud sajandil värvi näinud, ka polnud mööbel parem, vestlus toimus ruumis, kus teised töötajad omavahel rääkisid. See on esmamulje, mis inimesel jääb.

Äraütlemiskirjadega meie ettevõtted ei hiilga. „Me võtame ühendust“ tähendab liiga sageli, et unustame tööotsija, ehkki see kahjustab ettevõtte mainet. Unustatud tööotsija räägib teistele, kuidas temaga käituti ja häid inimesi pole enam kerge saada. Ring saab täis, hoolimatut suhtumist inimesed ei unusta.

Vahel on põhjendust keeruline leida. Isegi ebamugav välja öelda. Siis piisab tänamisest, et kandidaat pakkumise vastu huvi tundis ja teavitamisest, et valituks osutus teine inimene. See on miinimum. Ekstra hea on see, kui kandidaat saab tagasisidet, mida ta võiks endas arendada, et samasugusele kohale edukalt kandideerida. See on juba kõrgem tase, mida ilmselt pakutakse nendele kandidaatidele, kellega koostööst ollakse tulevikus mõnd teist ametikohta täites huvitatud. 

Autor: Urve Vilk, Sirje Tammiste

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700