22. november 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Vaata, millised on Eesti vastutustundlikumad ettevõtted!

Äripäeva, Vastutustundliku Ettevõtluse Foorumi, EBSi eetikakeskuse ning majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi eestvedamisel arvutatav vastutustundliku ettevõtluse indeks põhineb sel aastal 55 ettevõttel.

Kolmandat korda koostatud indeks on mõeldud oma tegevuse ja selle mõjude kaardistamiseks nii suurtele kui ka väikestele ettevõtetele üle Eesti. Indeksi eesmärk on aidata ettevõtetel hinnata oma tegevuse ühiskondlikku, keskkondlikku ja majanduslikku mõju ning vastavaid arenguvõimalusi, samuti anda tarbijatele ja investoritele mõtteainet, keda oma valikutega toetada.

Indeksi arvutamisesse kutsuti osalema avalike teabekanalite kaudu kõiki valdkonnast huvitatuid ettevõtteid. Ankeedid saadeti ka kõigile Äripäeva Eesti edukate ettevõtete TOP 500s olevatele ettevõtetele. End avalikult vastutustundliku ettevõtluse perspektiivist hinnata lasta otsustas sel aastal 55 ettevõtet. Lisaks osales indeksi arvutamisel esimest korda kaks linnavalitsust, avalik-õiguslik organisatsioon ning MTÜ. Äripäeva edukate ettevõtete TOP 100st (2009) osales indeksis vaid 11 ettevõtet, millest võib järeldada, et majandusliku edukusega ei pruugi tingimata kaasneda vastutustundlik mõtlemine ja hoolivus looduskeskkonnast ja ühiskonnast.

Vastutustundliku ettevõtluse indeksi arvutamises osalenud ettevõtete koondhinne aastal 2010 oli 62 punkti ideaalolukorda kajastavast 100 punktist. Keskmine tulemus oli seega 2% parem möödunud aastast, arengut võis täheldada enamikus valdkondades.

Vastutustundliku ettevõtluse indeks hindab nelja põhivaldkonda: strateegia, põhimõtete integreerimine, valdkondade juhtimine ning tulemuste hindamine, aruandlus ja kommunikatsioon.

Neist tugevaim on tegevusvaldkondade juhtimine ettevõtetes, mis sai 71% valdkonna maksimumpunktidest.

Aruandlus endiselt nõrk

Nõrgim valdkond on nagu möödunud aastalgi tulemuste hindamine, aruandlus ja kommunikatsioon (48%), mis väljendub näiteks selles, et kogukonna- või keskkonnaalgatuste tulemuslikkust ei hinnata või kui seda tehakse, ei informeerita saadud tulemustest sidusgruppe. Ka vastutustundliku ettevõtluse aruandlus, mis mujal maailmas finantsaruandluse kõrval nii ettevõtete kui ka kasutajate arvu poolest üha populaarsemaks muutub, on Eesti ettevõtete seas veel vähe levinud.

Endiselt valmistab raskusi vastutustundliku ettevõtluse põhimõtete viimine töötajateni, selle sidumine töötajate tulemuste hindamise ja tasustamisega ning sidusrühmade kaasamine.

Läbimõeldud tegevus

Tegevusvaldkondade juhtimisel (analüüsib konkreetseid tegevusi kogukonnas ning loodus-, töö- ja turukeskkonnas) oli ettevõtetel palju huvitavaid algatusi. Indeksi eesotsas olevate ettevõtete puhul võis täheldada, et tegevused olid hästi läbi mõeldud ning seotud ettevõtte oskuste, teadmiste, kompetentside ning tegevusharuga.

Kui möödunud aastal oli tugevaim valdkond töökeskkond, siis sellel aastal võis täheldada edasiminekut eetilise käitumise olulisemaks muutumisel turukeskkonnas (eetiline reklaam ja turundus, arvete tähtaegadest kinnipidamine, koostöö tarnijatega keskkonnamõju parandamisel jne).

Indeksi viimases, tulemuste hindamise, aruandluse ja kommunikatsiooni osas paistis silma, et vastutustundliku ettevõtluse valdkondadega seotud tulemuste hindamine on veel vähe tuntud (keskmine tulemus 47%).

Mõõdikuid välditakse

Kui mujal maailmas levib jätkusuutlikkusega seotud aruandlusstandardite ja mõõdikute (nt Global Reporting Initiative, GRI) kasutamine üsna kiiresti, siis meil kasutab sääraseid mõõdikuid vaid mõni rahvusvaheline ettevõte.

Kõik indeksi arvutamisel osalenud ettevõtted väärivad teistele ettevõtetele eeskujuks toomist, kuna nad olid valmis läbi töötama keeruka hindamisankeedi ning oma ettevõtet analüüsima.

Indeksis piisavalt punkte kogunud ettevõtete avalikule tunnustamisele aitab sel aastal esmakordselt kaasa ametlik kvaliteedimärgis, mida ettevõtted järgneva aasta jooksul kommunikatsioonis kasutada võivad.

Indeksi arvutamisesse kutsuti osalema avalike teabekanalite kaudu kõiki valdkonnast huvitatuid ettevõtteid. Ankeedid saadeti ka kõigile Äripäeva Eesti edukate ettevõtete TOP 500s olevatele ettevõtetele. End avalikult vastutustundliku ettevõtluse perspektiivist hinnata lasta otsustas sel aastal 55 ettevõtet. Lisaks osales indeksi arvutamisel esimest korda kaks linnavalitsust, avalik-õiguslik organisatsioon ning MTÜ. Äripäeva edukate ettevõtete TOP 100st (2009) osales indeksis vaid 11 ettevõtet, millest võib järeldada, et majandusliku edukusega ei pruugi tingimata kaasneda vastutustundlik mõtlemine ja hoolivus looduskeskkonnast ja ühiskonnast.

Vastutustundliku ettevõtluse indeksi arvutamises osalenud ettevõtete koondhinne aastal 2010 oli 62 punkti ideaalolukorda kajastavast 100 punktist. Keskmine tulemus oli seega 2% parem möödunud aastast, arengut võis täheldada enamikus valdkondades.

Vastutustundlike ettevõtete TOP

Jrk, firma nimi, tegevusala, tulemus (punktid)

 1. Coca-Cola HBC Eesti AS, toiduainetööstus, 95,8

2. Swedbank AS, finantsvahendus, 90,6

3. Eesti Energia AS, energeetika, 89,2

4. Microsoft Estonia OÜ, infotehnoloogia, 84,9

5. Eesti Post AS, postiteenused, 84,8

6. ABB AS, tootmine, 83,5

7. Ecoprint AS, trükitööstus, 79,4

8. Riigimetsa Majandamise Keskus, metsamajandus, 79,3

9. If P&C Insurance AS, kindlustus, 79,0

10. Lennuliiklusteeninduse AS, transporditeenused, 75,4

11. Riigi Kinnisvara AS, kinnisvara, 74,5

12. Põltsamaa Felix AS, toiduainetööstus, 74,3

13. Viru Keemia Grupp AS, keemiatööstus, 75,2

14. DPD Eesti AS, transport, 74,1

15. Skanska EMV AS, ehitus, 71,8

16. SEB Pank AS, finantsvahendus, 71,6

17. Rautakesko AS, jaekaubandus, 70,7

18. Green IT OÜ, infotehnoloogia, 70,6

19. Estiko-Plastar AS, tootmine, 70,2

20. NOTE Pärnu OÜ, elektroonika, 69,7

21. Elisa Eesti AS, telekommunikatsioon, 67,8

22. Humana Sorteerimiskeskus OÜ, jaekaubandus, 67,2

23. Kliinik32 OÜ, hambaravi,  66,5

24. EMT AS, telekommunikatsioon, 65,4

25. Farm Plant Eesti AS, tootmine, 64,7

26. Reval Hotelligrupi AS, majutus, 63,9

27. TNT Express Worldwide Eesti AS, kullerteenus, 63,0

28. Ragn-Sells AS, jäätmekäitlus, 62,5

29. BaltCap AS, valdusfirmade tegevus, 62,4

30. Repo Vabrikud AS, ehitusmaterjalitootmine, 61,2

31. Advokaadibüroo Sorainen AS, õigusabi, 61,0

32. Ensert OÜ, jae- ja hulgikaubandus, 60,9

33. Nordkalk AS, ehitusmaterjalitootmine, 60,2

34. Estonian Cell AS, tootmine, 59,7

35. Prisma Peremarket AS, jaekaubandus, 59,3

36. Rakvere Lihakombinaat AS, toiduainetööstus, 58,3

37. DHL Estonia AS, ekspedeerimine, 55,5

38. Manpower OÜ, personaliteenused, 54,3

39. Kaleva Travel AS, turism, 54,2

40. Lennart Meri Tallinna Lennujaam, transport, 51,2

41. Infotark AS, jae- ja hulgikaubandus,. 51,1

42. Vestman Grupp AS, kinnisvara, 50,6

43. Clik AS, ehitus, 50,4

44. Dimela AS, hulgikaubandus,

45. Tamro Eesti Grupp, jae- ja hulgikaubandus, 

46. EVR Infra AS, transport, 

47. Energest Group OÜ, nõustamine,

48. Estravel AS, turism,

49. Lääne-Tallinna Keskhaigla AS, meditsiin,

50. Danske Bank A/S Eesti filiaal, finantsvahendus,

51. Megaram OÜ, nõustamine,

52. ERGO Kindlustuse AS, kindlustus,

53. Bilanss OÜ, nõustamine,

54. Koidulapark Hotell OÜ, majutus,

55. Arvestusabi OÜ, nõustamine,

METOODIKA

* Indeksi arvutamine põhineb neljaosalisel küsimustikul: ettevõtte strateegia (20 punkti), põhimõtete integreerimine (20 punkti), tegevusvaldkondade juhtimine (40 punkti) ning tulemuste hindamine, aruandlus ja kommunikatsioon (20 punkti).  

* Ettevõtte strateegia osa keskendub vastutustundliku ettevõtluse kajastamisele ettevõtte visioonis, missioonis ja väärtustes, vastutustundliku ettevõtluse põhimõtetele ning ettevõtte panusele teema arendamisse.

* Põhimõtete integreerimise osa vaatleb, kas vastutustundliku ettevõtluse põhimõtted on kommunikeeritud ning kas ettevõte kaasab sidusrühmi oma tegevuste kujundamisse.

* Valdkondade juhtimise osa analüüsib konkreetseid tegevusi kogukonnas ning loodus-, töö- ja turukeskkonnas, nende ulatust, läbimõeldust, seost ettevõtte tegevusvaldkonna, eesmärkide, oskuste, teadmiste ja kompetentsidega.

* Tulemuste hindamise, aruandluse ja kommunikatsiooni osa lähtub põhimõttest, et hinnata tegevuste tulemuslikkust ning anda aru oma tegevuse mõjust.

Autor: Urve Vilk, Elina Rääsk

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700