Autor: Katrin Kade • 19. juuli 2021

Puhkuse nõuanded: kuidas oskuslikult ja stressivabalt puhata?

Puhkuste hooaeg on täies hoos. Kuidas targalt enda puhkusele minemist planeerida, nii et tööstress võimust ei võtaks ei enne ega pärast puhkust ja ülesanded äraoleku ajal tehtud saaks? Soovitusi ja kogemusi jagab Elisa Lõuna piirkonna müügi- ja teenindus-juht Katrin Kade.

Autor: Pexels

Rääkides puhkamisest laiemalt, siis ennekõike algab ladus ja sujuv puhkus muidugi hästi planeeritud puhkusegraafikust, mille juht aasta alguses koostab, arvestades võimalikult palju töötajate soovidega. Juht peab tagama selle, et ka populaarsetel puhkuseperioodidel oleks tööl ikkagi piisav arv töötajaid ja ka töögraafikud kaetud, nagu näiteks kliendiesindustes, millega minu töö seotud on. See on vundamendiks, et oleks piisavalt töökäsi ja asendajaid ning ka puhkajad saaksid rahulikult oma vaba aega nautida.

Selleks aga, et iga inimese puhkus võimalikult hästi ja stressivabalt kulgeks, saab igaüks ise väga palju ära teha. Siin ongi mõned nõuanded, mille järgi mina puhates toimin:

Hakka puhkusele minekut planeerima 1-2 nädalat varem ja prioritiseeri töid

Vältimaks viimasele minutile jäävaid tööasju, soovitan puhkust planeerima hakata 1-2 nädalat enne selle algust. Elu on näidanud, et alati tuleb viimasel minutil veel ootamatuid olukordi, mis nõuavad kiiret tegutsemist. Mida rohkem on võimalik aega varuda, seda parem. Sarnaselt jooksvate tööülesannetega on mõistlik ka puhkuse-eelsesse ja -aegsesse perioodi jäävad tööd tähtsuse järjekorras reastada. Eelkõige tasuks ära teha need asjad, millega on kõige pakilisem ja mida kolleegidele delegeerida pole võimalik.

Minul isiklikult on nii juhina kui ka inimesena väga tugev vastutustunne ja enesedistsipliin ning seetõttu mõjuvad ajanappus ning tööde kuhjumine mulle halvasti. Püüan alati oma aega võimalikult hästi planeerida. Sellegipoolest ei saa ma öelda, et ma poleks enne puhkust ajahätta jäänud – olen küll, sest üpris tüüpiline on, et viimasel tööpäeval enne puhkust tuleb tegeleda jooksvate, aga pakiliste küsimustega ja kõik head plaanid ning varutud aeg leiavad ootamatu otsa.

Õpi delegeerima ja usalda vastutajaid

Rahuliku puhkuse kõige olulisem oskus on delegeerimine ja oma asendajate usaldamine, kellele jääb puhkuse ajal vastutus asjade sujumise eest. Näiteks mind asendavad puhkuse perioodil esinduste juhatajad ning ma väga usun nende võimekusse. Meil on välja kujunenud omavaheline tööjaotus ja see on siiani väga hästi toiminud. Spetsiifiliste ülesannete puhul olen juhatajatega kokku leppinud, kes mille eest vastutab.

Kuna meil on valdkonnast tulenevalt palju erinevaid müügi- ja teeninduslikke eesmärke, mille täitmisel peab jooksvalt silma peal hoidma, siis olen olulised mõõdikud juhatajate vahel ära jaganud. Nii teab igaüks, kes mida jälgib ja mida on vaja teha. Näiteks mu hiljutise kahenädalase puhkuse ajal olid kõik mõõdikud pideva jälgimise all, tulemused väga head ja töötajad motiveeritud. Naastes ei olnud kuhjunud ka tegemata töid, nii et sain tööjärje suurema stressita üle võtta. Siinkohal kiidan oma juhatajate tublidust ja julgustan ka teisi oma kolleege rohkem usaldama!

Kuhjunud tööülesandeid ei pea jõudma ühe päevaga ära teha

Paljudes võib ka puhkuselt tagasi tulek stressi ja muret valmistada, kuna kardetakse ees ootamas ummistunud e-postkasti. Puhkuselt naasmine on väga individuaalne, aga kindlasti ei tasuks kohe esimeseks päevaks endale ootusi ületavaid eesmärke seada. Võta aega sisseelamiseks. Ka see, millal keegi töölainele liikuma hakkab, on individuaalne. Näiteks mulle isiklikult sobib, kui hakkan põgusalt tööasjadele mõtlema paar päeva enne puhkuse lõppu. Aga see on ka minu teadlik otsus, sest üldiselt olen endaga kokkuleppe teinud, et puhkuse jooksul ma meile ei loe.

Mul on saanud harjumuseks puhkuse eelviimasel-viimasel päeval e-posti sünkroniseerimine sisse lülitada ja vahepeal tulnud meilid läbi lugeda. Mulle ei meeldi minna esimesele tööpäevale vastu nii, et ma asjadega üldse kursis ei ole. Vaatan üle kasvõi kirjade eelvaated ja kui nende hulgas on midagi olulist, siis loen kogu kirja läbi. Kui e-posti lugedes tuleb välja, et vahepeal on mõned pakilised tööd tekkinud, siis võtan need esimesel tööpäeval esimese asjana käsile. Tööde tähtsuse järgi rittapanek kõlab küll triviaalselt, aga see on põhiline, mida stressi vältimiseks oskan soovitada. Kindlasti ei ole mõtet endale esimeseks tööpäevaks üle jõu käivat tööde nimekirja koostada – tee ära kõige pakilisem. Usu mind, ka pärast esimest tööpäeva koidavad järgmised päevad, kus jõuab ülejäänuga tegeleda.

Ära lükka puhkust edasi!

Ja viimane, kuid pea kõige olulisem soovitus. Ära tõsta oma puhkust nädalate kaupa kalendris edasi, tuues põhjenduseks, et tööd on palju või „ma ei saa praegu puhkusele minna“. Olen alati olnud seda meelt, et kui inimene on korralikult puhanud, siis tõuseb ka töösuutlikkus ja tõhusus. Tööd on alati rohkem, kui ära teha jõuab ja niimoodi võibki puhkust lõputult edasi lükkama jääda. Sellist aega, kus kõik on tehtud, nagunii ei tule. Tegelikult ei jää maailm seisma, kui töötaja puhkab, teised saavad edukalt hakkama. Pidevalt edasi lükatud puhkus lõpeb varem või hiljem läbipõlemise ja depressiooniga. Inimesel on vaja vaheldust ja hingetõmbeaega. Mitte millegi tegemine on akude laadimise seisukohalt väga vajalik tegevus ja seda on ka vaja vahel teha.

Mõnusat puhkamist!

Loo autor: Elisa Lõuna piirkonna müügi- ja teenindusjuht Katrin Kade

Jaga lugu
Sekretar.ee toetajad:
Elis VaiksaarSekretar.ee ärijuhtTel: 5613 9851
Cätlin PuhkanSekretär.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700