Autor: Sekretär.ee • 21. oktoober 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Intervjuu: Aasta parim juht Anne Samlik teab kõiki töötajaid nimepidi

Estraveli juht Anne Samlik.
Foto: Meeli Küttim
Kuigi Eesti Estravelis töötab kokku 137 inimest, teab Anne Samlik kõiki töötajaid nimepidi. Ringkäik vanalinnas asuvas peakontoris annab veidi aimu sellest, miks Anne väärib tiitlit Parim Juht 2015.

Meie ühise ringkäigu ajal Estraveli viiekorruselises peakontoris tekib mul kahtlus, et kogu kollektiiv tuli äsja soojalt maalt puhkamast. Kuidas muidu õhkab igast ruumist, kuhu siseneme, nii palju positiivset energiat ja mind tervitatakse laia naeratusega. Uurin Annelt pärast ühist ringkäiku, kuidas ta saavutab selle, et igas toas võetakse teda vastu nii vaba oleku ja siira naeratusega, nagu siseneks ruumi oma õde-vend, mitte ettevõtte tegevjuht. „Ma lihtsalt olen selline inimtüüp,” mõtiskleb Anne. „Kui mul on kellegagi vaja midagi rääkida, siis tõusen toolilt püsti ja lähen ja räägin inimesega näost näkku,” on Anne arvamusel, et see harjumus aitab tal hoida töötajatega lähedasi suhteid. Anne on oma olemuselt inimeste inimene. „Kui inimene ei tee oma tööd loomulikult, ei tule mitte midagi välja. Kui hakkad tegema tööd juhtimisraamatute järgi, siis kas võtad selle omaks ja see ongi osa sinust või unusta üldse ära,” usub ta, et loomulik käitumine mõjub kõige paremini.

Inimeste inimene

Anne Samlik, Estraveli tegevjuht, jõuab palju. Lisaks vastutustundlikule rollile Estravelis on Anne Eesti Turismifirmade Liidu juhatuses ja Eesti tärnihotellide komisjoni liige. „Võin julgelt öelda, et ükski minu päev ei sarnane teisega,” sõnab Anne. Tuleb tegeleda kümnete teemadega ja suuta leida piisavalt aega kõige olulise jaoks, kuigi tööl läheb iga päevaga üha kiiremaks. „Elutempo muutub ? ma näen iseenda pealt, kuidas päevad täituvad erinevate teemadega, mida varem ei olnud,” räägib ta, kuid usub, et tasapisi kohanevad ka inimesed ja hakkavad kiiremini otsuseid tegema.

Anne Samlik
Foto: Meeli Küttim

„Kui mul on kellegagi vaja midagi rääkida, siis tõusen toolilt püsti ja lähen ja räägin inimesega näost näkku,” on Anne arvamusel, et see harjumus aitab tal hoida töötajatega lähedasi suhteid.

Tööle sõit on aeg päeva planeerimiseks

Iga tööpäeva alustab Anne kerge hiina stiilis hommikuvõimlemisega. Pärast hommikusööki ja -kohvi istub ta autosse, et sõita olenevalt päevast 20-45 minutit Tallinna vanalinna tööle. „See on aeg, mille jooksul mõtlen läbi eesootava päeva kava või teen hommikusi kõnesid. Ma tean, kellele ma võin nii vara helistada,” on Anne kindel, et ta ei häiri inimesi varajase kõnega.

Tegevjuhi rollis tuleb ette omajagu palju reisimist: rahvusvahelised messid, ärikohtumised ning sõidud Lätti ja Leetu, sest Anne vastutab ka sealse Estraveli tulemuste eest. „Palju on Eesti lähedal reisimist, pikemaid reise tuleb paar korda aastas ette,” tõdeb Anne, et väga kaugele ei tihka enam nii tihti lennata nagu varem. Reisida on ta saanud aastate jooksul küllaga. „Olen tänaseks külastanud 60 riiki ja nüüd võib natuke vabamalt võtta,” on ta rahul.

Reisimine on seksikas ala

Anne proovib olla alati Eestis kohal siis, kui kellelgi töötajatest täitub mõni kõrgem tööjuubel. Estravelis on tööl 137 inimest, keskmine tööstaaž on üle kümne aasta ja tänavu tähistati ka esimest korda 25 aasta tööjuubelit. „Meil on olnud korraga isegi kolm generatsiooni tööl,” räägib Anne. Intervjuu ajal oli Estraveli vanim töötaja 69-aastane ja noorim 21-aastane. Generatsioonidevahelisi erinevusi ta aga oma töötajate seas ei tunneta. „Võib-olla ka seepärast, et me värbame isikuomaduste põhjal, mis vähendab võimalust, et inimesed ellusuhtumiselt väga erinevad. Pigem on meil küsimus see, kuidas X- või Y-põlvkonna klienti mõista,” räägib Anne väljakutsetest.

Miks soovivad inimesed Estravelis nii pikalt töötada, küsin Annelt. „Ju siis siin on hea olla,” on Anne esimene vastus. Ta usub, et töö ise on see, mis pakub inimestele rõõmu. „Reisimine on ju seksikas ala! Võimalus aidata inimestel reisida, kogeda uusi positiivseid emotsioone, innustab töötajaid oma tööd hästi tegema,” leiab ta.

Värbab isikuomaduste, mitte oskuste järgi

Anne sõnul on kõrgel keskmisel tööstaažil veel üks oluline põhjus: „Arvan, et oleme osanud tuua enda majja õiged inimesed, kes tulevad ja tahavad jääda,” selgitab ta, et nad võtavad tööle vaid selliseid inimesi, kellel on järgmised isikuomadused:

- positiivne ellusuhtumine;

- kõrge stressitaluvus;

- omadus suhtuda töösse 110%-lise tõsidusega;

- korrektsus;

- rööprähklemise oskus.

Kõik need töötajate isikuomadused on reisibüroo edukaks toimimiseks üliolulised. „Kui inimene on tark, siis saad talle kõik selgeks õpetada, aga tema hoiakuid ja suhtumist muuta ei saa,” teab Anne, et alustalad peavad olema paigas.

Isikuomadused on väga olulised, seepärast soovitab Anne hoiduda poolsobivate kandidaatide kasuks otsustamisest. „Olen aastatega õppinud, et kui tekib tunne, et kandidaat ei ole täielikult sobiv, on targem jätta asi katki ja teha uus kandideerimisvoor,” pooldab Anne isikuomaduste põhjal värbamist. „Ja ka siis võid nelja kuu pärast avastada, et see inimene ikkagi ei avanenud nii nagu lootsid,” naerab ta, et ka Estravel pole värbamises täiuslik, kuid nad püüdlevad selle poole. „Kui klientidelt saadav tagasiside pole enam nii positiivne kui peaks, siis peab töötaja muutuma. Kui inimene ja töökeskkond ei sobi, tuleb töötajaga omavahel kenasti rääkida ja aidata ta õigele tööle,” usub Anne, et inimesed peaksid töötama sel alal, mis neil väga hästi välja tuleb.

Stressitaluvus peab olema kõrge

Värbamine pole tegevjuhi sõnul aastatega keerulisemaks läinud – pigem kogevad nad üha rohkem, et inimesed, kes on kunagi läinud Estravelist ära uutele jahimaadele, on nüüd tulnud tagasi. „Kuid Estravelis ei ole lihtne töö,” teab Anne, et tema töötajatel peab olema väga kõrge stressitaluvus. Tema sõnul otsivad nad tööle neid inimesi, kes soovivad ettevõttesse pikemaks jääda. „Head reisikonsultandid peavad valdama väga heal tasemel üle 80 erineva broneerimissüsteemi. Seda ei õpi aastaga,” teab Anne, et korra juba kogemusi omandanud töötajaid tuleb hoida. Tema sõnul on nii teda ennast kui ka teisi kaastöötajaid aidanud väga palju see kogemustepagas, mis on aastatega ettevõttesse kogunenud: „Selle kogemuse põhjal oskame teha kiiremini ja paremaid otsuseid,” on Anne rahul. „Ettevõtte jaoks on kõige olulisemad inimesed ja see, kuidas nad end tunnevad – niimoodi peegeldavad nad ettevõtet ka kliendile,” usub ta, et töötajate rahulolu mõjutab oluliselt klienditeeninduse kvaliteeti.

Kringlit saab tihti

Anne teab, kui oluline on, et inimesed oleksid oma töökoha ja tööandjaga rahul. „Tähistame kõike, mida saab tähistada,” räägib Anne. Näiteks kevadel, kui Anne pärjati parima juhi tiitliga, nositi üheskoos kringlit. „Kui on olnud mõni pingelisem periood, näiteks Islandi tuhapilveaeg, oleme üllatanud oma meeskondi millegi heaga: olgu see tort, mandariinid, suur kausitäis jäätist või midagi muud. Oluline on töötajaid tänada nende töö eest,” räägib Anne, et väikesed žestid kuuluvad Estraveli loomulikku protsessi.

Eesti kollektiiv saab kokku paar korda aastas: jõulupeo ajal ja jaanuaris toimuval aastat kokkuvõtval üritusel. Mõnel aastal korraldatakse ka suvepäevi, kuhu peredega koos tullakse. Sellele, kas valdavalt naistest koosnevas kollektiivis (vaid 7 meest 137-liikmelises kollektiivis) esineb ka suuri hõõrdumisi, vastab Anne kavalalt: „Ussitamisega pole aega tegeleda, sest tööd on palju ja piisaval koormusel.”

Personalijuht kui partner

Personalijuht on Anne sõnul kui partner, kellega kõik personaliteemad läbi arutada. Tegevjuhina ootab ta personalijuhilt järgmisi omadusi:

Innustav meeskonnamängija.- „Hea personalijuht nagu iga teine juhtki, peab kasvama liidriks, et talle järgnetaks,” teab Anne. „Hea personalijuht ei saa olla selline persoon, et ta ütleb ja nii tehakse,” usub ta.

Uuendusmeelne.- „Hea personalijuht on avatud uutele asjadele ja hoiab end pidevalt kursis sellega, mis ümberringi toimub,” usub Anne.

Hästi kursis süsteemide ja protsessidega.- „Kui kuskil on protsessis hall ala, peab personalijuht selle üles leidma ja eemaldama,” ütleb Anne.

Suure empaatiavõimega. „- Personalijuhil võiks olla aega, et astuda koridoris või kohvinurgas töötaja juurde, vaadata talle otsa ja öelda: „Sul on täna murelik nägu, mis sul mureks, kas ma saan aidata?”,” selgitab Anne, et kui inimene on seest katki, tuleb tema jaoks olemas olla ja mitte oodata, et inimene ise su kontoriruumi tuleb, et mure hingelt rääkida.

24/7 kättesaadav nagu juhtki.- „Ettevõtte personalijuht on ettevõtte süda,” usub Anne.

Milline on personalijuhi roll ettevõttes?

Anne usub, et väga palju hakkab peale inimesest endast: „Hästi palju oleneb sellest, kellena personalijuht ennast tunneb ja sellest, kuidas ta ise organisatsiooni enda ümber loob.” Ta ennustab, et personalijuhi roll ei kao kuhugi: „Viimased 10 aastat olen kuulnud, et reisibürood surevad varsti välja, sest inimesed hakkavad tegema kõike online’s. Ei ole see reisibüroo Eestis veel kusagil välja surnud, vastupidi! Reisibüroosid tuleb juurde nagu seeni pärast vihma! Sama on ka personalijuhi rolliga – ükskõik kui head IT-süsteemid meil on, ilma inimeseta nad ei toimi.” Küll aga usub ta, et rollid muutuvad. „Ka mul endal oli varem palju rohkem inimeste juhtimist kui täna. Nüüd on mu töö väga palju juba IT-protsesside juhtimine ja nendest aru saamine. See muutub ajas hästi palju,” näeb Anne.

Lapselapsed viivad töömõtted peast

Kiire töötempo juurest tagasi koju abikaasa juurde jõuab Anne tihtipeale alles kella seitsme ajal õhtul. „Alati ei õnnestu kõiki töömõtteid kontorisse jätta. Kui on ikka suuremad probleemid, mis vajavad lahendamist, siis ei saagi neid töömõtteid peast ära. Nad on sul unes kaasas ja viivad sul une ka ära,” tõdeb ta, et lõõgastumine pole alati kerge. Küll aga on kaks ajaviidet, millega Anne end täielikult välja puhkab: aias nokitsemine ja lastelastega mängimine. „Kõige paremini viivad mõtted ära väikesed lapselapsed! Nendega koos mängides ei mõtle ma millelegi muule ? nad võtavad tõesti kogu mu tähelepanu,” naudib Anne vanaema rolli.

Töötaja õnne kommentaar

Küsisin kommentaari ka ühelt Estraveli staažikalt töötajalt Õnnelt. Õnne on tegelenud juba üle kahe aastakümne sellise karmi tööga nagu võlgade sissenõudmine. „Minu vanemad õpetasid mulle alati, et töö on töö ja tööd tuleb teha. Mida iganes sa teed, tee hästi ja korralikult,” selgitab Õnne, miks ta ei ole tahtnud otsida endale mõnda teist tööd. Estravelis on Õnne aga väga rahul: „Estravelis mulle meeldibki just seepärast, et see on aus ettevõte ja kõik on korrektne. Ma tahan, et saaksin oma tööandja üle uhke olla.”

Autor: Kaisa-Triin Karu

* Artikkel ilmus septembrikuu ajakirjas Personali Praktik.

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700