Autor: Hanna Jõgi • 29. detsember 2020

Viis põhjust, miks tänu ja kiitus võiksid olla igas ettevõttes kõrgelt hinnatud

Kui sageli me mõtleme, et üks või teine kolleeg teeb head tööd või midagi muud väga hästi, aga mitte kunagi seda välja ei ütle? „Ta ju teab isegi, et ta teeb seda hästi,” kuuleme endale ütlemas. Jah, võimalik, et ta teab ise neid asju, milles ta tugev on. Samas inimene ennast kõrvalt ei näe ja kõike ei saa ka ise tähele panna. Samuti on eriliselt hea tunne, kui keegi teine ka märkab meie pingutusi ja meile selle eest oma lihtsa „Tänan sind” ütleb.
Foto: Pexels, RF._.studio

Mõned aastat tagasi viisime ühes organisatsioonis läbi töötajate tagasiside uuringu, millest tuli esile selgelt see, et inimesed ootavad rohkem tagasisidet ja tänu. Isegi kui juttu on nende tavapärastest tööülesannetest.

Väga lihtne, aga väga sisukas mõte tuli ühelt töötajalt: „Aitäh võiks rohkem meie kõigi sõnavaras olla”.

Aga mis see siis ikkagi annab, kui me rohkem üksteisele tänu avaldaksime?

Tänu motiveerib rohkem pingutama

Tunnustus ja tänulikkus on üks äraütlemata tugev motivaator. Kuigi see on väline stiimul, siis mõjutab see otseselt sisemist motivatsiooni. Tahet teha veelgi paremini. Tunnustus, positiivne tagasiside, kiitus – need tekitavad soovi teha tulevikus veelgi paremini. Psühholoogiliselt on väga raske pingutada vähem ja teha kehvemat tulemust, kui keegi on meile selle eest tänu avaldanud.

Ka see, kui inimene teeb oma tavapärast tööd, siis tasub seda märgata. Me ju kõik tahame tunnustust!

Tänu motiveerib edasi arenema

Iganenud on mõtteviis, et kiitmine rikub „lapse” ära või „see vähendab minu autoriteeti” või „see ongi tema töö”. Vahel olen juhtidelt kuulnud mõtet, et siis töötaja ju ei arene, kui teda kiita. Selliste mõtetega ei saa nõus olla.

Jah, me teeme iga päev oma tööd. Me pingutame tehes ülesandeid, mis meie ametijuhendis kirjas. Ja võimalik, et otseselt midagi suurt ei olegi, mis oleks teisiti kui eile või eelmisel nädalal või kuul, aga iga inimese juures on midagi mida märgata, mis on tema tugevus.

Läbi tunnustamise või tänamise on võimalik just sellele omadusele, oskusele, hoiakule või teadmisele tähelepanu tõmmata ja seeläbi aidata teisel seda tugevust veelgi arendada. Inimest motiveerivad ennast arendama need asjad, mis pakuvad naudingut- ja ilmselgelt ei naudi keegi oma nõrkusi ja ebaõnnestumisi.

Tänu soodustab omavahelist koostööd

Üksteise hindamine ja tunnustamine on märk teineteise austamisest. Inimene, kes tunneb, et tema tööd hinnatakse pöörab ka ise suuremat tähelepanu teiste tööle ning tekib alateadlik (või vahel ka täiesti teadlik) soov vastata samaga.

Enamasti saavutavad meeskonnaliikmed, kes annavad erinevatele osapooltele rohkelt tagasisidet ja tunnustust ka paremaid tulemusi, sest nendega soovitakse rohkem koostööd teha, infovahetus on sujuv ning konflikte on vähem. Meeskondades, kus tänulikkuse kultuur on juurdunud toimib omavaheline koostöö kokkuvõttes paremini.

Tänuga saab peatada negatiivse süüdistuste spiraali

Negatiivne tagasiside parem kui üldse mitte midagi. Ja positiivne tagasiside parem kui negatiivne. Kõrgem pilotaaž on olla tänulik negatiivse tagasiside eest. Samas on see üks kõige suuremaid muutuseid loov võimalus.

Tavapärane reaktsioon negatiivse tagasiside korral on tõmbuda kaitsesse ning halvemal juhul ise vastu rünnata. Isegi kui sel hetkel tundub tagasiside eest tänulikkus viimase tundena, siis tasub lihtsalt öelda „Ma tänan Sinu tagasiside eest!”. See ei tähenda tagasisidega nõustumist, vaid pigem tunnustamist selle eest, et teine osapool on võtnud vaevaks oma mõtteid jagada. Selline lähenemine peatab kinni negatiivse spiraali, mis oleks viinud enda õigustamise ja kaitsmise ning teineteise vigade otsimise käitumismustrini.

Tänulikkus parandab enesetunnet

Lisaks sellele, et see annab teisele inimesele hea tunde, et teda ja tema tööd väärtustatakse, mõjutab see tugevalt ka tänu väljendaja enesetunnet. Erinevate uuringutega on leitud, et tänulikkuse avaldamine ei mõju positiivselt mitte ainult tänu saajale, vaid ka tänu väljendajale.

Halb päev? Tänu avaldamine on üks lihtsamaid viise asju teise suunda viia. Lihtne nipp on mõelda vähemalt kolm asja, mille üle enda päevas tänulik olla või veelgi parem leida kolm inimest, kellele oma tänu või tunnustust väljendada.

Tänu ei asenda raha

Tunne, et minu tööd hinnatakse on erakordselt tugev motivaator. Mõnes mõttes isegi tugevam, kui raha.

Vahel öeldakse: „ega ma selle aitähiga poes maksta ei saa!” Ei saa tõesti – aga tööalane tänu ja tunnustus ei mõjuta ainult tööelu kvaliteeti, vaid sellel on laiem mõju ka inimese üldisele rahulolule ja õnnetundele. Ning tunnet juba raha eest nii kergelt ei osta.

Tänulikkus aitab keskenduda õigetele asjadele – sellele, mis on hästi, mitte sellele, mis on halvasti. Ja positiivsus igapäevases elus on alati teretulnud.

Allikas: PersonaliDisain blogi

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700