Ära pea dieeti, muuda elustiili!

Erik Orgu, toitumisnõustaja ja personaaltreener  Foto: erikorgu.ee

Dieedid on populaarsed, sest nende abil on võimalik kiiresti kaalust alla saada, kuid kahjuks neist enamuse abil on väga raske saavutatud tulemust säilitada, kirjutab toitumisnõustaja Erik Orgu.

Soovitan teha vahet dieetidel ning toitumisnõustamisel, mis õpetab sul oma elustiili muutma, et saaksid oma saavutatud uut kaalu hoida terve elu. Eestis on ülekaalulisi 49% rahvastikust, Inglismaal 64% ja Ameerika Ühendriikides 69%. Tuntuimad dieedid on Atkinsi dieet, Paleo dieet ja gluteeni vaba dieet.

Kuidas vahet teha erinevatel dieetidel, rohtudel ja nõustamistel?

Esimene asi, mida soovitan vaadata, on mida sulle pakutakse. Kui pakkumine tundub liige hea, siis ta arvatavasti ongi liiga hea, ega too just soovitud tulemust.

Ei maksa uskuda, kui sulle lubatakse paari tableti söömisega kiiret ja järsku kaalukaotust ilma midagi muud tegemata või 5 minutit päevas treenides suuri ja tugevaid lihaseid. See ei ole lihtsalt võimalik.

Dieetide hindamiseks vaata sulle pakutavad toidumenüüd ja mõtle esmalt, kas sa suudaksid sellise menüü järgi toituda järgmised 10 aastat? Kui ei, siis ei maksa oodata pikaajalist tulemust. Kui vastus on jah, siis tuleks arusaada, kas antud dieet annab sulle vajalikus koguses toitaineid igaks päevaks. Mitte lihtsalt kaloreid vaid ka vitamiine, rasvu, valke ja süsivesikuid. Terve inimene peaks saama toidust kätte kõik vajaliku ilma lisaaineid võtmata, meie kliimas võib-olla d-vitamiin välja arvatud.

Lahenduseks on õige toitumine

Lahendus soovimatule kaalule ja ka mitmetele teistele tervise muredele, on parem toitumine. Jälgi enesetunnet ja kuula oma keha. Osade toiduainete paaniline piiramine ja alusetu vältimine ning kalorite piiramine - ei ole tervislik!

Inimesed vahel kurdavad, et nad praktiliselt ei söögi midagi ja kehakaal ikka ei lange. See on suurim viga mida teha, sest täisealine inimene vajab umbes 1500 kalorit päevas, et funktsioneerida normaalselt. Süües pikemat aega alla selle kaloraazi, on kehale laastav.

Kärpides oma kaloraaži liiga palju, saadad kehale signaali, et on tulemas näljaperiood. Aju saadab märguande kilpnäärmele aeglustada ainevahetus ja keha läheb üle näljarežiimile. Sellel režiimil tõuseb su kortisooli (stressihormoon) ja insuliinitase, tulemuseks on rohkem isusid ning ärritumist!

Kui sul õnnestub sellel perioodil kaalust alla saada, siis dieedi lõppedes on väga suure tõenäosus, et kaotatud kaal tuleb tagasi koos lisakilodega, sest ainevahetusel võtab aega, et ümber lülituda jälle kiiremale režiimile.

Dieeditamine õpetab inimesele vaid üht, kuidas enda toitumist mõnda aega piirata. Enda toitumisvalikute ja kalorite vähendamine ei saa lõppeda hästi, kui oled kasvõi ühe popi dieedi läbi teinud, siis tead täpselt millest ma räägin.

Kuidas toituda ilma dieeti pidamata?

Kõik eelnev on ümberpööratav heaks. Järgi allolevaid juhiseid, nii tood oma keha stressist välja ning saad alustada puhtalt lehelt.

• Ära jäta toidukordi vahele.

• Iga toidukord/snäkk võiks olla tasakaalustatud ja sisaldada rasva, valku ja süsivesikuid.

• Ära kärbi kaloreid liiga palju, toitu õigesti ja tee trenni, siis ei kimbuta sind ülekaal.

• Asenda kõik või enamus oma jooke veega.

• Loobu rämpstoidust.

• Puhka ennast öösel välja.

Loe lisaks nõuandeid portaalis www.erikorgu.ee.

Erik Orgu esineb ettekandega "Sa oled see, mida sööd!" 21.aprillil toimuval sekretäride päeva konverentsil "TASAKAALUS JA ÕNNELIK". 

Tutvu konverentsikavaga siit.

 

Jaga lugu:
Seotud lood
SEKRETÄRI UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad Sekretäriuudised igal nädalal enda postkasti.

Sekretär.ee toetajad:

Birgit Aljaste
Birgit AljasteSekretar.ee ärijuhtTel: 5373 8733
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanSekretär.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700